امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

شوری خاک در ایران رو به گسترش

عضو هیئت علمی ومعاون پژوهش و فناوری مرکز ملی تحقیقات شوری گفت: متاسفانه شوری خاک در کشور به سبب دخالت های نابجای انسان ها رو به گسترش است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامحسن رنجبر در برنامه «خوشه چین» رادیو اقتصاد افزود: شور شدن خاک یکی از عوامل موثر در کاهش توان بیولوژیکی خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی است.

 

همچنین بخوانید

وی در ادامه شوری را یک مسئله فراگیر و محدود کننده تولید پایدار کشاورزی برشمرد و بر لزوم مهار این پدیده مخرب در کشور تاکید کرد.

عضو هیئت علمی ومعاون پژوهش و فناوری مرکز ملی تحقیقات شوری گفت: شوری خاک متاثر از عوامل مختلف منجمله شرایط ذاتی خاک از قبیل خصوصیات زمین شناسی، توپوگرافی، انتقال املاح بوسیله آب و خاک، نزدیکی به منابع آب و خاک شور، مدیریت نامناسب آبیاری، دخالت های نابجای انسان ها در منابع آب و خاک، برداشت های بی رویه از منابع آب های زیر زمینی، مشکلات زهکشی در اراضی کشور حادث می شود.

وی ضمن اشاره به این جمله که شوری خاک در کشور روز به روز در حال افزایش است، افزود: ایران در ارتباط با شوری خاک رتبه های سوم و چهارم جهان را دارد.

رنجبر ضمن اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد مساحت کشور را خاک های شور تشکیل می دهد، اظهارداشت: هم اکنون ۵۰ درصد اراضی زراعی و باغی ایران با درجات مختلف مبتلا به شوری هستند.

وی در ادامه گفت: روش های بسیار زیادی برای مقابله با پدیده شوری در سطح جهان مرسوم است که انتخاب ارقام متحمل به شوری یکی از بهترین گزینه هاست.

عضو هیئت علمی ومعاون پژوهش و فناوری مرکز ملی تحقیقات شوری گفت: ایجاد سیستم های زهکشی مناسب، اصلاح خاک از طریق آبشویی، مدیریت های بهزراعی از دیگر روش های مقابله با این پدیده مخرب است.

وی همچنین افزود: شوری یکی از مهمترین تنش های محیطی است که تولید محصولات زراعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رنجبر تصریح کرد: شور و قلیا بودن خاک یکی از مشکلات عمده اغلب مناطق خشک و نیمه‌خشک در جهان است.

وی ضمن اشاره به این جمله که مشکل شوری یک معضل بزرگ در کشاورزی است، اذعان داشت: خسارت شوری بر گیاه به دلیل کاهش پتانسیل آب خاک در اثر تجمع املاح، ایجاد خشکی فیزیولوژیک در محیط ریشه و سمیت و عدم تعادل یون‌هاست.

عضو هیئت علمی ومعاون پژوهش و فناوری مرکز ملی تحقیقات شوری یادآورشد: شوری در مراحل مختلف رشد اثرات متفاوتی می تواند داشته باشد وگیاهان مختلف حساسیت‌های متفاوتی به شوری نشان می دهند.

برنامه «خوشه چین» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۳.۳۰ به مدت ۲۵ دقیقه به تهیه کنندگی «مهدی شیار» با هدف آموزش نکات ترویجی برای تولید با کیفیت و افزایش بهره وری در مزارع کشاورزی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا