بورسفرابورس

سامانه مذاکره ادغام و تملیک فاقد بروکراسی است

وی با تاکید بر اینکه تابلو مذاکره ادغام و تملیک، هیچ بروکراسی‌ای ندارد، گفت: برای شرکت‌ها شاید چند ماه زمان برای طی تشریفات نیاز است تا پذیرش شوند، اما در این تابلو پس از گذشت یکی ـ دو روز از هنگام درخواست سهام‌دار عمده، موضوع واگذاری سهام در تابلو به نمایش گذاشته می‌شود و مردم، شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و فعالان بازار سرمایه می‌توانند لیست شرکت‌های آماده واگذاری سهام و اطلاعات آن‌ها را ببینند.

مدیرعامل فرابورس ایران از آگهی واگذاری سهام ۳۸ شرکت زیرمجموعه شستا در سامانه مذاکره ادغام و تملیک فرابورس خبر داد و گفت: تا کنون اطلاعات ۶۴ شرکت زیرمجموعه بنیاد تعاون ناجان، صندوق بازنشستگی نفت، شستا و … برای واگذاری سهام در این سامانه که به تازگی در بازار سوم فرابورس ایران راه‌اندازی شده، معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیر هامونی صبح امروز در نشست خبری با موضوع «معرفی سامانه مذاکره ادغام و تملیک و رونمایی از شرکت‌های آماده واگذاری سهام زیرمجموعه شستا» اظهار کرد: امروز روز مبارک و جزو معدود روزهای بازار سرمایه است که مجموعه تامین اجتماعی به همراه فرابورس ایران همکاری مشترکی  را برای عرضه شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ شستا مدنظر دارند و این روز می‌تواند نقطه عطفی هم در تاریخ فرابورس ایران و بازارا سرمایه و هم در تامین اجتماعی و مجموعه شستا باشد.

همچنین بخوانید

هامونی با اشاره به برگزاری سی و چهارمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه»، گفت: می‌توانیم اسم این نشست را «یک دیدار، چند عرضه» بگذاریم؛ چرا که به کمک سامانه مذاکره ادغام و تملیک که امروز در خصوص آن صحبت می‌کنیم می‌توان مجموعه‌ای از شرکت‌های مختلف زیرمجموعه نهادهای مالی، بانک‌ها، موسسات اقتصادی و … را برای واگذاری سهام به اطلاع عموم رساند.

وی به آمار عملکردی فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا کنون اشاره و اظهار کرد: شاخص فرابورس ایران طی دو هفته گذشته ۳.۵ درصد رشد و از ابتدای سال جاری تا کنون ۰.۹ درصد بازدهی داشته است.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه هم اکنون ارزش بازار فرابورس ایران با ۴.۴ درصد رشد از ابتدای سال جاری به ۱۵۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: همچنین به لحاظ ارزش معاملات در کل بازارهای فرابورس ایران، از ابتدای سال تا کنون ۷۳۰۰ میلیارد تومان معامله داشتیم که شاهد رشد ۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته‌ایم.

هامونی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره بازار سوم فرابورس پرداخت و گفت: بازار سوم مربوط به معامله شرکت‌هایی است که پذیرفته نشدند اما سهامدار عمده قرار است سهام شرکت را به صورت یک‌جا و عمده واگذار کند؛ این شرکت‌ها می‌توانند شرکت‌های بیرون از بورس، سهامی عام یا شرکت‌های سهامی خاص بیرون از بورس باشند و این ابتکاری بود که از اوایل تاسیس فرابورس ایران توسط دوستان حقوقی در سازمان بورس در بخش ثبت شرکت‌ها مطرح شد تا بتوانیم سهام شرکت‌های سهامی خاص را نیز در بازار عرضه یک‌جا مورد معامله قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه بازار سوم فرابورس که از سال ۱۳۸۹ تاسیس شده عملکرد خوبی داشته است گفت: از زمان راه‌اندزای این بازار تا ۵ خردادماه ۹۷ طی ۴۰۱ دفعه معاملاتی، سهام ۲۶۸ شرکت مورد عرضه قرار گرفته است و گاهی برخی شرکت‌های طی چند بار توسط دولت و ارگان‌ها عرضه شده‌اند که یا معامله نشده یا خریدار جدید بار دیگر شرکت را به صورت عمده فروخته است و در مجموع ۱۰۳ میلیارد سهم در این تابلو عرضه شده و ارزش پایه کل این عرضه‌ها ۶۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. از این ۲۶۸ شرکت نیز ۱۴۴ شرکت مورد معامله قرار گرفتند و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان معامله قطعی انجام شده است. 

مدیرعامل فرابورس ایران یادآور شد: ابتدای سال خدمت آقای دکتر کرباسیان، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی بودیم و نشستی نیز در سال گذشته به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه برگزار شد که آقای وزیر دستور دادند اموال مازاد بانک‌ها حتما فروخته شود؛ دستگاه‌ها، دولت و سازمان خصوصی‌سازی ملزم شدند بسیاری از شرکت‌هایی که درون پورتفوی دولت است را برای واگذاری عرضه کنند. برای اینکه اقدام عملی انجام داده باشیم تابلو مذاکره ادغام و تملیک را در بازار سوم فرابورس راه‌اندازی کردیم که با تشریفات بسیار کم یعنی حتی در یکی ـ دو روز پس از درخواست سهامدار عمده می‌توانیم لیست واگذاری سهام شرکت‌ها را در تابلو قرار دهیم تا مذاکرات و بازاریابی آغاز شود. در این تابلو شاهد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و شبه دولتی، سهام شرکت‌های بیمه و اموال مازاد بانک‌ها هستیم و در مجموع باید گفت این بازار به ارتقای شفافیت کمک می‌کند و یک ظرفیت و امکان جدید در بازار سوم است.

هامونی با تاکید بر اهمیت این بازار، بحث معافیت‌های مالیاتی را در بازار سوم پیش کشید و اظهار کرد: اگر شرکتی خارج از بورس بخواهد معامله شود باید به میزان چهار درصد ارزش اسمی سهام، مالیات پرداخت شود، اما چنانچه این شرکت‌ها از طریق بورس عرضه شوند، نرخ مالیاتی تبدیل به نیم درصد ارزش معاملاتی می‌شود. این موضوع می‌تواند انگیزه خوبی برای برخی شرکت‌ها باشد تا از طریق بورس در بازار عرضه شوند. ضمن اینکه نظارت‌های ویژه‌ای در فرایند واگذاری سهام این نوع شرکت‌ها صورت می‌گیرد و و شفافیت بالاتری در معاملات آن‌ها وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تابلو مذاکره ادغام و تملیک، هیچ بروکراسی‌ای ندارد، گفت: برای شرکت‌ها شاید چند ماه زمان برای طی تشریفات نیاز است تا پذیرش شوند، اما در این تابلو پس از گذشت یکی ـ دو روز از هنگام درخواست سهام‌دار عمده، موضوع واگذاری سهام در تابلو به نمایش گذاشته می‌شود و مردم، شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و فعالان بازار سرمایه می‌توانند لیست شرکت‌های آماده واگذاری سهام و اطلاعات آن‌ها را ببینند.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به امکان بازدید خریداران معرفی شده از سوی فرابورس ایران از شرکت تحت واگذاری سهام و دستیابی به صورت‌های مالی شرکت‌ها، تصریح کرد: چنانچه پس از انجام مذاکرات خریدار با واگذار کننده به تفاهم رسیدند، در تاریخ مشخص و با قیمت پایه معین، عرضه انجام می‌شود.

هامونی افزود: با توجه به اینکه در این بازار عرضه عمده صورت می‌گیرد، عموم مردم در این بازار حضور ندارند به همین جهت خریداران از مشاوره‌‌های حقوقی، مالی و اقتصادی خاصی برای خرید شرکت‌ها استفاده می‌کنند، با توجه به عرضه‌های عمده، برای خریدار به صرفه است که هزینه مشاوره پرداخت کند تا آگاهی دقیق نسبت به آخرین وضعیت شرکت به دست بیاورد؛ قرار نیست در اینجا مدیریت پورتفولیو انجام شود، وقتی شرکتی تملیک می‌شود، علاوه بر اخذ سهام باید رهبری شرکت نیز صورت گیرد بنابراین خریدار باید دارای شرایط خاص باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران آگاه، حرفه‌ای و بزرگ از بخش خصوصی و سایر بخش‌ها مانند تعاونی‌ها می‌توانند اقدام به خریداری سهام شرکت‌ها کنند، گفت: قطعا دانش صرفا مدیریت بهینه پورتفوی کافی نیست و لازم است مسایلی چون حاکمیت شرکتی، مسایل مربوط به شفافیت و رهبری شرکت نیز مدنظر قرار گیرد تا شرکت‌ها پس از واگذاری دچار مسایل شرکتی نشوند و طبیعی است که مسئولیت فرابورس در این حوزه، مسولیت صرفا کشف قیمت است.

مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: در ساز و کار بورس معاملات به صورت حراج حضوری صورت می‌گیرد و خریداران و متقاضیانی که وارد سامانه می‌شوند باید با هم رقابت کنند. اینگونه نیست که یک نوع خاص مزایده‌های پاکتی را داشته باشیم. خریداران قیمت‌ها را می‌بینند و بر اساس قیمت‌های پیشنهادی که رقبا ارائه کردند، به قیمت مد نظر خود می‌رسند. در حراج مزایده سه دقیقه‌ای، هر سه دقیقه یکبار قیمت اصلاح می‌شود و در صورتی که پس از سه دقیقه تقاضای جدیدی ارائه نشود، به بالاترین قیمت پیشنهاد شده، عرضه صورت می‌گیرد.

هامونی با تاکید بر اینکه خود خریدار باید تمامی ریسک‌های شرکت را بسنجد و ارزیابی دقیق انجام دهد، گفت: خریداران باید خود ارزش‌گذاری شرکت را انجام دهند، امری که مغفول مانده و معمولا به گزارش ارزیابی فروشنده اکتفا می‌شود. خریدار لازم است راسا درخواست بازدید کند، به ترازهای آزمایشی شرکت ورود کند، از یک تیم متخصص درخواست ارزش‌گذاری کند و تمامی ریسک‌های موجود شناسایی شود.

وی با اشاره به لزوم سنجش ریسک توسط خریدار، تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون مساله حقوقی در این مورد نداشتیم. هدف ما نیز کشف قیمت شفاف در بازار سرمایه است.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به سنجش اهلیت خریدار گفت: در شورای عالی بورس در مهرماه سال ۱۳۹۱ ضوابطی مصوب شد که برای سنجش اهلیت خریدار، همچنان به کار می‌رود. موارد مربوط به پولشویی، بدهی معوق به بانک‌ها، مالیات و سازمان خصوصی‌سازی و سوء پیشینه مالی و اقتصادی بررسی می‌شود و برای بازار سوم و شرکت‌های استارت‌آپی با توجه به اینکه ضوابط برای شرکت‌های دارای سهام‌دار خرد تهیه شده، پیشنهادهای اصلاحی ارائه کردیم.

 

راه‌اندازی حراج ایرانی برای متنوع‌سازی روش‌های حراج

هامونی با تاکید بر آماده‌سازی راه‌های متنوع‌سازی روش‌های کشف قیمت و ارائه این راه‌کارها به سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: علاوه بر حراج انگلیسی، حراج هلندی، حراج‌های یک‌طرفه، دو طرفه و حراج‌های پلکانی به متنوع‌سازی حراج‌ها کمک می‌کنند و حتی می‌توانیم حراج ایرانی را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: تصویب این روش‌ها توسط شورای عالی بورس به افزایش شفافیت و کاهش زمان و دفعات عرضه کمک می‌کند.

به گفته وی با همکاری دولت و سازمان خصوصی‌سازی که بیشترین عرضه‌ها متعلق به این دو بخش است، در مورد نحوه کشف قیمت و عرضه‌ها مطالعاتی انجام دادیم و روش‌های کشف قیمت را متنوع کردیم و برای اجرا لازم است که این روش‌ها مصوب شود.

 بنیاد تعاون ناجا ۲۱ شرکت را برای واگذاری سهام معرفی کرد

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ارگان‌های نظامی برای واگذاری سهام شرکت‌های خود اقدام کرده‌اند، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت چهار شرکت را از طریق این سامانه برای واگذاری سهام آگهی کرده و اکنون دو شرکت از این تعداد در مرحله مذاکره برای معامله هستند؛ بنیاد تعاونی ناجا نیز ۲۱ شرکت تابعه خود را وارد سامانه کرده و  از این تعداد پنج شرکت در مرحله عقد قرارداد هستند.

هامونی تصریح کرد: از سوی شستا نیز  اطلاعات ۳۸ شرکت برای واگذاری سهام اکنون روی تابلو مذاکره ادغام و تملیک موجود بوده و سازو کار ادغام و تملیک برای این شرکت‌ها شروع شده است. از سوی دیگر بانک سپه نیز یک شرکت برای واگذاری معرفی کرده و در مجموع از روزی که این تابلو راه‌اندازی شده است ۶۴ شرکت برای واگذاری سهام اعلام شده‌اند.

مدیرعامل فرابورس ایران در پایان با اشاره به اینکه فرابورس ایران در حال حاضر در بازار سوم برای معرفی شرکت‌های آماده واگذاری، حق عضویت دریافت نمی‌کند، گفت: روزانه ۱۵ هزار نفر به سایت فرابورس ایران مراجعه می‌کنند و قراردادن لیست شرکت‌ها مورد استفاده خریدارن قرار می‌گیرد.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا