تجارتصنعت، معدن، تجارت

تحقیق و توسعه ضرورت تولید صادراتی

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: تحقیق و توسعه (آرندی) از الزامات مهم تولید صادرات محور در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا صالحی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: ایران از ظرفیت و توان تولیدی بسیار بالایی در تمامی حوزه ها بالاخص صنعتی برخوردار است.

 

وی همچنین اظهارداشت: جدا از این کشور در جهت تولید از انرژی و نیروی کار ارزان نیز بهره مند است.

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: رونق تولید ملی و توسعه صادرات مستلزم افزایش ضریب اعتماد عمومی، امنیت اقتصادی، کنترل افسارگسیخته نقدینگی، ارتقای کیفیت، کاهش هزینه های تولید و تعامل سازنده با دنیاست.

وی افزود: درجه توسعه یافتگی کشور ها در عصر حاضر رابطه مستقیمی با حجم روابط تجاری بین المللی دارد.

صالحی بیان داشت: بدون شک کشورها با بکارگیری استراتژی توسعه صادرات می توانند به رشد تولید ملی و در نتیجه افزایش اشتغال دست یابند.

وی در ادامه گفت: تاکید بر رونق تولید ملی با توجه به ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران و همچنین جهت رفع مسائل ناشی از وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی بویژه در برهه کنونی بسیار حائز اهمیت است.

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرات و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر کشور به مجموعه رویکردها، قوانین، حمایت ها، سیاست گذاری ها، برنامه ریزی هاو همینطور به چگونگی اجرای قوانین ومقررات وابسته است.

وی تصریح کرد: اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار های بین المللی و در فضای اقتصاد جهانی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی است.

صالحی اضافه کرد: نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم و واجد اهمیت است که بسیاری از کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق برای توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می دانند.

وی اذعان داشت: برای تولید صادرات محور به بحث تحقیق و توسعه و همینطور تسهیل انتقال فناوری و تکنولوژی روز دنیا به کشور باید توجه ویژه ای شود.

نائب رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: مطالعات نشان می دهد برای دستیابی به توسعه صادرات و به تبع رشد اقتصادی از این طریق توجه به سرمایه گذاری مناسب در تحقیق و توسعه داخلی بنگاه ها و تسهیل واردات فناوری یک ضرورت جدی است چرا که سرمایه در تحقیق و توسعه و ورود فناوری های برتر به کشور زمینه بهبود بهره ری عوامل تولید را فراهم و موجب افزایش کمی و کیفی تولیدات می شود.

وی در ادامه این مصاحبه رادیویی افزود: کمیت و کیفیت برتر تولیدات نیز منجر به ایجاد مزیت نسبی و رقابتی در گروه کالاهای صادراتی شده و زمینه رقابت در بازارهای بین المللی را فراهم می آورد.

برنامه «راه ابریشم» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۶.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه با هدف توسعه تجارت بین الملل به نفع بخش صادرات ایران به ویژه صادرات غیر نفتی و معرفی مقصدهای مناسب صادراتی کشور از رادیو اقتصاد پخش وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا