تجارتصنعت، معدن، تجارت

مروری بر شیوه‌های واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی

با تصمیم جدید ارزی دولت، واردکنندگان فقط می‌توانند خرید خود را از طریق نظام بانکی و صرافی‌های مجاز و به سه طریق پرداخت نقدی، اقساطی و اعتبار اسنادی انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با اتخاذ سیاست جدید ارزی دولت از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری نحوه واردات کالا، مواد اولیه و ماشین‌آلات دچار تغییر شد و براساس آن دیگر پولی از طریق خریدار به فروشنده پرداخت نمی‌شود و کلیه مراحل خرید از طریق نظام بانکی و صرافی‌های مجاز انجام می‌شود؛ تصمیمی که به اعتقاد واردکنندگان می‌تواند تاثیر بسزایی در مقابله با پدیده قاچاق داشته باشد و جلوی بسیاری از سودجویی‌ها در حوزه واردات را بگیرد.

میلاد بختیاری – رئیس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی و عضو اتحادیه واردکنندگان تجهیزات پزشکی – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره با سیاست جدید ارزی دولت و تاثیر آن بر نحوه واردات کالا به کشور، اظهار کرد: براساس سیاست جدید دولت، ارز به سه صورت اختصاص می‌یابد که مورد اول آن حاصل از درآمدهای نفتی است که شامل کالاهای اساسی می‌شود و در حوزه سلامت نیز دارو را در بر می‌گیرد و مراحل کار از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تخصیص ارز در مورد مابقی گروه‌های کالایی در سامانه نیما و در دو گروه خواهد بود که گروه اول، ارز حاصل از فروش مواد پتروشیمی و مشتقات نفتی را دریافت خواهند کرد و گروه دوم نیز ارز حاصل از صادرات غیرنفتی را شامل می‌شود.

رئیس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی با اشاره به این‌که تجهیزات پزشکی در گروه اول سامانه نیما مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: در این گروه ارز ۴۲۰۰ تومانی به تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد و بسته به کشور مقصد کارمزدی ۲.۸ تا سه درصدی را به آن اضافه می‌کند. در مورد این گروه همچنین باید خاطر نشان کرد که ارز در زمان کمتری اختصاص می‌یابد.

بختیاری همچنین در خصوص نحوه‌ی واردات کالا از طریق واردکنندگان پس از سیاست جدید ارزی دولت، بیان کرد: متقاضی پروفرم‌ها را از فروشنده کشور مبدأ دریافت کرده و ثبت سفارش را انجام می‌دهد پس از آن از طریق سیستم بانکی کدی را دریافت می‌کند و مجددا آن کد را در سامانه ثبت سفارش وارد کرده و آماده خرید می‌شود.

وی ادامه داد: در این روش دو مدل خرید به صورت نقدی و اقساطی وجود دارد که در مدل خرید نقدی کد پول به صورت یکجا پرداخت می‌شود و در مدل خرید اقساطی طی چند مرحله پول مربوطه به حساب شرکت فروشنده وارد می‌شود. نکته قابل اشاره این‌که در هر دو مدل خرید پول از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز پرداخت می‌شود و دیگر خرید از طریق خریدار صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن واردکنندگان تجهیزات بیهوشی و تنفسی بیان کرد: علاوه بر این دو مدل خرید از طریق ال سی نیز وجود دارد که پول از طریق ارتباط بین‌بانکی و پس از وارد شدن محموله به گمرک کشور پرداخت می‌شود.

در این رابطه نیز مجید نامی – عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که قبل از اتخاذ سیاست جدید ارزی دولت امکان واردات بدون انتقال ارز ممکن بود، اظهار کرد: پیش از این روال اینگونه بود که برای واردات مواد اولیه و نیز ماشین‌آلات پروفرم‌هایی از فروشنده مربوطه در هر نقطه دنیا اخذ می‌شد و با ثبت سفارش امکان خرید بدون انتقال ارز به صورت‌های گوناگونی از جمله پرداخت از طرف خریدار و تهاتر صادراتی ممکن بود.

وی با بیان این‌که پس از اتخاذ سیاست جدید ارزی دولت از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری دیگر امکان واردات بدون انتقال ارز ممکن نیست و واردکنندگان از هر جای دنیا که بخواهند کالایی را به صورت قانونی وارد کنند، باید ابتدا پروفرم‌ها را در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کرده و منشأ ارز خود را مشخص کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ادامه داد: منظور از مشخص شدن منشأ ارز این است که باید میزان ارز از محل تامین آن که تنها از طریق سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز تعیین شده است، مشخص شود.

نامی با اشاره به این‌که پس از ثبت سفارش، خرید کالای مربوطه در صف مراحل بانکی جهت تخصیص ارز قرار می‌گیرد، گفت: این فرآیند ممکن است تا پیش از یک ماه به طول بینجام که پس از تخصیص آن سیستم بانکی این موضوع را به متقاضی اعلام کرده و واردکنندگان می‌توانند مبلغ مربوطه را به صورت ال سی (اعتبار اسنادی که از طریق ارتباط بانکی است) پرداخت کنند.

وی افزود: روش دیگر خرید به صورت T.T یا نقدی است یعنی بخشی از پول یا همه آن پس از دریافت اسناد حمل به فروشنده به صورت نقدی از طریق بانک یا صرافی‌های مجاز پرداخت می‌شود.

در ذیل فرآیند واردات و نحوه تامین ارز در سامانه نیما آمده است.

انتهای پیام

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا