بانکبانک و بیمه

تاثیر روابط عمومی در کسب و کار بنگاه ها


*سید حجت هاشمی یرکی /کارشناس ارشد بازاریابی – مدیر روابط عمومی

شرکت های بزرگ و کوچک برای موفقیت در فضای کسب و کار باید تصویری مناسب از خود ارائه کنند ؛ چرا که ویژگی مهم کسب‌وکار امروز، رقابت شدید بوده و شرکت‌ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، مجبورند خود را از سایر رقبا متمایز کنند. بر همین اساس، بازتاب مناسب از چهره ی شرکت در اولویت قرار می گیرد.
درواقع ، برای جلب اعتماد مصرف‌کننده، شرکت‌ها بر استراتژی‌های بازاریابی بسیار تاکید دارند و این تاکید آنها میسر نمی شود مگر با ارتباط مناسب با پیرامون خود.
وظیفه این ارتباط با پیرامون ، بر عهده مجموعه روابط عمومی در بنگاه های اقتصادی است . به همین دلیل ، یک روابط عمومی منسجم و پایدار به ایجاد آگاهی عمومی از محصول، خدمت یا برند کمک می‌کند و تکمیل‌کننده هرگونه تلاش مستقیم جهت بازاریابی و تبلیغات از سوی بخش های دیگر است.روابط عمومی یکی از مهم ترین قسمت های هر مجموعه فعال در عرصه تجارت به شمار می رود. این در شرایطی است که معمولاً اهمیت این بخش به فراموشی سپرده شده و کمپانی ها صرفاً روی رشد اقتصادی خود متمرکز می شوند. حال آنکه صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ به صراحت اذعان می کنند رویکرد نادرست به بخش روابط عمومی و تلاش برای تقویت آن، یکی از قاتلان فرصت های بزرگ کسب و کار آنها محسوب می شود.
امروزه در شرکت های مدرن جهان همانند گوگل یا اپل می توانید پویاترین بخش مجموعه را در قسمت روابط عمومی آن بیابید. برنامه ریزی دقیق، استفاده از نیروی های متخصص به ویژه در حوزه روانشناسی و همچنین بهره برداری از دانش روز در حوزه علوم اجتماعی منتج به ایجاد تیم هایی قدرتمند در قسمت روابط عمومی این شرکت ها شده است.
 
روابط عمومی به مفهوم تبلیغات نیست
در رابطه با مزایای روابط عمومی نسبت به تبلیغات، می توان بیان کرد که برای چاپ شدن یا نمایش پیام تبلیغاتی ، مبلغ قابل توجهی پرداخت می شود ولی اگر از روابط عمومی استفاده شود، نیاز چندانی به پرداخت هیچ پولی نیست چرا که یک مجموعه روابط عمومی حرفه ای می تواند با استفاده از نویسنده یا گزارشگر ، به اهداف سازمانی دست یابد. 
بنابراین امروزه، زمان اثرگذاری و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است و می تواند تا مدت ها بر میزان فروش شما تأثیر بگذارد. در این تعریف روابط عمومی همان رسانه ها در نظر گرفته می شوند.
به عقیده کارشناسان ، قرار نیست که روابط عمومی بازاریابی ، بر ترویج محصولات و خدمات شرکت تمرکز تاکید کند ، بلکه روابط عمومی اساسا بر ارتباط با مردم، یعنی خریداران بالقوه و رسانه تاکید دارد. همچنین کارشناسان روابط عمومی با انتقال اطلاعات درباره شرکت و البته محصولات/خدمات آن به ترویج کسب‌وکار کمک می‌کنند. اما بیش از همه تصویر عمومی مثبتی را از شرکت ایجاد می‌کنند و با مخاطبان مورد نظر و رسانه ارتباط برقرار می‌کنند. با این روش به‌تدریج اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کرده و بنابراین تاثیر مهمی بر تصمیم‌گیری آنها در انتخاب محصول/خدمت از میان بسیاری از محصولات/خدمات موجود می‌گذراند.
 
وظایف روابط عمومی در کسب و کارهای کوچک و متوسط
برای اینکه شرکت های بزرگ و کوچک بتوانند با استفاده از ابزارهای روابط عمومی موفق باشند باید چند کار را بور جداگانه انجام دهند .
– اطلاع رسانی از طریق ابزارهای فیزیکی مانند انتشار خبرنامه، بروشورها، کارت ویزیت ، پوستر و غیره .
– ارتباط با رسانه های کاغذی، تصویری و غیره
– خدمات مشتری و ارتباط با مشتریان از طریق برگزاری سمینار، استفاده از تجهیزات ارتباطی مانند تلفن و غیره
– تبلیغات ، تبلیغات باید در اوج فعایت های تجاری انجام شود و زمانی که بتوان به یک یا چند محصول مشتریان را مجاب کنند که شرکت می تواند نیازهای آنان را مرتفع کند.
 
وضعیت بنگاه های متوسط و کوچک در ایران
در ایران، تعداد افراد شاغل در کسب و کار های خانگی و بنگاه های خرد زیر ده نفر، در بنگاه های کوچک میان ۱۰ الی ۴۹ نفر، در بنگاه های متوسط میان ۵۰ تا ۹۹ نفر است و بنگاه های بزرگ بالای صد نفر شاغل دارند. بر اساس این تعریف بیش از ۲۵ میلیون نفر در کسب و کارهای متوسط و کوچک فعال هستند و فعالیت در این جامعه بزرگ نیاز به بازنمایی مناسب است . در واقع ، در فعالیت های اقتصادی دانستن ظرفیت های خود از مهمترین عناصر موفقیت است. 
 
روابط کاری و عمومی
در بحث محیط پیرامونی افراد چه در بخش عرضه چه در بخش تقاضا باید حد و اندازه کسب و کارهای خانگی و خرد را بدانند. توانایی تجاری سازی و پیاده سازی ایده ها مساله مهمی است. چراکه افراد ایده های بسیاری دارند اما آیا اگر تامین مالی انجام شوند، توانایی اجرای ایده های خود را دارند؟ از معضلات این کسب و کار ها، مساله مالیات ها، تامین اجتماعی و شهرداری ها است. کسب و کارای خانگی و خرد در کوتاه مدت توان پرداخت مالیات ندارند. هنگامی که وام خرد به این کسب وکارها می دهیم.
شرط می گذاریم که تمام افرادشان را بیمه کنند در حال که سطح مزد پرداختی حداکثر ۵۰ درصد حداقل دستمزد است. بر همین اساس ، یکی از موانع جدی به منظور توسعه کسب و کار های خرد و خانگی قوانین و مقررات شهری است. روابط کاری که در کشور تعیین شده است اکثرا متعلق به بنگاه های متوسط و بزرگ است. بسیاری از کسب و کار های خرد و کوچک توان رعایت و لحاظ کردن روابط کار را ندارند. کسب و کار های خانگی هم در بازار نهاده ها و هم در بازار فروش اگر به اصناف متصل نشوند با مشکلات زیادی مواجه می شوند. همچنین نقش انواع صندوق های ضمانت می تواند بسیار امید آفرین باشد.
 
نتیجه گیری
رکن اصلی شرکت ها برای ارتباط با دنیای خارج از فضای کسب و کار ، یعنی بخش روابط عمومی ، قرار نیست مبلغ شرکت بوده و تنها به انتشار بنر دست بزند بلکه کار روبط عمومی در بنگاه های کوچک و متوسط ، ایجاد اعتماد به نفس برای موسسه است و باید بازتاب دهنده تصویری درست از فضای کسب و کار این موسسات باشد ، بنابراین مهمترین اثر ارتباطات بر فضای کسب و کار خرد و متوسط این است که چهره ای را به نمایش می گذارد که در بلند مدت سبب جذب مشتری ، رابطه مناسب درون گروهی بین رقبا ، ارائه محصول مناسب و در نهایت پیروز باشد.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا