بین الملل

چین توافق کرد برای کاهش شکاف تجاری، کالای آمریکایی بیشتری بخرد

چین و آمریکا توافق کردند که شکاف تجاری خود را، که باعث عدم توازن تراز تجاری شده است، به شدت کاهش دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در بیانیه مشترکی که روز شنبه قرائت شد، چین و آمریکا توافق کردند تا شکاف تجاری خود را، که باعث عدم توازن تراز تجاری شده است، به شدت کاهش دهند. به این ترتیب، خرید کالاهای آمریکایی توسط چین افزایش خواهد یافت.

در شرایطی که نگرانی‌ها از به وجود آمدن یک جنگ تجاری جهانی، بین دو اقتصاد برتر جهان، بالا گرفته بود، چین و آمریکا وارد مذاکراتی دوجانبه شدند تا همکاری خود را افزایش دهند. در بیانیه‌ای که توسط کاخ سفید منتشر شد، هر دو کشور بر لزوم به‌کارگیری ابزارهای موثر برای کاهش قابل‌توجه کسری تجارت کالای آمریکا با چین، تفاهم کردند.

همچنین بخوانید

این درحالی است که تنها یک روز قبل، دو کشور به شدت در مورد ادعای مشاور اقتصادی کاخ سفید، لری کودلاو، در مورد این که چین پیشنهاد داده است که مازاد تجاری خود با آمریکا را سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش دهد، اختلاف نظر داشتند. این اظهار نظر توسط مقامات چین رد شد.

به این ترتیب، دقیقا مشخص نشد که چینی‌ها دقیقا چه میزان مازاد تجاری خود با آمریکا را کاهش خواهند داد. وال‌استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که نمایندگان چینی درخواست آمریکایی‌ها برای تعهد به یک مقدار مشخص کاهش مازاد تجاری، را رد کرده‌اند و هر دو طرف کل طول شب را برای رسیدن به یک بیانیه بحث کرده‌اند.

نامتعادل بودن تراز تجاری، مدت‌ها است که موضوعی آزاردهنده و غیرقابل مهار در روابط آمریکا-چین است. به تازگی داده‌های اداره تجارت آمریکا نشان داد اختلاف تراز بین آن‌چه چین از آمریکا می‌خرد و بالعکس، در سال ۲۰۱۷ به رکورد ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

ترامپ در ماه آوریل توئیت کرده بود: هر اتفاقی هم که در مناقشات تجاری بیافتد، رییس‌جمهور شی و من همیشه دوست خواهیم بود.

در ادامه بیانیه دیروز هم آمده است: پکن و واشنگتن توافق کرده‌اند، صادرات کشاورزی و انرژی آمریکا به نحو معناداری افزایش یابد. آمریکا تیمی به چین ارسال خواهد کرد تا در مورد جزئیات این برنامه کار کنند.

هرچند در این بیانیه بر لزوم همکاری برای حل‌وفصل تنش‌های تجاری چین و آمریکا تاکید شده، اما در آن هیچ اشاره‌ای به تعرفه‌ها نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا