بورسبورس اوراق

بازار سهام و خروج امریکا از برجام

 

خروج امریکا از برجام، از دید برخی کارشناسان حقوقی لزوماً به معنای اعاده فوری و حتمی تمامی تحریم ها علیه ایران نبوده و این موضوع به واکنش ایران، مرجع اتخاذ تصمیم تحریم و مهمتر از همه بند ۳۷ برجام و قید عطف به ماسبق نشدن اعاده تحریم ها به قراردادهای منعقده در فاصله امضای برجام تا اعاده تحریم ها، برمی گردد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین با بیان این مطلب گفت: طی هفته های اخیر، بازار سهام کشور، با موضوعات اقتصادی و سیاسی متعددی دست به گریبان بوده است. ولی نادی قمی با بیان اینکه در چند سال اخیر افزایش قیمت های جهانی مواد خام، افزایش قیمت ارز و کاهش تورم (و به تبع آن کاهش نرخ سود سپرده های بانکی) از جمله عوامل رونق بازار سهام بوده است، اظهار داشت: البته بی ثبات شدن نقدینگی نیز خود را در قالب نوسان بازارهای مختلف منجمله بازار سهام نشان داده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: در حال حاضر قیمت مواد خام در بازارهای جهانی تحت تاثیر سیاست های تعرفه ای آمریکا در وضعیت باثباتی قرار ندارد. در بازار داخل هم اگر چه نرخ دلار ۲۴۰۰ تومان تعیین شده، بالاتر از میانگین نرخ ارز در سال ۱۳۹۶ است اما افزایش نزدیک به ۱۵ درصدی قیمت رسمی ارز که به عنوان نرخ ارز در تعیین قیمت نهاده های تولید (مواد اولیه) شرکت های پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی (به عنوان شرکت های شاخص ساز بازار سهام ) به کار می رود و نیز ابهام در قیمت رسمی ارز (براساس پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی قیمت دلار بیش از ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است) بازار را با مشکلاتی مواجه کرده است.

نادی قمی تصریح کرد: در خصوص نرخ تنزیل بازار سهام باید گفت که بدون اصلاح جدی نظام بانکی و تعیین تکلیف مطالبات نمی توان انتظار داشت که نرخ سود سپرده های بانکی به عنوان مبنای اصلی تعیین کننده نرخ تنزیل بازار سهام، کاهش یابد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: به نظر برخی از کارشناسان حقوقی عدم تمدید تعلیق تحریم ها توسط رئیس جمهور امریکا لزوماً به معنای اعاده فوری و حتمی تمامی تحریم ها علیه ایران نبوده و این موضوع به واکنش ایران، مرجع اتخاذ تصمیم تحریم و مهمتر از همه بند ۳۷ برجام و قید عطف به ماسبق نشدن اعاده تحریم ها به قراردادهای منعقده در فاصله امضای برجام تا اعاده تحریم ها، برمی گردد.

وی یادآور شد: رژیم تحریم های ایالات متحده در سه سطح تحریم های قوه مجریه، تحریم های کنگره و تحریم های ایالتی وضع و اجرا می شود.

نادی قمی افزود: آنچه باعث دغدغه خاطر طرف های برجام شده به ماهیت فراسرزمینی تحریم های ثانویه امریکا بر می گردد که موجب جریمه شرکت ها و نهادهای مالی غیر آمریکایی و قطع دسترسی آنان به سیستم مالی امریکا می شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اظهار داشت: با وجود تمام موارد یاد شده، موضوعات زیادی برای امیدواری وجود دارد. به عنوان مثال احتمالا دولت به این نتیجه خواهد رسید که ارز حاصل از صادرات شرکت های بورسی و فرابورسی را با توجه به عدم امکان کنترل قیمت تمامی محصولات وارداتی، به قیمتی بیش از ۴۲۰۰ تومان تخصیص دهد، مخصوصا برای کالاهایی که جزو نیازهای ضروری کشور نیست. یا اینکه برای کاهش نرخ سود بانکی و نیز مدیریت تلاطم ارزی،  بدهی های خود به نظام بانکی را تعیین تکلیف کند. یا همچنان با رعایت انضباط مالی ، نسبت به کاهش کسری بودجه متعهد باشد. از این راه ها و یکسری اقدامات دیگر ، دولت می تواند اعتماد به بازارهای مالی  را تقویت  و شرایط را مدیریت کند.

 

 

منبع

SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا