امور زیربناییچندرسانه‌ایراه و ساختمانویدئو

بررسی اتفاقات عجیب در بازار مسکن

مسکن:سیاست‌های پولی و بانکی دولت مردان، موجب رکود در بازار مسکن شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب دوشنبه شب ۷ خرداد، با اشاره به اینکه  قیمت مسکن باید با نرخ تورم رشد خود را آغاز کند، گفت: به دلیل سیاست‌های پولی و بانکی که توسط دولت مردان اتخاذ شد، شاهد رکود در بازار مسکن هستیم.

وی افزود: با تغییر قیمت ارز و کاهش ارزش ملی پول، نقدینگی به سمت مسکن سرازیر و باعث افزایش قیمت مسکن می شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از روند شناسایی خانه های خالی و گرفتن مالیات از این افراد، تصریح کرد: باید تقاضای واقعی را در بازار مسکن تقویت کنیم و برای متقاضیان مسکن، هدف گذاری کنیم تا کمتر سوداگری اتفاق بیفتد.
نبض بازار مسکن نامنظم میزند!

همچنین بخوانید
شهریاری ادامه داد: اگر سرمایه گذاری با هدف سوداگری باشد هیچ وقت متقاضیان واقعی مشخص و شناسایی نمی‌شوند.
 ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه‌سازان، با بیان اینکه نباید زمان رکود در بخش مسکن طولانی شود، گفت: زمان رکود جدید ۲ برابر رکود قبلی بوده است و باعث ناتوان شدن افراد متوسط و متوسطه به پایین در خرید مسکن شده است.
نبض بازار مسکن نامنظم میزند!
 مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه در ۳ دوره سال ۶۸، ۸۶ و ۹۱ جهش رکود داشتیم، گفت: رونق قبل از عید طبیعی ولی اتفاقات بازار مسکن بعد از عید یعنی در سال ۹۷ بسیار شتاب زده بود.
وی ادامه داد: از تاریخ اول فروردین سال ۹۶ تا اول خرداد سال جاری تعداد کل قراردادهای کشور  ۱۹۱هزار و ۵۸۰ که از این تعداد قرارداد،  ۹۴ هزارو ۶۹۱  مبایعه‌نامه و ۴ هزارو ۲۵۰ اجاره نامه بوده است.
رئیس اتحادیه املاک گفت: از تاریخ اول فروردین تا پنجم خرداد سال جاری تعداد قراردادها حدود ۲۰۷هزار بوده است، که ۱۱۹ هزار تا از آنها مبایعه نامه و حدود ۸۵ هزار تا اجاره نامه است.
نبض بازار مسکن نامنظم میزند!
در ادامه برنامه مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن با اشاره به اینکه دوره رونق و رکود مسکن در همه کشورها وجود دارد گفت: رکود بین ۴ تا ۵ سال و رونق بین ۱ تا ۳ سال است.
وی با اشاره به اینکه سال ۹۲ میانگین قیمت مسکن ۳.۶میلیون تومان و در انتهای سال ۹۶،این رقم ۵.۷بود افزود:این نشان میدهد مسکن در این سالها ۵۸ درصد رشد داشته است.
وی گفت: در همین دوره تورم عمومی ۸۰ درصد بوده و مسکن از آن کندتر حرکت کرده است.
 نبض بازار مسکن نامنظم میزند!
 این کارشناس با اشاره به رفتار هیجانی مردم در بازار مسکن گفت: هر وقت رونق در بازار رخ داده است عده ای سرمایه خود را در این بخش حبس می کنند و تا ۴ سال نمی توانند سرمایه خود را از آن بیرون بکشند.
وی با اشاره به ضرورت هماهنگی بین مثلث دولت،شهرداری و سرمایه گذار افزود:در ایران تنوع بازار برای سرمایه گذاری کم است و مردم پس انداز خود را وارد این بازار می کنند.
روانشادنیا گفت:عمده تقاضای بازار مسکن در کشور برای واحدهای کوچک با سرمایه اندک است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا