بورسفرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران و دبیرکل بورس لوکزامبورگ دیدار کردند

بورس لوکزامبورگ از سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین بورس سبز دنیا ماموریتی تازه برای خود تعریف کرده است و بر این اساس ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق سبز را پذیرش کرده که ۵۰ درصد بازار این اوراق را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فرابورس ایران و دبیرکل بورس لوکزامبورگ طی نشستی دو جانبه در خصوص زمینه‌های همکاری مشترک میان این دو بورس به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش آرمان اقتصادی در این جلسه امیر هامونی به ارائه گزارشی از حوزه‌های کاری و تجربیات فرابورس در زمینه‌های متنوع تامین مالی پرداخت و گفت: طی چند سال گذشته فرابورس ایران از طریق راه‌اندازی بازارهای سهام، اوراق بدهی و سایر ابزارهای تامین مالی توانسته اقدامات مهم و اثرگذاری در زمینه تجهیز منابع مالی برای صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، دولت، حوزه نوآوری، مسکن و … انجام دهد.

وی همچنین با اشاره به تجربیات بازار سرمایه ایران در طراحی و انتشار انواع اوراق بهادار اسلامی با اهداف تامین مالی مختلف، فرایند انتشار این اوراق و نقش و جایگاه کمیته فقهی سازمان بورس را در تدوین مقررات چه در بُعد فعالیت‌ها و چه ابزارهای مالی تشریح کرد.

دبیرکل بورس لوکزامبورگ نیز در این جلسه برنامه‌ها و اقدامات این بورس را در تامین مالی بین‌المللی پروژه‌ها و انتشار اوراق اسلامی توضیح داد. همچنین ماریک بائر ماموریت تازه این بورس را همراهی با پروژه بورس‌های پایدار سازمان ملل و ایجاد بورس سبز عنوان کرد.

در پایان این نشست نیز که در دفتر مرکزی بورس لوکزامبورگ برگزار شد طرفین بر تداوم مذاکرات برای پذیرش اوراق و امضای تفاهم‌نامه مشترک توافق کردند.

بورس لوکزامبورگ که از سال ۱۹۲۹ فعال است از اعضای مهم فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) به شمار می‌رود و از بزرگترین بازارهای بدهی جهان را در اختیار دارد.

این بورس در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۱ هزار اوراق بهادار با ۵۹ ارز متنوع را پذیرش کرده که ۶۲ درصد از این اوراق در اروپا، ۲۵ درصد در قاره آمریکا، ده درصد در آسیا و سه درصد در سایر نقاط جهان منتشر شده است. ارزش تامین مالی این اوراق نیز  بالغ بر ۶ تریلیون یورو بوده است.

شایان ذکر است، بورس لوکزامبورگ از سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین بورس سبز دنیا ماموریتی تازه برای خود تعریف کرده است و بر این اساس ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق سبز را پذیرش کرده که ۵۰ درصد بازار این اوراق را به خود اختصاص داده است. اوراق سبز یا اوراق دوستدار محیط زیست آن دسته از اوراق بهاداری هستند که برای تامین مالی پروژه‌هایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و یا دوستدار محیط زیست منتشر می‌شوند.

 

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا