بانکبانک و بیمه

رونق نوبرانه بازار مسکن در اردیبهشت


بازار مسکن پس از یک خواب و رکود تقریباً سه ساله از سال گذشته با افت و خیزی اندک مسیر رونق دوباره را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)، درحالی که سال گذشته برخلاف معاملات پرتعداد ماهانه، قیمت مسکن کنترل شده بالا می‌رفت، ولی از ابتدای سال‌جاری قیمت‌ها با روند تندتری افزایش یافته است. درنخستین ماه امسال که به‌دلیل تعطیلات نوروزی میزان معاملات مسکن با افت همراه بود ولی این مانع آن نشد که قیمت مسکن در پایتخت به نسبت فروردین ۹۶ رشد نکند. دراین ماه قیمت‌ها ۲۹.۵ درصد افزایش یافت. اکنون تازه‌ترین آمارها از دومین ماه سال نیز وضعیت مشابهی را حکایت می‌کند. دراین ماه علاوه بر رشد معاملات قیمت‌ها نیز بالاتر رفته است. به گفته برخی از کارشناسان نگرانی مردم از گرانی مسکن را عاملی مهم برای رشد معاملات و قیمت‌ها می‌دانند. برای اردیبهشت ماه امسال دو روایت از بازارمسکن در تهران ارائه شده است. براساس گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک دراین ماه میزان خرید و فروش مسکن در پایتخت در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته تنها ۷ درصد رشد داشته ولی گزارش دفتراقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که تعداد مبایعه نامه‌ها دراین ماه البته نسبت به ماه قبل یعنی فروردین ۲۷ درصد افزایش یافته است.

رونق نوبرانه بازار مسکن در اردیبهشت
به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک به‌طور معمول بازارمسکن از خرداد ماه گرم می‌شود ولی امسال با رشد قابل توجه معاملات شاهد یک رونق نوبرانه دراین بازار هستیم. «مصطفی قلی خسروی» رئیس اتحادیه مشاوران املاک دراین باره گفت: ۷۵ هزار و ۹۴۵ مبایعه نامه در اردیبهشت ماه امسال در دفاتر مشاوران املاک سراسر کشور ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، بیش از ۳۳ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه از ماه خرداد، بازار املاک اعم از استیجاری و فروش رونق می‌گیرد، افزود: اردیبهشت ماه پارسال درمجموع ۵۶ هزار و ۹۹۱ مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک سراسر کشور ثبت منعقد شده بود.
وی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه امسال در مجموع ۱۳۰ هزار و ۲۷۸ قرارداد اجاره و مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک در کشور تنظیم شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است. نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان کرد: در اردیبهشت ماه سال‌جاری ۵۲ هزار و ۸۶۶ قرارداد اجاره مسکن در سطح کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با ۵۵ هزار و ۹۰۴ فقره قرارداد اجاره در همین ماه در سال ۹۶ حدود ۵ درصد کاهش یافت.
 
بازار مسکن پایتخت
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به رشد خرید و فروش مسکن در تهران اظهار داشت: در این ماه ۳۸ هزار و ۷۵۲ قرارداد اجاره و مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک تهران به ثبت رسید که در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته یک درصد افزایش نشان می‌دهد.
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور و رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یادآور شد: در دومین ماه سال‌جاری در مجموع ۲۱ هزار و ۴۱۲ قرارداد خرید و فروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۶ حدود ۷ درصد افزایش داشته است.
قلی خسروی اظهار داشت: در اردیبهشت ماه پارسال در شهر تهران در مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۱ قرارداد اجاره ثبت شد که این تعداد قرارداد در اردیبهشت ماه امسال به ۱۷ هزار و ۱۹ قرارداد تقلیل یافت که حاکی از کاهش ۵ درصدی آن است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی حجم معاملات مسکن شهر تهران در فروردین امسال در مقایسه با ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۹ و ۶.۳ درصد کاهش یافت که ناشی از تعطیلات دو هفته‌ای نوروز بوده است.
همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال اعلام شد که نسبت به ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۰ درصد، کاهش و ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
جزئیات قیمت مسکن در ۲۲ منطقه تهران
طبق گزارشی که از سوی دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شده است معاملات و قیمت مسکن درپایتخت در اردیبهشت ماه با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. برپایه این گزارش پس از حذف کدهای پستی نامعتبر در مجموع کل مبایعه‌نامه برای ماه اردیبهشت ۱۷ هزار و ۶۰۵ فقره بوده که نسبت به فروردین ماه با ۴۷۹۶ فقره افزایش حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کل مناطق ۲۲ گانه تهران طی فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان و ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان بوده است که رشد ۱۲.۱ درصدی را نشان می‌دهد. بررسی بازار مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران نشان می‌دهد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه افزایش محسوسی را در ۲۰ منطقه تهران تجربه کرده است.
آمارهای ارائه شده از سوی دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت مسکن در تهران، تعداد معاملات مسکن نیز افزایشی محسوس را شاهد است. بر این اساس بیشترین تعداد مبایعه نامه اردیبهشت ماه با ۲۲۹۶ فقره مربوط به منطقه ۵ و کمترین مبایعه‌نامه برای منطقه ۱۹ با ۱۱۲ فقره است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا