بورسبورس کالا

کاهش هزینه ها؛ راهی برای رونق معاملات سپرده سکه

 

حسینی پور: اگر به دنبال موفقیت معاملات سکه نقدی مانند معاملات آتی سکه در بورس هستیم باید فعلا مجموع هزینه ها را در انجام این معاملات (شامل: کارمزد معاملات، مالیات بر درآمد و هزینه کارشناسی اصالت سکه) کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گفته مدیر عامل شرکت کارگزاری باهنر، بورس کالا دارای ابزارهای متنوعی است و به خصوص در بحث کشاورزی و سپرده های کالایی مطالعات و اقدامات خوبی انجام داده است. او همچنین رشد قوی معاملات کشاورزی در این بازار را به این اقدامات و سرمایه گذاری های بورس کالا در این حوزه مربوط دانست و گفت: ابزارهای موجود در بورس کالا، هر کدام دارای جذابیت خاصی هستند و عملیات بورس های کالایی کشور به نحو مناسبی در حال انجام است.

کاهش هزینه ها؛ راهی برای رونق معاملات سپرده سکه

محمود حسینی پور همچنین به افزایش حجم معاملات بورس کالا اشاره و پیش بینی کرد: در آینده به نقطه عطف خوبی در حجم معاملات کالایی خواهیم رسید، زیرا بسترهای مناسب سرمایه گذاری در این بازار فراهم است. با این وجود اما در بورس انرژی متاسفانه حجم معاملات اندک و حدود پنج درصد از حجم معاملات بورس کالا را شامل می شود.

نوسانات ارزی و زیان تولیدکنندگان

او دلیل اندک بودن حجم معاملات بورس انرژی را درآمد کم این بازار عنوان کرد و گفت: بورس انرژی توان سرمایه گذاری مناسب برای رشد کافی ندارد و به همین سبب به لحاظ عملیاتی عملکرد محدود تری دارد. در این شرایط به کارگزاری ها هم هزینه های بیشتری (به طور مثال در بحث گزارشات آماری و…) اعمال می شود؛ این بورس به طور موازی با بورس کالا عمل می کند و به نظر من بهتر است در جهت حفظ منافع ملی و حذف هزینه های اضافی این دو بورس با یکدیگر تجمیع شوند.

این کارشناس بازار کالایی در ادامه، وجود نوسانات ارزی کنونی بر این صنعت را نگران کننده ندانست و افزود: وجود نوسانات ارزی باعث افزایش حجم معاملات شده ولی به دلیل وجود رانت به ضرر تولید کننده و به نفع خریداران است، دلیل این امر اجبار دولت در تعین نرخ ۴۲۰۰ تومانی است و لازم است یا نرخ دلار افزایش یابد و یا اجازه رقابت بیشتری داده شود.

روند مثبت معاملات آتی سکه

حسینی پور همچنین به بررسی معاملات آتی سکه در این روزهای بازار اشاره و تصریح کرد: معاملات آتی سکه روند خوبی طی می کرد، اما در حال حاضر این بازار در حالت کنترل شده ای قرار دارد تا به بتواند التهابات را مدیریت کرده و ریسک را کاهش دهند؛ البته باید گفت روند کنونی هم از ارزش و قدرت این بازار نمی کاهد.

او در ادامه انجام تمام معاملات سکه در بورس کالا را نیز مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این شرایط با بازار مدرن و شفافتری مواجه هستیم که به نفع بازار است. البته اکنون معاملات سپرده کالایی سکه هم در بورس انجام می شود. هرچند که باید بررسی شود، چرا این معاملات به خوبی شکل نمی گیرد.

رونق معاملات سپرده سکه، چگونه؟

مدیر کارگزاری باهنر به برخی از مهمترین دلایل بی رونقی معاملات گواهی سپرده سکه طلا اشاره و تاکید کرد: یکی از عوامل رشد نکردن این معاملات، بالا بودن کارمزد برای هر سکه حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان است، در حالیکه هزینه معاملاتی آتی سکه کمتر  است. این موضوع در معاملات با حجم بالا هزینه زیادی را به خریدار تحمیل کرده و از جذابیت آن می کاهد.

حسینی پور در ادامه به هزینه دیگری در این معاملات به نام هزینه «کارشناسی اصالت سکه» اشاره کرد و گفت: به ازای هر سکه ۵۰۰ تومان هزینه کارشناسی برای تایید اصالت سکه طلا در معاملات گواهی سپرده دریافت می شود. به نظر من، این هزینه هم زیاد است. بهتر است به خصوص برای اوایل راه اندازی این معاملات، چنین مبلغی دریافت نشود یا خیلی کمتر از این رقم در نظر گرفته شود؛ تا به این ترتیب، ابتدا متقاضیان با این بازار آشنا شوند و بعد از مدتی با جا افتادن چنین بازاری، به مرور هزینه بیشتری دریافت شود. زمانی هدف معامله یک سکه است در این صورت چنین هزینه هایی مناسبند اما در معاملات با حجم بیشتر (به طور مثال صد تایی یا عمده) که اغلب معامله گران مشتری آن هستند، چنین هزینه هایی منطقی به نظر نمی رسد.

این کارشناس بازار کالایی، «مالیات بر درآمد» را نیز یکی دیگر از هزینه های مربوط به معاملات گواهی سپرده سکه طلا عنوان کرد و افزود: سکه به طور کاغذی شامل دریافت مالیات نمی شود، اما در زمان تحویل دادن و تحویل گرفتن، شامل مالیات (در هر دو حالت) می شود. البته میزان این مالیات هم دقیقا مشخص نیست، ضمن اینکه باید کمتر هم باشد. در نظر داشته باشید کسانی که به طور آزاد سکه خرید و فروش میکنند، چنین مالیاتی را نمی پردازند که باز این موضوع خود دلیلی بر کاهش جذابیت معاملات سکه نقدی در بورس است. در حالیکه با کاهش این هزینه ها دولت و نهادهای مربوطه می توانند شاهد انجام معاملات بیشتری در این بازار شفاف (بورس) باشند.

پیشنهاد

او برای حل این مشکل پیشنهاد کرد: به نظر من این معاملات هم باید مانند معاملات آتی سکه در آغاز با هزینه های کمتری انجام شود تا این معاملات شکل بگیرد. بنابراین اگر به دنبال موفقیت معاملات سکه نقدی مانند معاملات آتی سکه در بورس هستیم باید مجموع هزینه ها را در انجام این معاملات کاهش دهیم.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا