بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

صادق: در اوضاع فعلی، پرداخت‌های غیرحضوری، نوشداروی صنعت پرداخت است

سال گذشته برای شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت سال پر فراز و نشیبی بود. آغاز سال جاری نیز مصادف بود با تلاطم‌های ارزی و اقتصادی و همین امر موجب شد هر یک از این شرکت‌ها استراتژی‌های خاصی را برای گذر از این شرایط در نظر بگیرند.

شرکت پرداخت الکترونیک سداد در ادامه موفقیت‌ها و دستاوردهای سال گذشته‌اش امسال توانست خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت کند. این شرکت در سال ۹۶ دو اپلیکیشن «پالس» و «ایوا» را در حوزه موبایل روانه بازار کرد و با ایجاد تغییراتی نظیر افزایش تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان، درگاه‌های پرداخت و تعداد مشتریان، بر میزان تراکنش‌های خود افزود.

برای بررسی دستاوردهای این شرکت در سال گذشته و اهداف و استراتژی‌های پیش روی آن با محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

محمدمهدی صادق، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، با بیان این موضوع که سال گذشته در حوزه دستگاه‌های کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی دستاوردهای قابل قبولی داشتیم، گفت: «تنها طی یک سال تعداد دستگاه‌های کارتخوان ما حدود ۲۰ درصد افزایش داشت که مشتمل بر ۶۷۰ هزار دستگاه فعال تا پایان اسفند ۹۶ است. از نظر تراکنش نیز حدود هشت دهم درصد نسبت به سال گذشته افزایش سهم بازار داشتیم. این آمار را مرهون افزایش سهم پایانه‌های در بازار، افزایش کارایی دستگاه‌های کارتخوان و کاهش کارتخوان‌های کم تراکنش و غیرفعال هستیم.

او ادامه داد: «سال گذشته به تعداد مشتریان سازمانی و دولتی شرکت افزوده شد و به آنها خدمات منحصر به فردی ارائه دادیم. یکی از بازارهای هدف شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال گذشته توسعه خدمات اختصاصی برای مشتریان سازمانی بود که این امر در توسعه حوزه پرداخت ما تأثیر به سزایی داشت.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره مشتریان جدید این مجموعه گفت: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش از جمله مجموعه‌هایی بود که سال گذشته به مشتریان ما اضافه شد که در تأمین کارتخوان با آنها همکاری داشتیم. همچنین با ثبت احوال در حوزه درگاه پرداخت به‌منظور ارائه کارت ملی هوشمند همکاری های‌خوبی را رقم زدیم. دفاتر پلیس ۱۰+ و اوقاف نیز از دیگر سازمان‌هایی بودند که از سرویس‌های ویژه‌ای ما بهره بردند.»

او در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین محصول و دستاورد شما در سال گذشته چه بوده است؟، عنوان کرد: «ما دو محصول مهم‌مان در حوزه موبایل را در سال گذشته توسعه دادیم و سرویس‌های جدید متعددی را در قالب آنها عرضه کردیم. محصول پالس ما با ضریب نفوذ ۳۰ الی ۴۰ درصدی در بین پذیرندگان یک کانال ارتباطی دو طرفه فوق‌العاده است که خدمات پشتیبانی ما را ارتقا داده است. در حوزه پرداخت غیرحضوری تمرکز ما روی اپلیکیشن پرداخت ایوا بوده است. خدمات مطلوبی در این اپلیکیشن ارائه می‌شود که برخی خدمات پایه بین همه نرم‌افزارهای پرداخت، مشترک است و برخی نظیر خدمت پرداخت عوارض خروج از کشور و پرداخت‌های سازمانی، از ویژگی‌های منحصربه فرد ایوا است. ایوا عامل ارتباط مستقیم شرکت با دارندگان کارت است و امیدوارم در سال جدید بتوانیم مسیر ارائه خدمات تازه را ادامه دهیم.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد درباره چگونگی ارتقای این اپلیکیشن‌ها تاکید کرد: «در اپلیکیشن پالس، تلاش ما تقویت و افزایش تعداد پذیرندگان است؛ به علاوه در طول زمان سرویس‌هایی که مورد نیاز پذیرندگان است نیز به این اپلیکیشن اضافه خواهد شد تا جایی که به ضریب نفوذ حداقل ۵۰ درصد برسد. درخصوص اپلیکیشن ایوا نیز باید بگویم در وهله اول ارائه سرویس‌های منحصربه فرد سازمانی از طریق این اپلیکیشن در دستور کار ما بوده است ولی سرویس‌های تجاری منحصر به فرد نیز در به‌روزرسانی‌های آتی این اپلیکیشن در دسترس خواهند بود.»

او به مهم‌ترین چالش شرکت‌های پرداخت اشاره کرد و گفت: «نگرانی درمورد مدل دریافت و پرداخت کارمزد برای شرکت‌های پرداخت چالش بوده و هست. حدود دو سال است که از مدل جاری در نظام کارمزد کشور استفاده می‌شود، این مدل مشکلات ریشه‌ای دارد و نمی‌تواند در بلند مدت ادامه پیدا کند. به همین دلیل، برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت شرکت‌های PSP همواره با چالش مواجه است و در هاله‌ای از ابهام به سرمی‌برد. علاوه بر این، برخی شرکت‌های PSP خودشان مسبب ایجاد معضل تسهیم کارمزد هستند، آن‌ها درآمد متزلزل خود را با سرویس‌گیرندگان تقسیم می‌کنند و باعث می‌شوند این بازار، بسیار غیررقابتی و غیرحرفه‌ای شود. این کار، رقابت در ارائه سرویس‌های با کیفیت‌تر را به رقابت در تسهیم درآمد شاپرکی کشانده است. این معضل علاوه بر افزایش مشکلات اقتصادی کشور، بر عملکرد شرکت‌های پرداخت نیز تأثیر مخربی داشته است.»

او اضافه کرد: «باید به این مشکل، ناپایداری بخش پولی و اقتصادی کشور را هم اضافه کنیم که کار را برای شرکت‌های پرداخت دوچندان دشوار می‌کند، چراکه بخش عمده‌ای از فعالیت شرکت‌های PSP معطوف به خریدهای خارجی است از این رو مسیرهای درآمدی و برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها با تغییرهای ناگهانی ناشی از عدم پایداری وضعیت مواجه می‌شود.»

صادق یکی از راه‌های غلبه بر بخش اعظمی از چالش‌های این صنعت را تمرکز بر روش‌های پرداخت غیرحضوری دانست و تاکید کرد: «این کار به سرمایه‌گذاری اولیه کمتری نیاز دارد و در شرایط اقتصادی فعلی ریسک کمتری برای شرکت‌ها پرداخت ایجاد می‌کند. به علاوه این حوزه تا حد زیادی از دردسرهای ناشی از تغییر مدل کارمزدی در امان خواهد بود، چراکه هزینه‌های اولیه و نگهداری کمتری دارد. رویکرد دیگر استفاده از پتانسیل‌های داخل کشور در جنبه‌های مختلف فنی و تجهیزات است تا بتوانیم هزینه‌های خود را مدیریت کنیم. به طور کلی در سال جاری می‌کوشیم سهم بازار خود را چه در حوزه کارتخوان و چه پرداخت‌های غیرحضوری افزایش دهیم. پرداخت‌های غیرحضوری ما شامل پرداخت موبایلی، درگاه پرداخت اینترنتی و انواع روش‌های پرداخت است که بدون نیاز به سخت‌افزارهای تخصصی قابلیت توسعه دارند. به گمان من در اوضاع فعلی، پرداخت‌های غیرحضوری، نوشداروی صنعت پرداخت است.»

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد دست یافتن به عنوان دانش بنیانی را یکی از اهداف این شرکت در سال گذشته خواند و گفت: «خوشبختانه پایان سال گذشته ممیزی‌ها انجام شد و در ابتدای سال ۹۷ موفق به دریافت این عنوان شدیم. شرکت پرداخت الکترونیک سداد علاوه بر پیگیری فعالیت‌های تجاری خود، در حوزه فنی نیز تولید دانش می‌کند و بدین ترتیب به اقتصاد کشور یاری می‌رساند. نتیجه مثبت دیگر فعالیت‌های دانش بنیان و تولید علم در داخل کشور، کاستن از وابستگی‌های این صنعت به تأمین کنندگان خارجی است. امیدوارم در سال جاری بتوانیم هر چه بیشتر در این مسیر گام برداریم و در ممیزی‌های بعدی نیز شرایط مطلوب فعلی را حفظ کنیم.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا