انرژی

وعده هندی‌ها برای نادیده گرفتن تحریم‌های ترامپ و ادامه واردات از ایران

با وجود دستور رییس جمهور آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت آسیا و شریک استراتژیک واشنگتن، قصد دارد این تحریم‌ها را نادیده بگیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سوشما سواراج، وزیر خارجه هند دوشنبه هفته جاری در یک کنفرانس مطبوعاتی در دهلی نو گفت هند که یکی از خریداران قدیمی نفت ایران و ونزوئلا است، تنها از تحریم‌های سازمان ملل متحدد و نه از تحریم‌های یک کشور علیه کشور دیگر تبعیت خواهد کرد.

وی گفت: هند تنها تحریم‌های سازمان ملل متحدد و نه تحریم‌های هیچ کشور خاصی را رعایت خواهد کرد.

همچنین بخوانید

سواراج پس از آن با جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار کرد و در این دیدار دو طرف درباره برنامه ترامپ برای خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران گفت و گو کردند. سواراج گفت: طرفین توافق داشتند که برای راه‌کار مسالمت آمیز برای این مسئله باید تعاملات سازنده ای داشته باشند.

پالایشگاه‌های هندی در دوران تحریم‌های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه تهران، خرید نفت از ایران را به نصف کاهش داده بودند با این حال به واردات نفت از ایران ادامه دادند و یکی از شش مشتری بزرگ ایران ماندند.

خرید نفت هند از ایران پس از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت و پالایشگاه‌های هند در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۷، به میزان ۲۷.۲ میلیون تن نفت ایران را خریداری کردند که ۱۱۴ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشت.

پیش‌تر دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند ضمن ابراز نگرانی نسبت به رشد قیمت نفت، گفته بود هنوز خیلی زود است درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر واردات نفت کشورش از ایران پیش بینی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، تا سال ۲۰۴۰ سریعترین نرخ رشد مصرف نفت را خواهد داشت.

روابط نزدیک آمریکا و هند

واشنگتن و دهلی نو به تنش‌های دوران جنگ سرد فائق آمده و طی دو دهه گذشته روابط نزدیکتری داشته اند که تا حدی به دلیل نگرانی‌های استراتژیک آمریکا نسبت به رشد نفوذ چین در آسیا بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما تاریخ دوران پس از استقلال هند به عنوان رهبر جنبش غیرمتعهدها – کشورهای در حال توسعه که متحد آمریکا یا اتحادیه جماهیر شوروی سابق نبودند – به معنای آن است که دهلی نو روابط اقتصادی خود با کشورهایی شامل ایران، ونزوئلا و کره شمالی را حفظ خواهد کرد که خوشایند کشورهای غربی نخواهد بود. سواراج در همین کنفرانس گفت: هند درخواست آمریکا برای بستن سفارت خود در کره شمالی را نادیده گرفته است.

دکتر حسن روحانی، در فوریه به هند سفر کرد و با نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور پیرامون همکاری در بخش انرژی و سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار گفت و گو کرد. ترامپ همچنین در نظر دارد روسیه را که متحد تاریخی و تامین کننده کلیدی هند بوده است، هدف تحریم‌های جدید قرار دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا