صنعت، معدن، تجارت

رتبه اول گمرک ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر

رئیس کل گمرک با تشریح آخرین دستاوردهای گمرک در اجلاس روسای کل گمرکات کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه گفت:گمرک ایران رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر را در میان گمرکات جهان در اختیار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گمرک ایران،  فرود عسگری در اجلاس روسای کل گمرکات کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه کشفیات قاچاق مواد مخدر توسط ماموران گمرک ایران طی یکسال گذشته بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: عملیات مبارزه با مواد مخدر و انواع قاچاق کالا در گمرک ایران با رصد هوشمند اطلاعات و  به کمک دستگاه های کنترلی ایکس ری و سگ های مواد یاب انجام‌ می شود که این تجهیزات طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و تعداد ایکس ری های کامیونی در گمرکات ایران طی چند سال گذشته به چهار برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ماموران گمرک سال گذشته موفق به کشف بیش از ۵۰۰ مورد قاچاق انسان شدند و در سالجاری بدلیل شرایط برخی کشورهای همسایه و همچنین تجهیز گمرکات کشورمان به دستگاههای کنترلی پیشرفته، کشفیات قاچاق انسان رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه در دو ماهه اخیر ۶۹ مورد قاچاق انسان توسط ماموران گمرک کشف شده است.

عسگری در ادامه به فرآیند الکترونیکی کردن گمرک ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه فن آوری گمرک هوشمند در کشورمان یک دانش بومی است، افزود: تمامی کالاها در گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی رصد می شود و کنترل کالاها با استفاده از فن آوری اطلاعات به صورت هوشمند صورت می گیرد و جزئی ترین اطلاعات این کالاها در سامانه های گمرک ثبت می شود. سامانه های الکترونیکی گمرک ایران یک فن آوری دانش بنیان است که تماما با تکیه بر دانش بومی و به دست دانش پژوهان جوان ایرانی طراحی و راه اندازی شده است.  

عسگری در این اجلاس گفت: گمرک ایران با تحولاتی که ایجاد کرد، توانست سال گذشته در دولت الکترونیک در میان سازمان های دولتی، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

در این اجلاس حمایت گمرک کشورمان از  ادامه میزبانی منطقه ای کره جنوبی در منطقه آسیا و اقیانوسیه مطرح و درخواست گمرک کره جنوبی مبنی بر ادامه میزبانی منطقه ای رایلو سازمان جهانی گمرک با توجه به میزبانی شایسته منطقه ای رایلو گمرک کره جنوبی مورد تاکید قرار گرفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا