امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تولید بیش از یک میلیارد قطعه جوجه یکروزه/معرفی خودروی حمل جوجه

مشاور وزیر جهاد با بیان اینکه بیش از میلیارد قطعه جوجه یکروزه در کشور تولید می‌شود،گفت: حمل نامناسب این جوجه‌ها تلفات و عوارض ثانویه به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن رکنی در همایش معرفی خودروی حمل جوجه که برای نخستین بار در کشور اتفاق می افتد، اظهارداشت: ایران در صنعت طیور جزو کشورهای پیشرو است و بیش از ۲.۲ میلیون تن گوشت مرغ در کشور ما تولید می شود.

وی با بیان اینکه ایران هفتمین کشور تولیدکننده مرغ در دنیا است، افزود: سرانه مصرف این کالا در کشور ما ۲۸ کیلوگرم و متوسط سرانه جهانی ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم است بنابراین ما دو برابر دنیا مرغ تولید و مصرف می کنیم.

همچنین بخوانید

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۲۶۸ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی در کشور تولید شده است، گفت: همچنین حدود ۳۸ میلیون قطعه نیز جوجه یکروزه تخم گذار در کشور تولید شد.

رکنی تصریح کرد: با این حجم تولید آیا اهمیتی ندارد حمل و نقل این جوجه ها چگونه انجام می شود؟

وی اضافه کرد: در بسیاری موارد مشاهده می کنیم حمل جوجه ها با مینی بوس، وانت یا در صندوق عقب و کابین خودروها صورت می گیرد که این کار صحیحی نیست.

رکنی با بیان اینکه گاهی زمان حمل جوجه از محل  تولید تا مزرعه بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد، افزود: در این شرایط رطوبت، حرارت و اکسیژن مورد نیاز محیط برای این جوجه ها به درستی تامین نمی شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط ما قطعا با تلفات مواجه خواهیم شد و این اقدام ناصحیح حتما عوارض ثانویه به دنبال دارد.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه از طرح خودروی حمل جوجه حمایت خواهیم کرد، گفت: چرا که ما به این کار اعتقاد داریم و اقدام ارزشمندی است.

وی این طرح را پیوندی بین صنعت، تولید و تولیدکنندگان عنوان و اضافه کرد: باید از این طرح بهره برداری مناسبی داشته باشیم.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا