انرژی

توسعه "کرنج" به پرگس واگذار شد

مراسم امضای موافقت‌نامه (HOA) بین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و کنسرسیوم بین المللی پرگس (Pergas) به منظور توسعه و پشتیبانی بهره برداری میدان کرنج عصر امروز برگزار می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، اثبات نفت میدان کرنج که در فاصله ۱۱۰ کلیومتری جنوب شرق اهواز واقع است  در سال ۱۳۴۲ با حفاری چاه شماره یک و در مخزن آسماری این میدان انجام شد. میزان نفت در جای این میدان ۱۱ میلیارد بشکه و در مخازن آسماری و پابده است. تولید از این میدان در سال ۱۳۴۳ آغاز شده و در حال حاضر با  ۱۲۷ هزار بشکه در روز ادامه دارد. این میدان جزو میادینی است که عملیات تزریق گاز با هدف انجام روشهای ازدیاد برداشت از آن در سال ۱۳۷۱ آغاز و کماکان ادامه دارد.

در راستای در اولویت قرار گرفتن میدان کرنج، تفاهم‌نامه‌ای با کنسرسیوم پرگس بر اساس الگوی قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به منظور تهیه طرح توسعه مناسب امضا شد. سپس با تشکیل جلسات فنی-تخصصی مشترک و ارائه مطالعات مربوطه، در نهایت طرح توسعه پیشنهادی کنسرسیوم Pergas در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مورد قبول واقع و طرح نهایی توسعه در کمیته مشاورین مدیریت مخازن شرکت ملی نفت نیز مورد تایید قرار گرفت. همزمان با نهایی سازی  طرح توسعه، مذاکرات حقوقی، قراردادی و مالی با کنسرسیوم Pergas آغاز و در ۲۵ اردیبهشت سال جاری  مذاکرات با کنسرسیوم Pergas نهایی شد.

همچنین بخوانید

تولید روزانه ۲۰۰ هزار بشکه از کرنج طی ۱۰ سال

در صورت به قرارداد رسیدن این HOA، امکان دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۲۰۰ هزار بشکه و تولید تجمعی حدود ۶۵۵ میلیون بشکه طی ده سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل ۱۱۶۷ و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۱۸۷ میلیون دلار وجود دارد.

مهم‌ترین بخش‌های شرح کار این قرارداد، فشار افزایی مخزن تا فشار اولیه با افزایش حدود ۳ برابری تزریق گاز نسبت به وضعت کنونی، احداث ایستگاههای تراکم و تزریق گاز با ظرفیت ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز، ساخت تاسیسات جمع آوری و انتقال گاز همراه با ظرفیت ۲۸۰ میلیون فوت مکعب در روز، ساخت کارخانه نمک زدایی با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز، حفاری ۳۵ حلقه چاه در مخازن آسماری و پابده (شامل چاههای تولیدی عمودی، انحرافی و افقی،   مشاهده‌ای، تزریق گاز و تزریق پساب)، حفاری دو حلقه چاه توصیفی در مخزن پر فشار گازی خامی با هدف پتانسیل سنجی تولید گاز از این مخزن، تعمیر ۱۵ حلقه چاه با دکل و بهینه سازی چاهها و تاسیسات موجود است. همچنین به منظور تهیه برنامه جامع ازدیاد برداشت (EOR)، شبیه سازی و اجرای پایلوت در میدان به مدت ۵ سال صورت خواهد گرفت که در نتیجه این مطالعات اجرای پروژه جامع ازدیاد برداشت در صورت توافق طرفین انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا