صنعتصنعت، معدن، تجارت

توسعه میدان نفتی سوسنگرد نیازمند ۹۰۰ میلیون دلار است

مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز گسترش ایرانیان (ایدرو اویل) گفت: توسعه میدان نفتی سوسنگرد برای تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه در ۲ فاز به ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

نصرالله زارعی در حاشیه نمایشگاه بین‎المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: این شرکت بخشی از سرمایه لازم را با جذب فاینانس خارجی تامین می‌کند و بخشی دیگر با تامین مالی منابع خارجی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) محقق می‌شود.

زارعی افزود: تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در توسعه میدان نفتی سوسنگرد بین ایدرو اویل و شرکت هندی «او.ان.جی.سی‌ویدش» در اسفندماه سال گذشته و قرارداد مشابهی با شرکت «زاروبژ نفت» روسیه در بهمن ماه گذشته امضا شد. وی با بیان اینکه هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها، امکان تشکیل کنسرسیوم و همچنین پیش بینی نتایج مذاکره‌ها اعلام شده است، اضافه کرد: این تفاهم‌نامه در قالب قراردادهای جدید نفتی (آی.پی.سی) تنظیم شد و از این هفته جلسه‌های مدیریتی برای تشکیل شرکت مشترک، تعیین چگونگی تامین مالی و سهم شرکا برگزار می‌شود. مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز گسترش ایرانیان با اشاره به اینکه اروپایی‌ها بیشتر مایل به حضور در زیرپروژه‌ها (از جمله حفاری و غیره) هستند، تصریح کرد: به دلیل نقش ایران در تامین امنیت انرژی، شرکت‌های اروپایی نیز به حضور در کشور ما رغبت دارند. درباره همین پروژه نیز پیش از روس‌ها و هندی‌ها، با لهستانی‌ها و ایتالیایی‌ها مذاکره کردیم که به نتیجه نرسید. وی با اشاره به انجام مطالعات فنی از سوی یک شرکت اتریشی در این پروژه، گفت: از فناوری‌های روز جهان برای اجرای این پروژه برخورداریم و مطابق همه قراردادهای جدید نفتی مانند همین پروژه، انتقال فناوری صورت می‌گیرد. زارعی ادامه داد: در این قرارداد داخلی‌سازی دست‌کم ۵۱درصدی پیش‌بینی شده است که تا پایان فاز نخست پروژه به حدود ۸۰ درصد می‌رسد، اما درصد داخلی‌سازی در مرحله دوم به انتخاب شیوه افزایش تولید وابسته است که نیاز به فناوری در آن مشخص می‌شود.

زارعی ادامه داد: در حال حاضر بانک یا صندوقی نداریم که تامین مالی پروژه‌های بزرگ را انجام دهد و به همین این منظور از دولت و مجلس انتظار داریم شرایطی را فراهم کنند که بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.بر اساس این گزارش، میدان نفتی سوسنگرد در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهر اهواز و ۲۰ کیلومتری جنوب غربی میدان اهواز در منطقه دزفول شمالی و در جنوب خط جبهه چین‌های زاگرس قرار دارد. این میدان در جنوب میدان بند کرخه و شمال شرقی میدان جفیر واقع شده و امتداد ساختاری آن مشابه میدان‌های نفتی منصوری و آب تیمور است.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا