امور زیربناییراه و ساختمان

صدور ۱۰ هزار بارنامه تا صبح امروز/ مخالفتی با کرایه بها برمبنای تن- کیلومتر و حذف سپهتن نداریم/ بازار کشش افزایش بالای ۲۰ درصد کرایه را ندارد

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه امروز تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح ۱۰ هزار بارنامه صادر شده است، گفت: مخالفتی با تعیین قیمت کرایه برمبنای تن- کیلومتر و حذف سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) نداریم.

فرامرز مداح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین توافق‌ها با نمایندگان صنف کامیون داران و رانندگان کامیون اظهار داشت: اولین جلسه کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان و مسئولان مرتبط برگزار و خواسته‌های آنها احصا و در نهایت توافقاتی حاصل شد.

وی با اشاره به برگشت روند صدور بارنامه به روال عادی گفت: صدور بارنامه به صورت شبانه روزی در حال انجام است و امروز تا این ساعت – 10:30 صبح روز چهارشنبه—بیش از ۱۰ هزار بارنامه صادر شده است و به تدریج میزان صدور بارنامه به تعداد قبل از اعتراضات می‌رسد.

عضو هیات مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره خواسته کامیون داران و رانندگان کامیون مبنی بر تعیین کرایه بها بر مبنای تن- کیلومتر، تاکید کرد: این خواسته رانندگان قابل قبول است و مخالفتی با اجرای آن نداریم اما طرح خام است و باید یک طرح مشخص و دقیق از تعیین کرایه بها بر اساس تن- کیلومتر به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ارایه دهند.

مداح با بیان اینکه نمایندگان رانندگان کامیون و کامیون داران برای تعیین یک طرح مشخص از قیمت کرایه برمبنای تن- کیلومتر یک هفته فرصت خواسته‌اند، ادامه داد: طبق این خواسته صنف کامیون داران و رانندگان کامیون نرخ کرایه باید براساس وزن و نوع بار تعیین شود به این معنا که از این پس در صورت اجرایی شدن این طرح قیمت کرایه بار پنبه با آهن و … تفاوت خواهد داشت.

وی افزود: باید تمام این موضوعات در نظر گرفته شود و به این توافق نهایی در مورد نرخ گذاری کرایه براساس تن- کیلومتر برسیم چراکه این طرح پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و باید تمام جوانب ان بررسی شود.     

عضو هیات مدی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به دیگر خواسته نمایندگان رانندگان کامیون و کامیون داران گفت: پیش از اینکه اعتراضات رانندگان شروع شود افزایش قیمت تا ۲۰ درصد کرایه حمل بار به استان‌ها ابلاغ شده بود اما در حال حاضر برخی از رانندگان درخواست افزایش قیمت‌ها بیشتر از ۲۰ درصد را دارند که این قابل قبول نیست چراکه بازار کشش ندارد و در نهایت منجر به افزایش قیمت قابل توجه محصولات می‌شود که به مصرف کننده نهایی فشار وارد می‌آورد.

وی تاکید کرد: تنها نمی‌توان به خواسته‌های یک صنف توجه کرد و باید جوانب و اثر گذاری افزایش قیمت کرایه حمل بار در سطح جامعه و سایر بخش‌های اقتصادی را در نظر گرفت و به طور قطع یکی از تاثیرات افزایش قیمت نرخ کرایه گران شدن هزینه‌های تولید است در حالی که سیاست‌های کلی و کلان رونق تولید را دنبال می‌کند.

مداح با اشاره بررسی دیگر خواسته صنف رانندگان و کامیون داران اظهار داشت: از دیگر خواسته‌های رانندگان کامیون حذف سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) است که این موضوع در دست بررسی قرار دارد و موضوعی نیست که راه حل نداشته باشد و با حذف سامانه سپهتن هم مشکلی نداریم اما باید مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: هدف از راه اندازی و نصب سامانه سپهتن احراز هویت رانندگان است به این معنا که اطمینان حاصل شود فردی که رانندگی می کند همان کسی باشد که گواهینامه و مدارک ارایه کرده است. حال اینکه سایر مسائل فرعی است که چندان اهمیتی ندارد.

این مقام مسئول گفت: در جلسات و مذاکرات آینده یا سازمان راهداری، رانندگان و کامیون داران را برای ادامه کار سپهتن قانع می‌کند یا درباره نبود و حذف آن تصمیم گرفته می‌شود.

مداح با اشاره به پایان یافتن اعتراضات برخی از رانندگان کامیون و کامیون داران گفت: در برخی از استان‌ها اعتراضات پایان یافته و در برخی دیگر از استان‌ها امیدواریم که امروز به اتمام برسد. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا