اقتصاد کلان

کاهش سود وام نوسازی مسکن به نصف

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی ایران گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شد با تصویب شورای عالی پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود مورد تعیین از سوی این شورا پرداخت شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجیدروستا در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: هیئت وزیران به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای مواد ۶۱،۵۹ و ۶۲ قانون پنجم توسعه و همینطور قانون ساماندهی و حمایت از تولید مسکن مصوبه ای در قالب ۲۳ بند تصویب کرده است.

 

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: خوشبختانه در این مصوبه جدید ابزارهای تشویقی و حمایتی در بحث حمایت از فرآیند نوسازی و بهسازی مسکن به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی ایران گفت: تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در این چهار چوب برای کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شد با تصویب شورای عالی پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود مورد تعیین از سوی این شورا پرداخت شود.

روستا بیان داشت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بانکی بر اساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار ۱۸ درصد است که مقررشد ۵۰ درصد این نرخ یعنی ۹ درصد را دولت در قالب یارانه تسهیلات و ۹ درصد بقیه را متقاضی تامین کند.

وی همچنین گفت: بانک های عامل در راستای موضوع تبصره یک ماده ۱۹ مصوب مجاز به کاهش هزینه های غیر ساختمانی دستکم ۱۰ درصد شدند.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی ایران افزود: جدا از این بانک مرکزی نیز موظف شده پس از تصویب شورای عالی پول و اعتبار تمهیدات لازم جهت کاهش سود تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم در بافت های هدف برنامه های باز آفرینی شهری را از هشت به شش درصد فراهم کند.

وی تصریح کرد: وام های صندوق یکم در سایر نقاط شهری شامل خانه اولی ها می شود یعنی قید خانه اول بودن شرط اصلی و لازم است ولی این قید در بافت های فرسوده منتفی و در عین حال نرخ کارمزد تسهیلات از هشت به شش درصد تقلیل یافته است.

روستا اذعان داشت: مجموع این اقدامات بستر بسیارخوبی برای تقاضای تولید مسکن در بافت های هدف برنامه های باز آفرینی شهری فراهم می کند.
وی یادآورشد: علاوه بر اینکه وزارت نیرو و نفت مکلف شدند با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شرکت باز آفرینی شهری ایران دستور العملی را در مدت دو ماه پس از زمان ابلاغ این مصوبه با هدف حذف یا اعمال تخفیفات ۵۰ درصدی حقوق انشعابات گاز، برق، آب و غیره تهیه، تدوین و به شورای اقتصاد تقدیم کنند تا پس از تصویب در کنار سایر ابزارهای تشویقی دولت ملاک عمل قرارگیرد.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و حسن سعید کلاهی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا