بورسفرابورس

سامانه ادغام و تملیک فرابورس تکرار خصوصی‌سازی است/ بازار سوم بستر واگذاری شرکت‌های غیربورسی

مدیرعامل فرابورس عنوان کرد

مدیرعامل فرابورس در مراسم راه‌اندازی سامانه ادغام و تملیک فرابورس گفت: سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند بنگاه‌ها و شرکت‌های خود را واگذار و در عین حال از بستر موجود برای تأمین مالی بهره‌برداری کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری آغاز به کار سامانه ادغام و تملیک فرابورس که با حضور مدیران عامل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن برگزار شد، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به ظرفیت‌های این بازار گفت: در سامانه ادغام و تملیک فرابورس مجموعه‌ای از شرکت‌های تأمین اجتماعی واگذار خواهند شد که به نوعی خصوصی‌سازی دوباره‌ای از طریق بستر بازار سرمایه خواهد بود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فرابورس ایران عنوان کرد: شاخص فرابورس هم اکنون به رقم ۱۱۰۷ واحد رسیده و از ابتدای امسال تاکنون این نماگر با رشد یک دهم درصدی روبه‌رو بوده است، در عین حال ارزش بازار فرابورس نیز با دستیابی به رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان توانسته رشد ۴.۴ درصدی را تجربه کند.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون ارزش معاملات فرابورس با رشد ۲ درصدی به رقم ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

هامونی بازار سوم فرابورس را بستری برای ارزش‌گذاری شرکت‌های غیربورسی عنوان کرد و افزود:‌ در این بازار آن دسته از بنگاه‌هایی که نتوانسته‌اند، در بورس و فرابورس پذیرش شوند و سهامدار عمده تمایل به واگذاری یکجای سهام این شرکت‌ها را دارد حضور دارند، در این بازار در مجموع ۱۰۳ میلیارد سهم بر روی تابلوی معاملاتی عرضه شده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش را رقم زده است.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به دستور وزیر اقتصاد مبنی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها عنوان کرد: برای تحقق این امر، تابلوی معاملات مذاکره ادغام و تملیک در فرابورس فراهم شده تا بتواند بستری برای بازاریابی و معرفی این شرکت‌ها به خریداران آنها باشد، این در حالی است که در تابلوی معاملات این بازار اموال شرکت‌های بیمه‌ای در  کنار بانکها نیز قابل عرضه است.

هامونی با بیان اینکه بازار ادغام و تملیک به شفافیت عرضه‌ها کمک شایانی خواهد کرد، گفت: اگر شرکت‌های غیربورسی بخواهند در خارج از بورس عرضه شوند، باید ۴ درصد ارزش اسمی این شرکت‌ها به عنوان مالیات پرداخت شود، ولی در چهارچوب بورس تنها نیم درصد ارزش معاملاتی به عنوان مالیات پرداخت می‌شود.

به گفته وی،‌ این تابلوی معاملاتی جدید با هیچ بروکراسی مواجه نیست و بعد از گذشت یک یا دو روز از درخواست سهامدار عمده، نماد معاملاتی در تابلوی معاملات درج می‌شود.

وی افزود: قرار نیست در این بازار مدیریت پرتفوی صورت گیرد، اما باید حاکمیت شرکتی در نظر گرفته شده و به آن توجه شود.

هامونی با بیان اینکه مسئولیت فرابورس، نظارت بر کشف قیمت شفاف و منصفانه بر روی تابلوی معاملات است، عنوان کرد: در این بازار خریداران ملزم هستند، بر مبنای ارزشگذاری خاصی که برای دارایی‌ها تعیین کرده‌اند، ریسک خود را ارزیابی کنند، خریدار باید برای بازدید از بنگاه‌ها از فروشنده مجوز دریافت کند و از یک گروه تخصصی درخواست ارزش‌گذاری نماید.

هامونی درباره اهلیت خریداران در این بازار نیز گفت: خریدار نباید سوء پیشینه داشته باشد و یا در فرایند این معاملات افرادی که دارای سابقه محکومیت اقتصادی هستند، ممانعت به عمل آید.

وی با بیان اینکه در طراحی نحوه کشف قیمت مطالعاتی انجام و هم‌اکنون روش های متنوعی در این زمینه ایجاد شده است، گفت: بنیاد تعاون ناجا هم‌اکنون ۲۱ شرکت را وارد سامانه ادغام و تملیک کرده که ۵ شرکت از این تعداد وارد معامله شده‌اند، در بانک‌ها نیز هم‌اکنون بانک سپه از زمان راه‌اندازی این تابلو ۶۴ شرکت را درج کرده است.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا