انرژی

افت تقاضا برای نفت در پی گرانی قیمت

آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت امسال که قیمت نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده است، کمتر می شود و بسیاری از کشورهای واردکننده دیگر یارانه های سوخت سخاوتمندانه عرضه نخواهند کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، این آژانس پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸ را به ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش داد در حالی که در گزارش قبلی میزان رشد تقاضا را ۱.۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.

قیمت نفت سال گذشته تحت تاثیر اجرای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک ۵۱ درصد رشد کرد و ماه جاری به دلیل تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریمهای اقتصادی علیه ایران، صعود کرد.

همچنین بخوانید

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد اگر این افزایش قیمت بر رشد تقاضا تاثیری نگذارد، اتفاق فوق العاده ای خواهد بود به خصوص که در سالهای اخیر یارانه کاربران نهایی کاهش یافته یا در اقتصادهای نوظهور متعدد قطع شده است.

ذخایر نفت در کشورهای توسعه یافته، با تداوم کاهش تولید اوپک و غیراوپک، یک میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله که سطح هدف گذاری شده از سوی اوپک بوده، کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود اعلام کرد افق ژئوپلیتیکی متلاطم توجهات را از ذخایر دور کرده است زیرا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به دنبال این هستند که نوسان در بازار را چگونه محدود کنند. این آژانس به نوبه خود تحولات را به دقت دنبال خواهد کرد و آماده است تا در صورت لزوم برای اطمینان از اینکه بازار به خوبی تامین می شود، اقدام کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا