انرژی

گروه انرژی OMV اتریش به پروژه ایران ادامه می‌دهد

گروه انرژی اتریشی OMV اعلام کرد با وجود تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، به پروژه های انرژی برنامه ریزی شده خود در ایران ادامه می دهد اما هنوز هیچ سرمایه گذاری در این کشور نداشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، شرکتهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند، پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای بین المللی با ایران خارج شد و اعلام کرد تحریمها علیه تهران را بازمی‌گرداند، با تحریمهای آمریکا مواجه هستند.

سایر کشورهای امضاکننده توافق هسته ای شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین اعلام کرده اند که از این توافق حمایت می‌کنند. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه این ایده را مطرح کرده که اتحادیه اروپا می‌تواند ضرر شرکتهایی که ممکن است با تحریمهای آمریکا روبرو شوند را جبران کند.

همچنین بخوانید

غول انرژی فرانسوی توتال هفته گذشته اعلام کرد در صورت عدم دریافت معافیت از تحریمهای آمریکا، ناچار خواهد شد از پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی خارج شود.

یوهان پلینینگر، رییس فعالیتهای بالادستی OMV در نشست سالانه سهامداران این گروه در وین گفت: OMV تحولات سیاسی در آمریکا و اتحادیه اروپا را به دقت دنبال می‌کند. پروژه این گروه در ایران هنوز متوقف نشده و ادامه دارد با این حال هیچ سرمایه گذاری هنوز در ایران انجام نشده است.

این گروه اتریشی که عمده سودش را در اروپا بدست می‌آورد، فعالیتش را در سال ۲۰۰۲ در ایران به عنوان اپراتور بلوک اکتشافی مهر در غرب کشور آغاز کرد. سپس فعالیتهای خود را در سال ۲۰۰۶ به دلیل تحریمهای هسته ای متوقف کرد اما بدنبال امضای برجام و رفع تحریمها، در مه سال ۲۰۱۶ تفاهم نامه ای را با شرکت ملی نفت ایران برای پروژه های واقع در منطقه زاگرس و میدان فارس در جنوب امضا کرد.

شرکت OMV و گازپروم نفت روسیه در ژوئن سال ۲۰۱۷ تفاهم نامه ای را برای کار در بخش نفت ایران آغاز کردند.

پلینینگر در نشست سال گذشته سهامداران OMV گفته بود شرکت ملی نفت ایران ۴۸ میلیون دلار به OMV بدهی دارد. این شرکت در آوریل نفت ایران را خریداری کرده بود.

گروه OMV شرکت نفت دولتی سابق اتریش است و دولت همچنان ۳۱.۵ درصد در آن سهم دارد. دومین سرمایه گذار بزرگ آن، گروه صنعتی “مبادله اینوستمنت” ابوظبی با ۲۴.۹ درصد سهم است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا