امور زیربناییچندرسانه‌ایصوتكشاورزی و دامپروری

ایران در تولید سیب مزیت نسبی دارد +صوت

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: کشور در تولید سیب درختی دارای مزیت نسبی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صدرالدین نیاورانی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: ایران از شرایط بسیار خوبی به لحاظ اقلیمی، جغرافیایی، خاک و غیره برای تولید سیب برخوردار است. 

وی همچنین اظهارداشت: سیب تولیدی این سرزمین پهناور به لحاظ مرغوبیت، طعم، رنگ و بو شهرت جهانی دارد.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران ضمن اشاره به تولید مازاد سیب در سال گذشته گفت: پارسال ۷۰۰ هزار تن سیب به بازارهای جهانی بویژه هند و روسیه صادر و به تبع ارزآوری خیلی خوبی نصیب کشور کرد.

وی افزود: تولید سیب درختی در هر منطقه به عوامل زیادی از قبیل اقلیمی، جغرافیایی، هرس، تغذیه مناسب، مراقبت اصولی و بسیاری موارد دیگر وابسته است.

نیاورانی تصریح کرد: اگر باغداری مناسبی به مانند سایر کشورها در ایران اعمال شود بطور قطع و یقین میزان تولید سیب با وضعیت موجود (وسعت باغات و تعداد درختان) تا ۷۰ درصد قابل افزایش است.
وی گفت: بخش کشاورزی ایران با وجود استعداد ها و ظرفیت های فراوان در ایجاد اشتغال، درآمدزایی، ارزآوری، صادرات و غیره بسیار نقش آفرین است.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی افزود: سیب درختی ایران از جمله محصولات باغبانی بخش کشاورزی است که از جایگاه والایی در عرصه صادرات و ارزآوری برخوردار است.

وی با بیان اینکه تولید سیب در کشور مانند تمامی محصولات کشاورزی به عوامل جوی نیز بستگی دارد، اظهارداشت: متاسفانه امسال به سبب سرمازدگی شدید بخش عمده ای از باغات این محصول دچار آسیب شدید شده است.

نیاورانی همچنین در پاسخ به این پرسش که ایجاد و حمایت از بازار تهاتری تا چه حد به رشد صادرات سیب در سال گذشته کمک کرده است، گفت: دولت قول های مبنی بر حمایت از صادرات سیب داده بدین نحو که به ازای هرکیلوگرم از این محصول مبلغ ۴۰۰ تومان به صادرکنندگان پرداخت کند که متاسفانه تاکنون به وعده خود وفا نکرده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه فعالان بازار با وجود فاصله زیاد بین حرف و عمل دولت تمایل چندانی به ورود در بخش های تهاتری از خود نشان نمی دهند.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی یادآورشد: بازارهای هدف صادراتی سیب ایران در حال حضر کشورهای مانند عراق، ممالک حاشیه خلیج فارس، هند و روسیه است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی و فرزانه صادقیان» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا