امور زیربناییراه و ساختمان

تردد ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس اسقاطی در جاده‌های کشور/ اجرای دو طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲ میلیارد دلار

مشاور ارشد رئیس سازمان حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در حال حاضر ۵۷ هزار دستگاه خودروی مینی بوس اسقاطی در جاده‌های کشور در تردد است گفت: دو طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۲ میلیارد دلار در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، صدراله بمانا، مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه خودروی از محل طرح نوسازی و اشتغالزایی با وام ۴ درصد اظهار داشت: از سال ۷۹ طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرا شد که در گام اول نسبت به نوسازی ناوگان مسافری اقدام کردیم.

وی افزود: در بخش ناوگان مینی‌بوسی در طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای هنوز اقدامات گسترده‌ای انجام نشده است اما در دو بخش ناوگان اتوبوسی و سواری تحولات قابل توجهی به اجرا رسیده است.

بمانا با بیان اینکه ۵۷ هزار مینی بوس به سن اسقاط رسیده‌اند، گفت: سن متوسط ناوگان مینی‌بوسی ۲۴ سال است که این رقم برای ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: فرسودگی ناوگان مینی بوسی بسیار بیشتر از ناوگان کامیونی است چرا که در حال حاضر متوسط عمر کامیون ۱۶ سال است.

مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به دو طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای اظهار داشت: طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه خودروی حمل و نقل عمومی را شروع کرده‌ایم که سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه تحویل شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد دلار باید انجام شود این طرح با همکاری شرکت نفت و شرکت‌های سازنده در حال انجام است.

بمانا با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل  نقل جاده‌ای مبنی بر طرح کلید گفت: در این طرح ۲ هزار دستگاه ناوگان باری و مسافری نوسازی خواهند شد. همچنین برای اجرای این طرح که از سوی ریاست جمهوری مطرح شده به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلار نیاز است.

وی همچنین درباره ارائه تسهیلات به طرح نوسازی ناوگان مینی بوسی گفت: قیمت هر یک از مینی بوس ها چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ درصد آن تسهیلات داده می‌شود. همچنین سود این تسهیلات ۴ درصد است.

همچنین مدیر فروش شرکت بهمن دیزل در ادامه این مراسم با اشاره به مزیت‌های نوسازی خودروهای فرسوده گفت:‌ در حال حاضر ۲۰۰ هزار خودوری فرسوده در کشور وجود دارد که باید در طول سه سال نوسازی شود.

وی افزود: کاهش مصرف سوخت، افزایش سلامت محیط زیست و کاهش تصادفات از جمله مزایای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای هستند.

طبقه گفته عسگریان طرح‌های نوسازی ناوگان می‌تواند در بخش اشتغالزایی هم بسیار موثر باشد.

همچنین در ادامه این مراسم اصغر نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به تاثیر بانک‌ها در ایجاد فرصت‌های شغلی گفت: به طور قطع بانک‌ها می‌توانند اثر تکاثری در زنجیره اشتغالزایی داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با ضریب سه می‌تواند در اشتغالزایی موثر باشد.

نوراله زاده با بیان اینکه برای افزایش اشتغالزایی باید سفارشات قطعه سازی به شرکت های داخلی داده شود گفت: برای افزایش بهره‌وری و درآمد رانندگان باید ظرفیت جابجایی بار و مسافر از طریق جاده را بالا برد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا