انرژی

قرارداد توسعه میادین شادگان، رگ سفید و پارسی به کجا رسید؟

مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب آخرین اخبار برای امضای تفاهم نامه برای توسعه سه میدان شادگان، پارسی و رگ سفید را تشریح کرد.

احمد محمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طبق مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت در خصوص مجوز فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، توسعه میادین این منطقه از جمله کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان به این شرکت واگذار شده است اظهار کرد: این شرکت می‌تواند میادین تحت نظارت خود را طبق الگوی قراردادی خود توسعه دهد.

وی از امضای هشت تفاهم‌نامه در این خصوص خبر داد و گفت: چهار تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی و چهار تفاهم‌نامه با شرکت‌های E&P ایرانی است. برای توسعه میدان کرنج تفاهم‌نامه با حدود چهار شرکت امضا شد و دو شرکت مطالعات خود را قبل از سال ۹۶ ارائه دادند. این دو شرکت کنسرسیوم پرگس و شرکت مپنا بودند که در نهایت توسعه این میدان به پرگس واگذار شد.

همچنین بخوانید

مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در مورد میدان شادگان نیز توضیح داد: برای توسعه این میدان با دو شرکت روسی زاروبژنفت و تات نفت و همچنین دو شرکت ایرانی پاسارگاد و تنکو مذاکره شده است. مطالعات این شرکت‌ها نیز به پایان رسیده‌اند.

محمدی با بیان اینکه کار مطالعات فنی میدان پارسی ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: ۳۰ الی ۴۰ درصد کار مطالعاتی میدان رگ سفید نیز به پایان رسیده است. طبق مصوبه هیات وزیران اگر توسعه میادین مذکور به شرکت‌های ایرانی واگذار شود، اجباری وجود ندارد که این شرکت‌ها جوینت خارجی داشته باشند اما اگر توسعه میادین به شرکت‌های خارجی سپرده شود، این شرکت‌ها موظف هستند با شرکت‌های ایرانی کنسرسیوم تشکیل دهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، میادین کرنج، شادگان، رگ سفید و پارسی جزو میادین تحت نظر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب هستند. این شرکت با موافقت وزارت نفت قرارداد مخصوص خود برای توسعه میادینی که تحت نظر دارد را طراحی کرده و توسعه این میادین در قالب قرارداد مذکور صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته مراسم امضای موافقت‌نامه (HOA) بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و کنسرسیوم بین المللی پرگس (Pergas) به منظور توسعه و پشتیبانی بهره برداری میدان کرنج عصر  برگزار شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا