بورسبورس کالاكشاورزی و دامپروری

لزوم ثبت نشان جغرافیایی و ژنتیکی زعفران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز معاملات آتی زعفران دربورس کالای ایران به بررسی چالش های بازار این محصول و ارایه برخی راهکارها در این زمینه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اکبر مهرفرد با بیان اینکه در ایران طی سال گذشته ۳۳۶ تن زعفران تولید شده، افزود: از این میزان ۲۳۶ تن آن به کشورهای جهان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه محصول زعفران نیاز به متنوع سازی و بخش استحصال دارد، گفت: ثبت نشان جغرافیایی و ثبت ژنتیکی از مواردی است که باید انجام شود.

همچنین بخوانید

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم اکنون در کشور سطح زیرکشت زعفران به ۱۰۵ هزار هکتار می رسد که بین ۸۰تا ۹۰ درصد آن به استان های خراسان رضوی و جنوبی و مابقی به سایر استان ها تعلق دارد.

مهرفرد همچنین با اشاره به اینکه ۹۰ درصد زعفران کل جهان در ایران تولید میشود، اظهار داشت: میزان تولید این محصول در هرهکتار ۳.۳ کیلوگرم است که در آینده این مقدار به ۸ کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی ازمعضلات این محصول را قاچاق پیاز زعفران از ایران به افغانستان و از آنجا به سایر کشورها دانست و گفت: ضروری است که در خصوص فرآوری زعفران در مناطق تولید، کارگاه هایی تشکیل شود.

مهرفرد همچنین به یکی دیگر از چالش ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: آغاز افت کیفیت زعفران از منطقه ای است که این محصول چیده می شود و بعد از آن بخش دیگری از افت کیفیت نیز در زمان انتقال اتفاق می افتد که در این زمینه نیزنیاز به برگزاری کارگاه هایی داریم تا مشکل کاهش یابد.

وی چالش بزرگ دیگر را رقابت منفی برخی صادرکنندگان ایرانی در خارج از کشور دانست که قیمت زعفران را پایین می آورد. حتی بسیاری از مشتریان خارجی در ایران، کارگزارانی را به کار می گیرند تا زعفران را ارزان تر از کشاورز خریداری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: راه اندازی معاملات نقد زعفران و همچنین معاملات آتی زعفران را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که یک بورس بین المللی راه اندازی شود تا این بورس به مرجع قیمت گذاری زعفران تبدیل شود و ساختارهای دیگر هم متناسب با آن در کشور راه اندازی شود.

 

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا