بانکبانک و بیمه

تسهیلات بانکی منطق اقتصادی ندارد

 

یک فعال در حوزه صنعت نساجی گفت: هم اکنون بین نرخ بازدهی سود بنگاه های اقتصادی و نرخ سود تسهیلات بانکی هیچ گونه تناسب و منطقی وجود نداشته بلکه بسیار پائین است.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا عالمی در برنامه «خانه تا کارخانه» رادیو اقتصاد افزود: تامین منابع مالی مناسب شرط اصلی به روز رسانی ماشین آلات صنایع و واحدهای تولیدی است.

وی همچنین اظهارداشت: نوسازی تجهیزات و ماشین آلات صنایع در توسعه و رشد اقتصادی بسیار پر رنگ است چرا که ضمن افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها موجب تولید کالاهای با کیفیت و صادرات محور می شود.

این فعال صنعتی و اقتصادی گفت: در حال حاضر استفاده از تسهیلات بانکی با توجه به درصد سود بالا جهت نوسازی و بازسازی صنایع به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه واژه تسهیلات در سیستم بانکی ایران یک واژه یکطرفه و به نفع خود است، اظهارداشت: جدا از بالا بودن نرخ سود، تضامین و اقساط سنگین متاسفانه دریافت وام از سیستم بانکی امروز برای تولیدکنندگان بسیار سخت و طاقت فرساست.

عالمی تصریح کرد: بانک ها برای اعطای تسهیلات به صنایع و واحدهای تولیدی به بدترین شیوه ممکن و بدبینانه ترین حالت با صاحبان کسب و کار رفتار و همینطور وثایق سنگینی را از آنان مطالبه می کنند.

وی ضمن اشاره به بحث عدم التزام بانک های به ریسک پذیری گفت: شاخص های موثر در بازدهی بنگاه های اقتصادی طبق معمول با دامنه تغییرات بالایی برخوردار بوده و به تبع ضریب ریسک را در پروژه های صنعتی به مراتب بالا می برد.

این فعال در حوزه صنعت نساجی یادآورشد: متاسفانه سیستم بانکی در ایران به هیچ وجه حاضر به پذیرش ریسک در حوزه مزبور نیست.

برنامه «خانه تا کارخانه» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای فرد هر هفته ساعت ۱۵ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه» با هدف عارضه یابی و شناسایی مشکلات، موانع و اشکالات صنایع مختلف اعم ازمتوسط و بزرگ و ارائه راهکارهای عملیاتی رفع آن‌ها، شناسایی گلوگاه‌های صنعتی کشور و کمک به بهبود وضع موجود صنایع از طریق برقراری ارتباط سه جانبه صنعت، دانشگاه و رسانه بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد بنابراین علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا