بانک و بیمهطلا و ارز

تاثیر تحریم آمریکا علیه ایران بر بازار طلای جهان/ احتمال جایگزین شدن طلا با پول برای پرداخت به ایران

فوربس در تحلیلی نوشت: تحریم های اخیر اعلام شده از سوی آمریکا علیه ایران احتمالا موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد.

به گزارش فوربس، قیمت طلا اخیرا به حدود ۱۲۹۳ دلار رسیده، در حالی که قیمت متوسط هر اونس طلا در ماه ژانویه حدود ۱۳۳۲ دلار بوده است. از این جهت این می تواند خبری خوب برای دارندگان طلا تلقی شود. به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، تحریم های آمریکا علیه ایران نه تنها همکاری های تجاری شهروندان آمریکایی با ایران را ممنوع می سازد، بلکه استفاده از هرگونه موسسه مالی مرتبط با بانک ها و سیستم مالی آمریکا را در زمینه همکاری با ایران تحت فشار قرار می دهد. با توجه به اینکه سیستم بانکی در اکثر کشورهای غربی از درهم تنیدگی بالایی برخوردار است، تحریم های دولت آمریکا عملا استفاده از هرگونه بانک بزرگ برای تجارت با ایران را ممنوع می سازد.

اما آیا می توان برای تجارت با ایران از فلزات گرانبها استفاده کرد؟ بر اساس گزارش موسسه مشورتی سی پی ام گروپ در نیویورک، «دولت آمریکا در تلاش است این مفر را که در دور قبلی تحریم ها به خوبی مورد استفاده دولت ایران قرار گرفت پر کند… اما بعید است دولت آمریکا در دستیابی به این هدف خود موفق باشد.» زیرا طلا تاریخچه ای طولانی در جایگزینی به جای ارزهای مختلف در هنگام عدم امکان استفاده از پول ملی کشورها داراست.

جف کریستین، موسس سی پی ام گروپ گفت: «یکی از ارزش های تاریخی طلا توانایی این کالا جهت استفاده در تمام شرایط است.»

به بیان دیگر، حتی زمانی که پرداخت ها از طریق بانک ها قابل انجام نیست، طلا اغلب به عنوان یک ابزار قابل قبول برای مبادلات پولی است. بر اساس گزارش سی پی ام، «به علاوه، شهروندان و شرکت های ایرانی نیز استفاده فراوانی از طلا می کنند.»

اما شاید مهمترین عاملی که می تواند موجب افزایش قیمت طلا به دلیل تحریم ها شود این است که دولت ایران به خوبی توانایی فروش نفت در برابر طلا را دارد.»

به گفته کریستین: «اگر به دوره قبل از سال ۲۰۱۵ برگردیم، ایران در مقاطعی یکی از بزرگترین کشورها از نظر تقاضا برای طلا بود.»

وی افزود، قبل از لغو تحریمها، شرکت ملی نفت ایران در قبال خرید نفت لیر ترکیه دریافت می کرد و سپس از لیر برای خرید طلا استفاده می نمود.

اکنون به نظر می رسد که ایران ممکن است این بار مستقیما اقدام به فروش نفت در برابر طلا نماید، زیرا ارزش لیر ترکیه اخیرا به دلیل سیاست های دولت این کشور به شدت کاهش یافته است. در ماه سپتامبر، ارزش یک دلار آمریکا معادل ۳.۴ لیر ترکیه بود، اما اخیرا این رقم به ۴.۷۴ لیر رسیده است. با توجه به اینکه وضعیت نابسامان لیر ترکیه بعید است در آینده نزدیک مرتفع شود، تجارت نفت به لیر ترکیه برای ایران ریسک هایی را در پی خواهد داشت.

به گفته موسسه سی پی ام، این بدان معناست که احتمالا تقاضا برای طلا افزایش خواهد یافت و نتیجه این افزایش تقاضا موجب رشد قیمت جهانی طلا خواهد شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا