بورسفرابورس

تامین مالی با روش‌های خلاقانه مانند سرمایه‌گذاری جسورانه و کراودفاندینگ

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌هایی که فرابورس انجام می‌دهد جلوتر از افکار ماست از جمله راه‌اندازی بورس ایده و تاسیس بازاری برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط که در راستای اقتصاد دانش‌بنیان انجام شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسمی که به مناسبت آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه تامین مالی از طریق ارائه وام دیگر جوابگو نیست و وام دادن به استارت‌آپ‌ها برای تامین سرمایه، خیانت به آن‌هاست، گفت: برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان باید از روش‌های جدید و نوآورانه همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و کراودفاندینگ (جذب سرمایه جمعی) استفاده کنیم و از اقتصاد نفتی و فرهنگ قدیمی کارآفرینی و تامین سرمایه فاصله بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به گفته سورنا ستاری در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۴۰ درصد تامین نقدینگی از طریق سرمایه‌گذاری جسورانه انجام می‌شود و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم اما صندوق‌هایی که در این زیست‌بوم فعالیت می‌کنند از جمله صندوق‌های پژوهش فناوری نباید ادای بانک‌ها را دربیاورند و وام بدهند بلکه باید روش‌های نوآورانه تامین سرمایه را ایجاد کنند.

ستاری با بیان اینکه از نظر من تنها شرکت‌هایی که از آب و گل درآمده‌اند و می‌توانند پیش‌بینی سود انجام دهند مجاز به دریافت وام هستند، افزود: در مقابل، شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هایی که در آغاز راهند نمی‌توانند آینده را پیش‌بینی کنند و درصورتی که وام بگیرند، اگر شکست بخورند نابود می‌شوند چرا که نزد بانک وثیقه گذاشته‌اند. این در حالی است که روش‌های جدید تامین مالی کمک می‌کنند که این شرکت‌ها بتوانند روی پای خود بایستند.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌هایی که فرابورس انجام می‌دهد جلوتر از افکار ماست از جمله راه‌اندازی بورس ایده و تاسیس بازاری برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط که در راستای اقتصاد دانش‌بنیان انجام شده است.

ستاری با بیان اینکه خوشحالم که پذیره‌نویسی پنجمین صندوق VC که مهم‌ترین صندوق در بین دانشگاه‌های کشور است از امروز آغاز به کار کرده، افزود: خوشبختانه حدود ۱۲ صندوق در نوبت پذیره‌نویسی و ۱۳ صندوق در حال تکمیل مدارک در سازمان بورس و اوراق بهادار هستند و تصمیم داریم حمایت از شرکت‌های دارای زیرساخت دانشی و نه فیزیکی را در دستور کار قرار دهیم.

 وی ضمن تاکید بر این نکته که باید در تامین مالی جمعی دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی صورت پذیرد، عنوان کرد: حجم تقاضای تاسیس صندوق‌های جسورانه نشان از آماده‌سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه دارد.

تامین عمده منابع صندوق VC دانشگاه تهران توسط بخش خصوصی

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز در مراسم آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه دانشگاه تهران گفت: امروز روز بزرگی برای دانشگاه تهران است و مسیر جدیدی برای دانشجویان و کسانی که می‌خواهند ایده‌هایشان را به کسب و کار تبدیل کنند.

وی ادامه داد: مهمترین روش برای تبدیل شدن به دانشگاه‌های کارآفرین، تشکیل پارک‌ها و مراکز رشد است و بر این اساس تلاش کردیم برای کسانی که نیازمند تجاری‌سازی ایده‌هایشان بودند، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه آموزش‌های لازم و اقدامات پژوهشی برای تجاری‌سازی یافته‌های علمی از برنامه‌های این دانشگاه است، افزود: پارک‌های علم و فناوری دانشگاه تهران در ۳ سال گذشته بخشی از زیرساخت‌های موجود را تامین و تجهیز می‌کردند و تامین سرمایه‌، انجام فعالیت‌های کارآفرینی با استفاده از استارت‌آپ‌ها از طریق صندوق پژوهشی دنبال می‌شد و بخش دیگری از این نیازها از طریق ایجاد  VCها پوشش داده می‌شود.

نیلی‌احمدآبادی گفت: عمده منابع این صندوق توسط بخش خصوصی ایجاد شده است تا برای فعالیت‌های کارآفرینی دانشجویان و اساتید مورد استفاده قرار گیرد و امیدواریم سرمایه‌ این صندوق توسعه پیدا کند.

فرابورس ایران برای تامین مالی جمعی زحمت زیادی کشید

در بخش دیگری از این مراسم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز خوشحالی از پذیره‌نویسی صندوق جسوارنه یکم دانشگاه تهران با نماد «تهران۱» در بازار سوم فرابورس ایران گفت: این صندوق نخستین صندوق دانشگاهی به شمار می‌رود که دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر برای راه‌اندازی آن تلاش کرد.

شاپور محمدی پذیره‌نویسی صندوق جسورانه دانشگاه تهران را یک علامت برای کسانی که در حوزه علم و فناوری فعالیت می‌کنند دانست و گفت: این موضوع به این معنی است برای افرادی که در حوزه‌های علمی دستاوردهایی دارند، بازارهایی نیز وجود دارد که بتوانند به این فعالیت‌ها ارزش داده و حاصل زحمات آن‌ها را ارزش‌گذاری و قابل خرید و فروش کنند.

وی همچنین با قدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حمایت از حوزه علم و فناوری گفت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران یک آغاز در مسیر تامین مالی عرصه علم و فناوری‌ به شمار می‌رود و امیدواریم تعداد این صندوق‌ها بیش از پیش رشد کند. در این زمینه هیج محدودیتی در سازمان بورس برای ارائه مجوز به منظور راه‌‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های پروژه و قابل معامله، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری مشترک و … وجود ندارد و اگر مدارک این صندوق‌ها از جانب متقاضیان آنها به درستی تکمیل شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوزهای لازم از سوی سازمان بورس برای این فعالیت این صندوق‌ها صادر می‌شود.

وی همچنین در خصوص مصوبه تامین مالی جمعی نیز افزود: چندی پیش دستورالعمل تامین مالی جمعی در شواری عالی بورس مصوب شد. یکی از اهداف این دستورالعمل کمک به تامین مالی تولید محتوای دانشی است که بر این اساس توسعه نرم‌افزارها، انتشار کتب توسط نویسنده‌ها و حتی تولید فیلم و محتواهای فرهنگی فعالیت‌هایی خواهند بود که به کمک تامین مالی صورت‌گرفته از طریق تامین مالی جمعی امکان تجهیز منابع مالی برای آن‌ها وجود دارد.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: فرابورس ایران در زمینه تامین مالی جمعی زحمت بسیار زیادی کشیده است و Crowdfunding یک تامین مالی قانونی و در یک مقیاس کوچک است تا کنترل آن از طریق فرابورس ایران امکان‌پذیر باشد.

محمدی از تمامی دست‌اندرکاران عرصه علم و فناوری خواست نظرات و پیشنهادات خود را برای چگونگی کمک به تامین مالی حوزه علم و فناوری به کمک ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه به سازمان بورس ارسال کنند که به اعتقاد وی این موضوع کمک می‌کند زمینه‌های لازم برای تدوین و طراحی دستورالعمل‌های جدیدی که به تامین مالی این حوزه کمک می‌کنند، فراهم شود.

آغاز پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران

گفتنی است که پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری «صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران ۲۰ درصد تادیه» که موضوع فعالیت آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است از امروز شنبه پنجم خردادماه ۱۳۹۷ به مدت ۷ روز کاری در بازار سوم فرابورس ایران آغاز شد.

موسسان این صندوق با سرمایه ۱۵۰ میلیارد ریالی، دانشگاه تهران، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران (مدیر صندوق) هستند و با اضافه شدن این صندوق  به ۴ صندوق درج شده در بازار فرابورس ایران، مجموع سرمایه صندوق‌های درج شده به مبلغ ۱،۴۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

 

 

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا