بورسبورس اوراق

افت ۹۶واحدی شاخص کل/تغییر زمین بازی معامله‌گران حقیقی

معاملات امروز بورس تهران در حالی ادامه یافت که اقبال حقیقی‌ها از گروه فلزات اساسی به پالایشی‌ها تغییر جهت داد. شاخص کل نیز در ادامه دادوستدهای شکننده امروز از صعود بازماند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، معاملات بورس تهران امروز با افت ۹۶ واحدی شاخص کل به پایان رسید. به نظر می رسد نوسان اندک شاخص سهام در معاملات روز جاری ریشه در تردید دارد. جایی که، افزایش عدم اطمینان سیاسی درخصوص نحوه واکنش اروپا به موضوع برجام در روز‌های آینده منجر به سیطره فضای احتیاط در بورس تهران شده است. در این فضا خرید و فروش با احتیاط انجام می شود. آثار این وضعیت به‌صورت رکود نسبی و کاهش ارزش معاملات در بازار نمایان شده است.

نکته قابل توجه بازار امروز افت ارزش معاملات خرد سهام به زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است که این خود نشانه ای از حاکمیت نوعی تردید و بیم و امید در میان معامله گران دارد. در دو هفته کاری گذشته و بعد از خروج امریکا از برجام شاهد ایجاد جو مثبتی به دلیل مشخص شدن تکلیف ایران در برجام بوجود آمد که نتیجه آن افزایش ارزش و حجم معاملات خرد سهام در روزهای اخیر بود. به اعتقاد کارشناسان، مولفه حجم و ارزش معاملات خرد سهام، یکی از مهم ترین متغیرهای سنجش اعتماد سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه به آینده سهام شرکت ها است. از این رو افت این متغیر به ارقام زیر ۱۰۰ میلیارد تومان چندادن مثبت ارزیابی نمی شود و نشان از حاکمیت نوعی ابهام بر فضای معاملاتی بورس است.

در بازار امروز چه گذشت؟

مطابق آنچه گفته شد، عمده نمادهای بزرگ بازار سهام  امروز روند کم ‌نوسانی را پیش گرفتند. نماد شرکت‌ هایی با پشتوانه عوامل بنیادی که عمدتا جزو صنایع بزرگ بازار هستند، در فضای منفی امروز تحت تاثیر فشار فروش قرار گرفتند. در این شرایط انگیزه‌ های خریداران کاهش محسوسی داشت. فروشندگان نیز در حالت تردید برای عرضه سهام قرار داشتند. این امر در نهایت روند کم‌ نوسانی پیش روی بازار سهام قرار داد.

دلیل اصلی این موضوع مطابق آنچه گفته شد، به تردیدهای سیاسی ناشی از خروج آمریکا از برجام و آینده بازگشت دوران تحریم باز می گردد. این موضوع موجب شده است که جدال بین نگرانی‌ های سیاسی و عوامل بنیادی در نهایت روند کم ‌نوسانی پیش روی معاملات به ویژه نمادهای بزرگ قرار دهد. اوج‌ گیری قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در کنار سطوح مناسب قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی همگی از مواردی هستند که می‌ توانند موجب رشد قیمت سهام مربوطه و به تبع آن شاخص کل شوند با این حال نگرانی ‌های سیاسی مانع از فعال شدن سهامداران در سطوح قیمتی کنونی شده است.

قیمت‌هایی که نسبت به شرایط سودآوری اتفاقا سطوح ارزنده‌ای نیز به شمار می‌ روند. به نظر می رسد  با تخلیه هیجان ناشی از مسایل سیاسی و در شرایط تداوم حمایت عوامل بنیادی مزبور می ‌توان به حضور دوباره خریداران امیدوار بود.

همانطور که گفته شد شاخص کل از روز گذشته از مسیر صعودی تغییر جهت داد و امروز نیز نتوانست ارقام مثبتی را ثبت کند. در نتیجه با افت ۰.۱ واحدی در ارتفاع ۹۵ هزار و ۵۲۹ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما ریزش بیشتری را تجربه کرد و با عقبگرد ۶۱ واحدی (معادل۰.۳۶ درصد) به رقم ۱۷ هزار و ۲۹۹ واحد بازگشت. به نظر می رسد ارقام یاد شده برای نماگرهای اصلی بازار از منظر تکنیکالی مهم ارزیابی می شوند و تنها در صورت ورود نقدینگی جدید و یا انتشار اخبار مساعد قوی باید انتظار عبور از قله های فعلی را داشت.

همچنین در این بین امروز ۷۷۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۰۴ میلیارد تومان در ۴۸ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها ۹۶ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین امروز خالص تغییر مالکیت میان بازیگران اصلی بازار در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این جابه ‌جایی‌ رقمی معادل ۸میلیارد تومان از پرتفوی حقیقی ‌ها به سبد سهام معامله ‌گران حقوقی منتقل کرد. بیشترین میزان خالص خرید در معامله‌ گران حقیقی به نماد معاملاتی «تاپیکو» و «چفیبر» اختصاص داشت. به این ترتیب امروز  حدود ۹.۶ میلیون سهم «تاپیکو» به ارزش یک میلیارد تومان به نفع معامله ‌گران حقیقی بازار منتقل شد. پس از «تاپیکو»، بیشترین خالص خرید حقیقی‌ ها در نماد معاملاتی «چفیبر» شکل گرفت. به این ترتیب ۲.۳ میلیون سهم «چفیبر» به ارزش ۰.۹ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

در آن سوی بازار اما بیشترین تحرک حقوقی‌ ها در نماد معاملاتی شرکت «مبین»، «چکارن» دیده شد. به این ترتیب طی معاملات روز جاری، افزون بر ۱.۶ میلیون سهم «مبین» از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این جابه‌جایی رقمی معادل ۱.۴ میلیارد تومان داشت. «چکارن» نیز امروز شاهد تغییر مالکیت بیش از ۹۰۰ میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها بود.

ترینهای بورسی

در بین گروه‌های حاضر در بازار سهام، ، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی و شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذار بر شاخص نیز معاملات منفی «خساپا»، «فارس» و «مبین» هرکدام به ترتیب ۵۲، ۲۸ و ۱۵ واحد نماگر بازار را عقب کشیدند. اما در سمت مثبت های بازار، این بار پالایشی ها خودنمایی کردند و در نهایت «شپنا»، «شبندر» و «ومعادن» هرکدام تقریبا ۱۸ واحد شاخص را تقویت کردند.

 کوتاه از فرابورس

آیفکس نیز برای دومین روز متوالی افت را تجربه کرد و با کاهش ۴.۴ واحدی به رقم یک هزار و ۱۰۲ واحد رسید. در این بازار نیز ۲۷۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۷۰میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان تنها ۴۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در فرابورس اختصاص داشت.

در بین نمادهای تاثیرگذار فرابورسی، معاملات منفی «زاگرس»، «ذوب» و «ارفع» مجموعا ۴ واحد شاخص فرابورس را عقب کشیدند اما معاملات مثبت  «خراسان»، «مارون» تاحدی از افت بیشتر آیفکس جلوگیری کردند.

 

منبع

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصادآنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا