انرژی

رشد قیمت نفت به ضرر اقتصاد آمریکاست

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت نفت خام در سطوح بالا به ازای هر بشکه بیش از هرچیزی به ضرر اقتصاد آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید عبدالله رضوی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که دولت آمریکا در حوزه انرژی تنها از طریق تعرفه، مالیات و ابزارهای تشویقی سیاست گذاری می کند، افزود: سیاست دولتمردان آمریکایی در جهت افزایش تولید نفت وگاز در این کشور است.

وی اظهارداشت: رشد قیمت نفت خام به مرز ۱۰۰ دلار و حتی بیشتر به ازای هر بشکه اقتصاد آمریکا را با رکود مواجه می سازد.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه ایجاد اشتغال یکی از وعده های مهم انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بود، گفت: رونق صنعت نفت و گاز درآمریکا توانسته اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.

وی افزود: بدون شک با رشد قیمت نفت خام در هر بشکه هزینه تولید اعم از تجهیزات، مواد اولیه، دستگاه های حفاری و موارد مشابه دیگر بر مدار صعودی قرار می گیرد و به تبع سود، میزان تولید و اشتغال شرکت های کوچک فعال در حوزه صنعت نفت این کشور با افت شدید مواجه خواهد شد.

رضوی همچنین در پاسخ به اظهارات برخی از کارشناسان که می گویند «در سال ۲۰۱۲ قیمت نفت خام به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید ولی شرکت های نفتی از طریق آرندی، افزایش کارایی و بازده انرژی (Energy Efficiency) موفق به کنترل هزینه ها شدند،» اظهارداشت: بازده انرژی در شرایط کنونی به اوج خود رسیده و در مسیر شیب نزولی حرکت می کند بنابراین جبران رشد هزینه های تولید ناشی از افزایش قیمت نفت خام از این طریق شدنی نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نفت در سطوح بالا به هیچ وجه مطلوب اقتصاد ایالات متحده نیست، یادآورشد: سیاست دولت آمریکا گسترش نفت شیل در سطوح قیمتی که به ضرر اقتصاد این کشور نباشد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا