بورسفرابورس

رشد بیش از ۳۰ درصدی معاملات اوراق بدهی در فرابورس ایران

در نخستین روز از خردادماه ۹۷ شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش در بازار دوم فرابورس درج شد. این شرکت با نماد «مادیرا» ۲۲ آبان‌ماه سال قبل در گروه محصولات کامپیوتری، زیرگروه تولید رایانه و تجهیزات جانبی در بازار دوم فرابورس پذیرش شده بود و حال به عنوان یکصد و هفتاد و هفتمین نماد معاملاتی است که در فرابورس ایران درج می‌شود.

معامله‌گران فرابورسی در هفته کاری منتهی به ۴ خردادماه ۹۷ اقدام به دادوستد یک‌هزار و ۲۹۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵ میلیارد ریال در بازارهای نه گانه فرابورس ایران کردند که این میزان دادوستد طی ۱۷۲ هزار دفعه رقم خورد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش معاملات فرابورس در هفته‌ای که سپری شد رشد ۲۸ درصدی را به ثبت رساند در حالی که حجم معاملات با افت ۴۰ درصدی روبه‌رو شد. در این میان سهامداران نیز در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب ۱۱۶، ۵۸۹ و ۵۳۵ میلیون سهم را به ارزش ۱۶۴، یک هزارو و ۳۳۲ و ۹۴۸ میلیارد ریال معامله‌ کردند که در مقایسه با هفته پیش از آن از افت اندک حجم معاملات در این سه بازار حکایت داشت. ارزش دادوستدها نیز اگرچه با افت ۶ و یک درصدی در دو بازار اول و دوم روبه‌رو شد اما افزایش ۲۲ درصدی را در بازار پایه تجربه کرد.

در بازار ابزارهای نوین مالی ۵۶ میلیون ورقه به ارزش ۹ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال دادوستد شد که از افزایش ۷۸ درصدی حجم و ۳۵ درصدی ارزش دادوستدها حکایت داشت.

در این بازار اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بهترین عملکرد هفتگی را در معاملات رقم زدند. بر این اساس ۱۰ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۸ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی مورد معامله قرار گرفت که با بیش از ۳۰ درصد رشد در حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز میزبان معامله ۴۶ میلیون ورقه به ارزش ۶۴۸ میلیارد ریال قرار گرفتند که در ETFها نیز رشد ۹۵ و ۸۱ درصدی حجم و ارزش معاملات به ثبت رسید. اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با جابه‌جایی ۴۰۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۲۹۰ میلیارد ریال افت ۰.۵ و ۲ درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

در میان تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز دو تابلو «ب» و «ج» با افزایش ارزش معاملات و تابلو «ج» با رشد حجم معاملات روبه‌رو شدند.

رصد معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز حاکی از آن است ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME به ۲ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال رسید و گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان ۴۲۳ میلیارد ریال، ۱۸ درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت. گروه فلزات اساسی، انبوه‌سازی، پیمانکاری صنعتی و پالایشی‌ها نیز در جایگاه‌ دوم تا پنجم صنایعی ایستادند که بالاترین میزان از ارزش کل معاملات خرد بازار سهام را به ترتیب به میزان ۱۳، ۱۰، ۹ و ۸ درصد به خود اختصاص دادند.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد حدود یک درصدی در آخرین روز کاری هفته در ارتفاع یک‌هزار و ۱۰۷ واحدی ایستاد تا میزان رشد خود از ابتدای امسال را به نزدیکی یک درصد برساند.

همچنین در هفته‌ای که سپری شد در نخستین روز از خردادماه ۹۷ شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران پس از احراز تمامی شرایط لازم برای پذیرش در بازار دوم فرابورس درج شد. این شرکت با نماد «مادیرا» 22 آبان‌ماه سال قبل در گروه محصولات کامپیوتری، زیرگروه تولید رایانه و تجهیزات جانبی در بازار دوم فرابورس پذیرش شده بود و حال به عنوان یکصد و هفتاد و هفتمین نماد معاملاتی است که در فرابورس ایران درج می‌شود.

در این میان از شنبه هفته آتی یعنی تاریخ ۵ خردادماه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران با نماد «تهران۱» در بازار سوم فرابورس آغاز می‌شود. حوزه فعالیت و سرمایه‌گذاری این صندوق «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و سرمایه آن ۱۵۰ میلیارد ریال است. دوره فعالیت صندوق تهران ۷ ساله بوده و از شنبه ۵ خردادماه تا یکشنبه سیزدهم این ماه پذیره‌نویسی آن به مدت ۷ روز کاری در بازار سوم صورت می‌گیرد.  

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا