اقتصاد کلان

بهره وری عامل افزایش توان رقابتی

عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت کیفیت ایران گفت: شاخص بهره وری از جمله عوامل مهم افزایش توان رقابتی تولید در هر کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  بهرام جلوداری در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد افزود: این روزها همه جا صحبت از بهره وری می شود ولی این مسئله در عمل بصورت باید و شاید نمود عملی ندارد.

وی همچنین اظهارداشت: بهره وری ضمن ایجاد مزیت رقابتی در تولید موجب کسب سهم بیشتری از بازارهای ملی و بین المللی می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت کیفیت ایران گفت: کاهش هزینه های تولید، کیفیت بالا، قیمت رقابتی، ماندگاری در سطح بازارهای داخلی و خارجی و بسیاری موارد دیگر در سایه توجه جدی به بحث بهره وری تحقق پذیر است.

وی افزود: برای نمونه در حال حاضر میزان اتلاف و هدر رفت آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی، گندم، شبکه های گاز و برق به ترتیب در کشور ۳۰، ۷۰، ۳۰، ۳۱ و ۱۱ درصد است.

جلوداری تصریح کرد: این عوامل باعث می شود قیمت تمام شده محصولات و خدمات در جامعه به شدت افزایش پیدا کند.

وی همچنین گفت: وقتی قیمت تمام شده افزایش یابد بدون شک نرخ محصولات در بازارها برمدار رشد و به تبع قدرت رقابتی تولیدکنندگان داخلی از دست خواهد رفت و به تعبیری در برابر تولید با قیمت پائین تر و کیفیت بالاتر رقبا عقب خواهند ماند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی مدیریت کیفیت ایران افزود: برای افزایش توان رقابتی تولید کنندگان داخلی باید به بحث ضریب ارتقای بهره وری در بنگاه های اقتصادی بیش از گذشته در کشور توجه شود تا با مدیریت بهینه منابع و افزایش کیفیت محصولات در کورس رقابت از دیگران عقب نماند.

به گزارش  آرمان اقتصادی، برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۶.۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا