انرژی

مچ اندازی اروپا با امریکا روی میز برجام

بازخورد تصمیمات برای ادامه همکاری اروپایی‌ها با ایران که در اخبار امروز اقتصادی بروز یافت حاکی از آن است که اولا به حالت اوج تحریم‌ها بازنمی‌گردیم و دوما شرکت‌های اروپایی راه‌های جایگزین برای مبادلات تجاری با ایران را روی میز گذاشته‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیانیه‌ی روز گذشته‌ی کمیسیون اروپا برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران حاوی نکته‌ی مهمی بود و آن این‌که شرکت‌های اروپایی در تجارت با ایران محافظت می‌شوند. در روزهای گذشته هم اغلب سران کشورهای جهان از توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی حمایت و خروج ترامپ از برجام را نکوهش کردند. از سوی دیگر مسیر تحریم‌های اتفاق افتاده در دولت‌های نهم و دهم از شورای امنیت سازمان ملل عبور می‌کرد که هم‌اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد.

خودروسازان فرانسوی در ایران می مانند

 امروز اعلام شد شرکت‌های خودروساز فرانسوی پژو، رنو و سیتروئن در ایران می‌مانند. حتی قرار است رنو با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و هلدینگ ناصح، به تولید مستقل محصولات خود در ایران بپردازد که امور مربوط به اجرایی شدن این قرارداد در سایت بن‌رو در ساوه در جریان است. هم‌چنین ادامه‌ی حضور هیوندایی، خودروساز شاخص کره‌ای در ایران قطعی به نظر می‌رسد.

راه‌های دور زدن تحریم‌ها

میگل آریاس کانته، کمیسر اروپایی انرژی و آب و هوا، طی دو روز با پنج وزیر ایرانی از جمله وزیر نفت و وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد. بروکسل قصد دارد رعایت تحریم‌های دولت آمریکا را برای شرکت‌های اروپایی ممنوع کند و از دولت‌های این منطقه خواسته است برای اجتناب از جریمه شدن توسط آمریکا، به بانک مرکزی ایران مستقیما پول انتقال دهند. با این وجود خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌هایی را در برخی شرکت‌ها از جمله توتال ایجاد کرده است. گروه انرژی فرانسوی توتال با وجود هزینه ۹۰ میلیون دلاری در فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، اعلام کرده اگر نتواند از آمریکا معافیت بگیرد ناچار است از این پروژه خارج شود.

همکاری با ایران در کفه ترازو

در این مرحله به نظر نمی‌رسد تاثیر و واکنش خاصی در قراردادهایمان داشته باشیم. مگر آنکه تاثیر دستورات مستقیم آمریکا در بخشی از تعهدات بین‌المللی ما عمدتا در ارتباط با کشورهای اروپایی بازتاب خود را در قراردادها نشان دهد و یا اینکه تعدادی از شرکت های بین المللی به شکل محافظه کارانه بخواهند بعد از گذشت ۹۰ یا ۱۸۰ روز که آمریکا برای بازگشت تحریم ها تعیین کرده است بخواهند موضع آمریکا را در ارتباط با کشور خودشان از منظر سیاسی و اقتصادی تایید کنند و بعد از آن از هر گونه همکاری با ایران خوداری کنند.

بازگشت تعادل به بازار مسکن

اولین نتیجه‌ی خروج آمریکا از برجام در تعیین تکلیف و ترغیب متقاضیان واقعی برای خرید آپارتمان متناسب با توان ظهور یافت که با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم از ۹.۵ به ۸ درصد همراه شد. به دنبال این اتفاق، بازارهای سکه و ارز که ظاهرا به حد نهایی ظرفیت خود رسیده‌اند شاهد ریزش تقاضا و متعاقبا کاهش نسبی قیمت بودند. بنابراین بخش عمده‌ای از مشتریان این بازارها زودتر از موعد پیش‌بینی شده به سمت بازار مسکن روانه شدند. مشاهدات میدانی از دفاتر املاک شهر تهران حاکی از آن است در اردیبهشت ماه دو گروه “سرمایه‌گذار” و “متقاضی واقعی” هم‌اکنون نقش مساوی در بازار مسکن به عنوان عوامل رونق‌بخش ایفا می‌کنند. جدیدترین وضعیت بازار مسکن به‌علاوه قیمت‌ها را در این لینک بخوانید.

تثبیت موقعیت ایران در پارس جنوبی

ایران طی پنج سال گذشته گام جدی خود را برای برداشت از میدان گازی پارس جنوبی که نه تنها به دلیل بزرگ‌ترین میدان گازی جهان بلکه به دلیل مشترک بودن با قطر از اهمیت زیادی برخوردار است برداشت و توانست در این زمینه با قطر برابر شود و حتی گاهی از این کشور پیشی بگیرد. تعداد چاه در حال بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی در مردادماه ۱۳۹۲ در ایران ۱۱۰ و در قطر ۴۰۱ حلقه بوده است. این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۲۵۲ رسید و در قطر همان ۴۰۱ حلقه چاه ماند. هم‌چنین برداشت تجمعی گاز غنی از میدان پارس جنوبی در مردادماه سال ۱۳۹۲ در ایران ۵۹۶ میلیارد مترمکعب و در قطر ۱۵۶۰ میلیارد مترمکعب بوده که این میزان در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در ایران به ۱۲۳۲ و در قطر به ۲۲۸۰ میلیارد مترمکعب رسید.

مسافران جام جهانی فقط ۵۰۰ یورو می‌گیرند

این روزها که عرضه دلار و یورو در صرافی‌ها متوقف شده، تماشاگران جام جهانی هم به دردسر افتاده‌اند. خرید یورو و دلار آن هم به تعداد محدود فقط از طریق بانک ها یا سامانه یکپارچه ارزی (نیما) میسر است. در این شرایط به فاصله کمتر از یک ماه مانده تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، مسافران عازم برای تماشای مسابقات فوتبال، می‌توانند هر کدام فقط تا ۵۰۰ یورو از بانک‌ها ارز مسافرتی تهیه کنند. بنابراین مسافر باید به بازار آزاد و صرافی‌هایی که به طریقی ارز می‌فروشند مراجعه و مازاد مورد نیاز خود را تهیه کنند.

جهان با پیام‌رسان‌های غیربومی چگونه برخورد می‌کند؟

فیلترینگ تلگرام، واکنش‌ها و مقاومت ۴۰ میلیون کاربر ایرانی را در پی داشته و گفته می‌شود استفاده از فیلترشکن روند صعودی به خود می‌گیرد؛ موضوعی که وزیر ارتباطات، آن را چالشی امنیتی با توجه به گسترش بدافزارها می‌داند. یکی از سوالات مردم این است که در سایر کشورهای دنیا با پیام‌رسان‌های داخلی چگونه برخورد می‌کنند؟ گزارشی که ایسنا در این خصوص تهیه کرده نشان می‌دهد در فرانسه، روسیه، چین، ویتنام، کره جنوبی، انگلیس، ژاپن، اندونزی، آلمان، امارات، استرالیا، برزیل و حتی آمریکا قوانین سختگیرانه‌ای برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی وضع می‌شود. به طور مثال محدودیت‌های فضای مجازی در آمریکا با دنیا غیر قابل مقایسه است.  آمریکا از چهار مولفه جرم‌انگاری در قانون فضای مجازی تبعیت می‌کند که این نوع قانونگذاری در هیچ کجای دنیا شبیه ندارد و  برخلاف سبک معمول در دنیا در مورد شبکه‌های اجتماعی به جزئیات و خرده موضوعات فضای مجازی نیز ورود می‌کند.

اتباع بیگانه سر کارند؛ ایرانی‌ها دور میدان جمع می‌شوند!

سری هم به حوزه‌ی اشتغال بزنیم. صبح‌ها در برخی میادین اصلی شهر کارگران ساختمانی جمع شده و اکثرا ایرانی هستند ولی اثری از اتباع خارجی نیست چون همه با قیمت پایین سرکارند. اغلب آنها در ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند؛ ساختمان‌هایی که از سفت‌کاری تا کاشی‌کاری آن به یک نفر سپرده می‌شود و باعث شده به ادعای یک کارشناس حوزه کار، عمر مفید این ساختمان‌ها به بیش از ۵ یا ۱۰ سال نرسد و ما مدام در حال فرسوده‌سازی هستیم. حمید نجف ـ کارشناس حوزه کار ـ دلیل عدم ساماندهی اتباع بیگانه در کشور را جدی نبودن و ناهماهنگی میان دستگاه‌های مسئول در این زمینه می‌داند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا