بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حامی جو اولین کرادفاندینگ ایرانی به دلیل دخالت دولت و سازمان فرابورس در آستانه تعطیلی است

هفته‌نامه شنبه در صدمین شماره خود گفتگویی مفصل با فریدون کورنگی، مدیرعامل شتاب‌دهنده مپس داشته است. در بخشی از این گفتگو کورنگی از تعطیل شدن استارت‌آپ حامی جو گفت. مدیرعامل شتاب‌دهنده مپس دراین‌باره گفت: «امسال با رسانه‌ای‌کردن، حامی جو را متوقف خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم اولین سایت کرادفاندینگ ایران به دلیل دخالت دولت و سازمان فرابورس فعالیتش را متوقف می‌کند. سایتی که بیشتر از ۵۳۰ میلیون تومان پول برای ‌هنرمندان جمع کرده را تعطیل خواهیم کرد.»

آنچه در ادامه آمده است بخشی از گفتگوی رضا جمیلی با کورنگی در هفته‌نامه شنبه است.

رضا جمیلی: موفق‌ترین استارت‌آپ‌تان کدام بوده، نمی‌خواهم بین بچه‌هایتان دعوا راه ‌بیفتد، ولی دوست دارم که از نگاه‌ کسب‌وکاری پاسخ دهید.

کورنگی: ازنظر کسب‌وکاری ۳ ‌تا از ۶ استارت‌آپ ما کاملا به ‌نقطه ‌درآمدزایی رسیده‌ا‌ند. ‌بنابراین ما موفق می‌دانیم‌شان. الان چالش همه‌شان این است که در حال وارد‌شدن به ‌فاز‌ ‌جذب سرمایه‌ بعدی هستند. ما اختیارشان را آزاد گذاشته‌ایم، چون شرکت‌های زیرمجموعه مپس ‌می‌توانند بروند دنبال منابع دولتی، خصولتی یا بنیادی. در این مرحله ما ممنوعیتی نداریم و الان باید فرآیند جذب سرمایه را شروع کنند و این خیلی سخت است به‌خاطر اینکه ما در آن دایره روابط ‌نیستیم. بنده‌ با آن ارگان‌ها هیچ رابطه‌ای ندارم و تا به‌حال نرفته‌ام سراغشان. میراث، شفاجو و اوستا، هر سه ‌از شرکت‌های موفق هستند.

حامی‌جو هم به‌نظر من دگرگون‌کننده‌ترین و متحول‌کننده‌ترین استارت‌آپ مپس بوده ‌به‌خاطر اینکه ۸ رقیب پیدا کرده است. باید این‌طوری بسنجید: او که رقیب بیشتری دارد، یعنی‌ فعالیتش جالب بوده‌ برای زیست‌بوم، ولی خب ببینید چه ‌اتفاقی دارد می‌افتد! دولت در حال ورود به حوزه کرادفاندینگ است و می‌خواهند جمع‌سپاری را به قول خودشان قانونمند کنند! می‌گویند هر سایت جمع‌سپاری باید ۵ در‌صد سهامش متعلق به ‌یک بانک باشد! می‌گویند تمام اطلاعات تراکنش‌ها را باید از طریق ای‌پی‌آی به ‌فرابورس انتقال بدهید. من از دوستان پرسیدم و جوابی نداشتند که بدهند. آیا تابه‌حال در طول این سه‌سال و اندی که این سایت فعال بوده‌ و بقیه کرادفاندینگ‌ها ‌فعال بوده‌اند، یک شکایت مطرح شده است؟ آیا شما تا حالا دیده‌اید که با کرادفاندینگ‌ها پول‌شویی شود؟ پس چرا به آن ورود می‌کنید؟ جمع‌سپاری یک اصل مهم برای به وجود آوردن زیست‌بوم فناوری است، به نظر من برای کنترل کل اکوسیستم می‌خواهند به آن ورود کنند!

خب من این سوال را از آقای ‌هامونی، مدیرعامل فرابورس پرسیدم، پاسخ ایشان این بود که بعد از مواردی مثل پدیده ‌شاندیز که یک پدیده‌ تامین مالی جمعی بود، اقتصاد ما دچار یک تنش‌هایی شد، الان دولت دچار دردسر شده و برای نمونه چه کسی تضمین می‌کند که فردا در دونیت یک پروژه‌ای نیاید و بگوید ۱۰۰ میلیارد تومان بدهید تا برویم فلان پروژه را بسازیم و بعد پول مردم برده شود و معلوم نباشد یقه چه کسی را باید گرفت. فرابورس می‌گوید ما نمی‌خواهیم در فرایند یا در تراکنش‌ها دخالت کنیم، می‌گویند می‌خواهیم بگوییم که اگر ما دونیت را تایید کردیم، مردم مطمئن باشند که پروژه‌هایش مشکلی ندارد. تاکید دارند در جزئیات ورود نخواهند کرد…

‌دغدغه ‌ایشان و بقیه ‌کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند را تشخیص می‌دهم. من دغدغه ‌را رد نمی‌کنم، ببینید خارجی‌ها یک ضرب‌المثل دارند که می‌گوید «جاده ‌جهنم با نیت خوش سنگفرش شده!» یعنی نیت کافی نیست! اینکه می‌گویند «ما می‌خواهیم این اتفاق نیفتد» کافی نیست. شما نمی‌توانید بیایید و بگویید که من ای‌پی‌آی کانکشن به‌ شما بدهم که آقای فریدون کورنگی مبلغ ۱۰‌هزار تومان در این تاریخ از این حساب بانکی به آقای جمیلی برای پروژه‌ فلان کمک کرده‌ و این تراکنش در این تاریخ وارد حساب بانکی آقای جمیلی شده و چون این اطلاعات را دارم پس از فلان سوء‌استفاده احتمالی جلوگیری کرد‌ه‌ام.

آیا ای‌پی‌آی کانکشن به شما این امکان را می‌دهد؟ بعد اگر بانک بیاید و ۵ درصد مالکیت یک شرکت نوپا را بپذیرد آیا می‌نشیند کنار که شما بتوانید کارتان را بکنید؟ خب نه. می‌آید می‌گوید من باید تصمیم‌گیری بکنم. وقتی او بیاید تصمیم‌گیری کند دیگر مسئله به‌طورکلی نابود شده است! بعد سوال دیگر این است که آیا تصویری که ما از ارگان‌های خیلی بزرگ مثل بانک‌ها داریم، تصویر شفاف و سالمی ‌است که شما انتظار دارید این زیست‌بوم و افرادش بیایند و به آن‌ها اعتماد کنند؟ یعنی آیا ما در بانک‌هایمان هیچ خلافی اتفاق نیفتاده که حالا حضور آن‌ها تضمین‌کننده اعتماد بقیه باشد؟! در حیطه‌ جمع‌سپاری پتانسیلی که در ایران وجود داشت این بود که سرمایه ‌غیرمتشکل مردم، ‌بیاید و از آن چیزی که مردم می‌خواهند پشتیبانی بکند. من راجع به‌ پدیده ‌شاندیز مطالعه‌ای ندارم، ولی حقیقت مسئله ‌این است که شما نمی‌توانید همه‌ جامعه‌ را با چوب یک عده ‌که خلاف‌کارند یا کلاه‌بردارند، برانید؛ یعنی فقط دولت است که خرد‌جمعی دارد و می‌تواند از ما حفاظت کند؟ ما خودمان نمی‌توانیم؟ من که دارم یک سایت کرادفاندینگ را راه‌اندازی می‌کنم، نمی‌توانم در مورد پروژه‌های آن Due diligence‌ یا تایید صلاحیت انجام دهم؟ من برمبنای اقتضای اقتصادی خودم این کار را خواهم کرد و به‌نظر من خیلی خردمندانه‌تر از آن خواهد بود که آن پشت، یکی در فرابورس بنشیند و بخواهد به من بگوید چه کنم. من به آقای‌ هامونی نامه ‌نوشتم و مشخصا به ‌ایشان گفتم که این کار اشتباه است.

 

جمیلی: یعنی شما مخالف جدی مداخله فرابورس در حوزه کرادفاندینگ‌ها هستید؟

کورنگی: ما حتما با این روال حامی‌جو را متوقف می‌کنیم؛ یعنی امسال با رسانه‌ای‌کردن، آن را متوقف خواهیم کرد و اعلام می‌کنیم اولین سایت کرادفاندینگ ایران به دلیل دخالت دولت و سازمان فرابورس فعالیتش را متوقف می‌کند. سایتی که بیشتر از ۵۳۰ میلیون تومان پول برای ‌هنرمندان جمع کرده را تعطیل خواهیم کرد. البته این را بگویم که فناوری امروز، به ‌ما اجازه ‌عکس‌العمل می‌دهد، چیزی که دوستان نمی‌دانند این است که من می‌توانم سرمایه‌گذاری بکنم و حامی‌جو را روی زنجیره بلوک بیاوریم. به همین سادگی! ما قصد این کار را نداریم اما کاری می‌کنید که اجبار بشود برای یک ارزش‌آفرین که بیاید و هزینه‌ بیخودی انجام بدهد. چرا بی‌اعتمادی را با رفتارتان توسعه‌ می‌دهید؟ چرا همه ‌را خلاف‌کار می‌بینید؟ نقد من به همین رفتارهاست.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا