بانکبانک و بیمه

حضور بانک‌های کوچک هم به نفع ایران است


*بهاءالدین حسینی‌هاشمی / کارشناس ارشد بانکی

شش بانک آلمانی اعلام کرده‌اند بدون توجه به تحریم‌های آمریکا، همکاری خود را با ایران ادامه خواهند داد. بانک‌هایی که اکنون نام آنها منتشر شده است، تا پیش از تحریم‌های اخیر آمریکا، نامی از آنها مطرح نبود و با ایران همکاری نداشتند که ظن نمایشی‌بودن این عملکرد را تقویت می‌کند، به‌همین‌دلیل احتمال می‌دهم این بانک‌ها شرط‌وشروطی مانند صورت‌های مالی، نسبت کفایت سرمایه، مدیریت ریسک، پول‌شویی و… را برای بانک‌های ایران طرح کنند که در عمل بانک‌های ایرانی نتوانند این شروط را عملیاتی کنند. اقدامی که آمریکا انجام داده از نظر تمامی کشورها، مجامع بین‌المللی و… مردود است و اتحادیه اروپا به‌دنبال آن است که در راستای اثبات استقلال و ایجاد اعتبار برای خود، گام بردارد.
حال اگر بانک‌های اروپایی قصد همکاری با ایران را داشته باشند، می‌توانند در حوزه یورو با ایران همکاری کنند که در این صورت ما مشکل چندانی نخواهیم داشت. ممکن است که در حوزه نقل‌وانتقالات دلاری دچار مشکل شویم، اما اگر بانک‌های اروپایی همکاری کنند می‌توان آنها را مدیریت کرد. باید در نظر داشت که به‌هر‌حال برخی بانک‌های اروپایی به‌ویژه بانک‌های بزرگ به‌دلیل همکاری با آمریکا، با محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند و به‌دلیل سخت‌گیری‌‌های آمریکا از همکاری با ایران با وجود تأکید اتحادیه اروپا سر باز بزنند.
درحالی‌که بانک‌های کوچک به‌دلیل آنکه حجم سرمایه‌هایشان اندک است، تعداد شعبشان در دنیا کمتر است، ممکن است برای کارگزاری در جهان دچار مشکل ‌شویم، اما به‌هرحال اگر همین بانک‌های کوچک با ایران همکاری کنند می‌توانیم روابط کارگزاری‌مان را برگزار کرده و نقل‌وانتقال پولی هم داشته باشیم؛ اما درهرحال شرکت‌‌هایی که مراوداتشان با آمریکا چندان نیست، به‌ویژه بانک‌های کوچک، می‌توانند با ایران همکاری کنند و از نظر قانونی نیز مشکلی ندارند، زیرا ایران تحت تحریم سازمان ملل قرار ندارد. همچنین ایران باید به فکر آن باشد که بانک‌های بزرگ را هم با خود همراه کند تا بتواند از فاینانس و اعتبارات آنها در پروژه‌ها استفاده کند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا