بانکبانک و بیمه

بانک مسکن همچنان خنثی!


وزرات راه وشهرسازی درحالی متقاضی افزایش سقف وام خرید مسکن به ۲۰۰میلیون تومان است که بانک مسکن در این باره موضع منفعلی دارد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاور املاک استان تهران با اشاره به اینکه دولت باید مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن را افزایش بیش از نرخ کنونی تسهیلات را بیشتر کاهش دهد، اظهار کرد: تسهیلات ارائه شده از جانب دولت می‌تواند قدرت بازپرداخت خرید مسکن را افزایش دهد، اما باید میزان نرخ سود بانکی بسیار کمتر شود.

وی افزود: هم‌اکنون مدت بازپرداخت تسهیلات ۱۰ ساله است و میزان اقساط تسهیلات نیز بیش از یک میلیون تومان است. با این میزان اقساط یک کارمند و یا یک کارگر چگونه می‌تواند از عهده پرداخت آن بر بیاید؟ بنابراین باید دولت اقدامات کاهشی را در دستور کار خود قرار دهد.
 
سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تأکید براینکه سیاست دولت در مسکن اجتماعی ظاهراً همان برنامه اصلاح بافت فرسوده است، گفت: افزایش سقف وام خرید مسکن تا ۲۰۰  میلیون تومان شاید موجب بالا رفتن قدرت خرید شود، اما قیمت را هم افزایش می‌دهد.
 
عقبایی در خصوص اینکه آیا مجلس از افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز حمایت می‌کند، بیان کرد: شاید افزایش سقف وام مسکن تا ۲۰۰ میلیون قدرت خرید را بالا ببرد، اما احتمال اینکه قیمت مسکن نیز افزایش یابد وجود دارد.
 
وی ادامه داد: به هر حال در ماه‌های گذشته قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد کرد و رشد نرخ ارز نیز باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است بنابراین رشد قیمت مسکن می‌تواند از افزایش نرخ ارز تأثیر بپذیرد.
 
با وجود آنکه افزایش قیمت در بازار مسکن همچنان به عنوان یک معضل به حساب می‌آید، اما ظاهرا مسئولان بانک مسکن تصمیمی برای رفع این مشکل ندارند و در سکوت به سر می‌برند، این درحالیست که به نظر می‌رسد، کارشناسان این مجموعه باید دنبال راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم باشند بی آنکه تورم بازهم به سراغ مسکنی‌ها برود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا