بین الملل

کارگروه تجارت نفت بین تهران و بروکسل تشکیل شد

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیر نفت اعلام کرد که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با وجود خروج آمریکا از برجام، سطح کنونی تجارت بخش نفت و گاز ایران را حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت، میگوئل آریاس کانته بعدازظهر امروز (شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) پس از دیدار با بیژن زنگنه گفت: سران اتحادیه اروپا در نشستی بسیار سازنده در صوفیه مجارستان پیامی ارسال کردند که ما کاملا به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد هستیم و این مستلزم این است که منافع این توافق به مردم ایران هم برسد، بدان معنا که جریان تجارت در بخش نفت و گاز با وجود خروج آمریکا از برجام، حفظ شود.

وی افزود: البته ما درباره احتمال استثناها و معافیت‌ها با آمریکا مذاکره خواهیم کرد و حداقل در قراردادهای نهایی شده در زمانی که آمریکا بخشی از توافق بود، همکاری می‌کنیم و این موضوع برای شرکت‌های بزرگ مهم است.

همچنین بخوانید

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: ما مقرراتی وضع خواهیم کرد تا از شرکت‌هایی که تحریم می‌شوند، با استفاده از شرایط انسداد (Blocking Status) محافظت کنیم؛ در همین‌حال ابزارهای مالی لازم برای تأمین شرایط مالی سرمایه‌گذاری‌ها و تبادلات مالی را ایجاد و ایران را برای تأمین مالی از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا واجد شرایط می‌کنیم.

نخستین کارگروه تهران و بروکسل برای تجارت نفت تشکیل شد

کانته با تاکید بر اینکه ما خواهان حل همه مشکلات پیش روی معاملات معمولی نفت هستیم یادآور شد: وزیر نفت ایران همه عناصری را که باید با آنها مقابله کنیم، اعم از مسائل مالی، حمل‌ونقل، بیمه و ذخیره‌سازی، با جزئیات مشخص کرده است.

کمیسیونر انرژی اروپا گفت: برای حل آنها، تصمیم گرفته‌ایم از امروز کارگروه ایران و اتحادیه اروپا را برای تجارت نفت آغاز کنیم تا بررسی شود چگونه می‌توانیم از ایران حمایت کنیم که سطوح کنونی تجارت جهانی نفت خود را حفظ کند؛ نخستین نشست این کارگروه اکنون برای مشخص شدن دستور کار، مسائل و چارچوب زمانی برای حل مشکلات مختلف در حال برگزاری است.

کانته گفت: ما باید رویکردی جامع داشته باشیم و متعهد هستیم که برای حفظ تجارت نفتی از ایران حمایت کنیم.

وی با تأکید بر این که توافق هسته‌ای به عنوان یکی از ستون‌های حفاظت از منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان و حفظ صلح و امنیت منطقه ضروری به شمار می‌آید، گفت: همچنین مهم است که اقتصاد ایران سطح رشد را که مردم شایستگی آن را دارند، داشته باشد. 

شرایط انسداد شامل همه شرکت‌ها می‌شود

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در تشریح سازوکار «شرایط انسداد» که در سال ۱۹۹۶ برای مقابله با تحریم‌های کوبا، لیبی و ایران، ایجاد شده بود، گفت: این شرایط به طور اصولی شامل همه شرکت‌ها می‌شود، البته این یک سازوکار پیچیده است که هرگز اعمال نشده، اما اکنون ما قلمرو آن را توسعه می‌دهیم تا تحریم‌های جدید را شامل شود. 

کانته افزود: این فرآیند از مشمول شدن شرکت‌های اروپایی در تحریم‌ها پیشگیری می‌کند و به آنها امکان می‌دهد که خسارت‌های خود را دریافت کنند؛ این فرآیند ابزاری جدید است و باید توسعه یابد.

وی تأکید کرد: این تنها ابزار ما نیست و یکی از چند ابزار است که باید کنار هم بگذاریم. برخی از این ابزارها بیشتر برای شرکت‌های کوچک و متوسط کارایی خواهد داشت، برای شرکت‌های بزرگ باید راهکارهای دیگری همچون تأمین مالی از سوی بانک سرمایه‌گذاری اروپا درنظر گیریم.

این مقام اروپایی با تأکید بر مطرح بودن مجموعه‌ای از ابزارها گفت: همانطور که وزیر نفت ایران گفت ما باید مشکلات اساسی را حل کنیم، برخی از این ابزارها ممکن است مفید باشد، برخی ممکن است نیازمند اقدام‌های اضافی باشد که باید به طور مشترک انجام دهیم و این یک تلاش مشترک برای رسیدن به یک راه حل مشترک است.

کانته با اشاره به رایزنی‌های انجام شده هنگام نهایی کردن برجام با شرکت‌های بزرگ، گفت: اکنون که با توجه به تحریم‌های آمریکا، ما با فدراسیون‌های بانکی برای ارائه خدماتی همچون سوئیفت، گفت‌وگویی مثبت داریم.

وی با مرور اقدام‌های انجام شده تاکنون برای نجات برجام از سوی اتحادیه اروپا گفت: ما سه روز پیش نشست سران اتحادیه اروپا را در صوفیه شاهد بودیم و امروز من اینجا هستم، ما در حال گفت‌وگوی مستقیم با فدراسیون‌های بانکی، شرکت‌های بیمه، خدمات مالی و شرکت‌های بزرگ هستیم و بی‌گمان ابزارهای قانونی اجباری در اختیار داریم که روی میز خواهیم گذاشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا