صنعتصنعت، معدن، تجارت

گام‌های توسعه در سرزمین انرژی

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت با حضور ۱۰۵۳ شرکت ایرانی و ۶۰۰ شرکت خارجی از ۳۸ کشور در تهران آغاز به کار کرده است.

همچنین بخوانید

در بین شرکت‌کنندگان شرکت‌های توسعه‌ای دیده می‌شوند که در سال‌های گذشته تمرکز بیشتری بر حوزه نفت و گاز داشته‌اند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دلیل اینکه سازمانی توسعه‌ای است و توان بالایی در بخش صنعت و فراساحل دارد، فرصت این نمایشگاه را از دست نداده است. ایدرو در جریان این نمایشگاه مذاکره‌های بسیاری با شرکت‌های خارجی داشت و تفاهمنامه‌هایی را نیز به امضا رساند.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال‌های گذشته حضور خود را در صنایع نفت و گاز کشور پررنگ‌تر کرد. در این جریان ایدرو توانست در ساخت سکوهای پارس جنوبی از رقیبان هلندی و انگلیسی پیشی بگیرد. به گفته مدیران حوزه گاز فعالیتی را که شرکت‌های خارجی در ۶ ماه برای ایران انجام دادند امروز شرکت‌های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌توانند در ۱۶ روز انجام دهند و این بزرگترین افتخار کشور در حوزه گاز به شمار می‌رود.
در حوزه نفت نیز تفاهمنامه‌های بسیاری تاکنون امضا شده و ایدرو از طریق شرکت ایدرو اویل توانست مطالعات بالادستی، توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی سوسنگرد را برعهده گیرد. نمایی از فعالیت‌های نفت و گاز ایدرو در سال‌های گذشته نشان می‌دهد این سازمان توسعه‌ای با توانی که در حوزه فراساحل و مهندسی و مطالعه میدان‌های نفتی دارد به کمک پروژه‌های گازی و نفتی کشور رفته است.
روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تاثیر خروج احتمالی ترامپ از برجام به «گسترش صنعت» گفت: با خروج ترامپ از برجام برخی موقعیت‌ها از بین خواهد رفت اما بدون شک فرصت‌های جدیدی خلق خواهیم کرد. تحریم سال‌ها بر کشور سایه انداخته اما توانستیم رشد کنیم و توان داخلی را افزایش دهیم.
منصور معظمی با بیان اینکه امریکا از برجام خارج شود، عزا نمی‌گیریم و کارمان را ادامه می‌دهیم، توضیح داد: در ایران علاقه‌ای به خروج امریکا از برجام وجود ندارد و ایران هم به توافق‌های جهانی پایبند است اما تمایل داریم که به قراردادهای جهانی احترام گذاشته و پروتکل‌ها رعایت شوند.
رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به اینکه رفتار غیردیپلماتیک، قلدرمآبانه و خارج از نزاکت امریکایی‌ها، شأن آنها را پایین می‌آورد، توضیح داد: با این حال، اگر از برجام خارج شدند، بنا نیست کارهای‌مان را تعطیل کنیم و بدون شک روند رشد و توسعه کشور ادامه خواهد یافت.
معظمی به این پرسش که قراردادهای پسابرجامی دچار چه خطرهایی می‌شوند، گفت: این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم و در همه قراردادها مواردی را در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.

صنعت نیاز به اعتماد مدیران دارد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت حضور یافته بود، اظهار کرد: نمایشگاه محل تعامل عرضه‌کنندگان کالاها و خدمات و مصرف‌کنندگان و محل نمایش توانمندی‌های تولیدکنندگان و ارائه برنامه‌های‌شان است.
معظمی در ادامه به بررسی بیست و سومین نمایشگاه نفت و گاز پرداخت و در این باره توضیح داد: نمایشگاه نفت و گاز در حوزه‌ای که فعالیت خود را تعریف کرده عملکرد بسیار موفق و قابل دفاعی دارد. نتیجه این موفقیت کسب توانمندی بسیار بالا در حوزه ساخت داخل در ۱۵ سال گذشته بوده است. در این سال‌ها شاهد رشد بسیاری در بخش نفت و گاز بودیم.
وی با بیان اینکه صادرات‌گرا بودن، ارتقای کیفی و رقابت‌پذیری نرخ محصولات، غافل نشدن از فناوری‌های روز و توجه به آموزش و پژوهش، شروط اصلی رشد توانمندی‌های داخلی در این عرصه مهم است، توضیح داد: باور به توانمندی داخلی در بخشی از مدیران کشور، کم است یا اصلا باور ندارند، همین موضوع آسیب‌پذیری صنعتی کشور را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تقویت ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های خارجی گفت: البته در این زمینه نباید از توان بخش داخلی در کشور غافل شد. هر نوع فعالیتی که قرار است با خارجی‌ها به طور مشترک انجام شود باید با توجه به صنایع و توان بخش داخل باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز بسیاری از تجهیزات در داخل کشور ساخته می‌شوند اما برخی مقررات و نبود اطمینان به بخش داخل سبب شده تا توجه کمتری به سازندگان داخلی داشته باشیم، گفت: در صورتی که نگاه‌مان یک‌سویه باشد، به یقین ضرر خواهیم کرد و در این زمینه باید دوسویه رفتار کرد و تصمیم گرفت.
معظمی همچنین با اشاره به شعار امسال، تاکید کرد: حمایت از کالای ایرانی به معنای حمایت از تولیدات مرغوب، باکیفیت و تامین‌کننده رضایت مردم است و معتقدم زمینه تحقق این شعار در بسیاری از عرصه‌ها در کشور وجود دارد.

حضور در ۷۰ درصد فازهای پارس جنوبی
بابک عباسپور، مدیرعامل مبین سازه گستر خلیج‌فارس با اشاره به اینکه تاکنون در بیش از ۷۰ درصد فازهای پارس جنوبی فعالیت کرده‌ایم، به «گسترش صنعت» گفت: در فعالیت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم رکوردهای بسیاری ثبت شده است. برای نخستین‌بار توانستیم سکوهای گازی را بارگیری کنیم. این فعالیت پیش از آن از طرف ALE انگلستان و ماموت هلند انجام می‌شد و اکنون به طور کامل بومی‌سازی شده است. راه‌اندازی سکوهای پارس جنوبی نیز از دیگر رکوردهای ایزوایکو است. سکوهای پارس جنوبی از طرف شرکت استات اویل نروژ ۶ ماهه راه‌اندازی شد و این آمار در کشور به ۱۶ روز رسیده است.

بومی‌سازی توربوکمپرسورها
محمدرضا رأفت، مدیر توسعه صنایع انرژی و ساخت تجهیزات در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره تفاهمنامه‌ای که در روز گذشته به امضا رسید، به «گسترش صنعت» توضیح داد: یکی از ماموریت‌های ایدرو کمک به بومی‌سازی تجهیزاتی است که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ساخته می‌شود. این تجهیزات به طور عمده وارد می‌شود و بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌ها نمی‌تواند آنها را تولیدکند. یکی از مهم‌ترین محصولات این حوزه کمپرسورهایی است که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده می‌گیرند. ایدرو در تلاش بود تا بتواند این تجهیزات را بومی‌سازی کند.
وی افزود: یکی از فواید نمایشگاه نفت و گاز این است که تعامل‌ها افزایش می‌یابد و در این زمینه بین ایدرو و شرکت توربوماشین خاورمیانه تفاهمنامه‌ای به امضا رسید. این شرکت بیشتر در زمینه تجهیزات دوار فعالیت می‌کند و قرار است بر مبنای این تفاهمنامه ایدرو و این شرکت بخش خصوصی همکاری‌های خود را افزایش دهند تا توان ساخت این تجهیزات در کشور ایجاد و تقویت شود.

تامین لوله‌های بدون درز
رضا برزین، مدیرعامل شرکت لوله گستر اسفراین نیز در حاشیه این نمایشگاه به «گسترش صنعت» گفت: تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی نفت در حال تنظیم است که بر مبنای آن ازدیاد برداشت در دستور کار قرار می‌گیرد. در این تفاهمنامه قرار است لوله‌های بدون درز ازدیاد برداشت از طریق شرکت لوله گستر اسفراین تامین شود.
برزین گفت: شرکت‌های داخلی بر مبنای این تفاهمنامه فقط در حالتی می‌توانند واردات داشته باشند که اندازه مورد نیاز لوله آنها در شرکت لوله گستر اسفراین تولید نشود.

توسعه میدان سوسنگرد با ایدرو
نصراله زارعی، مدیرعامل شرکت ایدرو اویل درباره فعالیت‌های این شرکت به «گسترش صنعت» گفت: سال گذشته در بیست و دومین نمایشگاه نفت و گاز تفاهمنامه‌ای را با شرکت ملی نفت به امضا رساندیم. بر اساس آن مقرر شد مطالعات توسعه میدان‌های سوسنگرد، پایدار غرب و چشمه خوش به ایدرو اویل داده شود. پس از مدتی تصمیم گرفته شد که بر یکی از این میدان‌ها تمرکز کنیم. بر پایه تحقیقات، میدان نفتی سوسنگرد انتخاب شد.
مدیرعامل شرکت ایدرو اویل با اشاره به اینکه مشاور این پروژه شرکت «هات انجینیرینگ» اتریش است، گفت: این شرکت مورد تایید وزارت نفت است و اکنون فعالیت‌های میدان نفتی سوسنگرد در حال اجرا است. مطالعات بالادستی میدان انجام شده و هفته گذشته گزارش کامل به شرکت اتریشی داده شد و مشکلی در پیش نداریم.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا