انرژی

برگزاری چهارمین همایش ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه نفت و انرژی

رئیس مرکز علمی تخصصی مسئولیت اجتماعی سازمان/ شرکت در حوزه نفت و انرژی، ارزیابی تأثیرات اجتماعی (SIA) و ارزیابی تأثیرات زیست‌محیطی (EIA) تصمیمات و فعالیت‌های شرکت‌های حوزه نفت و انرژی را از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز اعلام کرد و گفت: وظیفه این مرکز پیش‌بینی تأثیرات و پیامدهای احتمالی فعالیت شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژی و ارائه راهکارهایی برای جبران آن‌هاست.

هادی برغمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه همه شرکت‌های فعال در حوزه نفت و انرژی با تصمیمات و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، تأثیرات و پیامدهایی بر جا می‌گذارند، آن‌ها را مسئول جبران این پیامدها دانست و اضافه کرد: این تعریف ما از مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژی است، ضمن آن که راهنمای مسئولیت اجتماعی iso26000 نیز به همین امر اشاره کرده و شناسایی و جبران پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی را از جمله وظایف شرکت‌ها اعلام کرده است.

وی ضمن تأکید بر شناسایی پیامدهای به جا مانده بر محیط زیست یا محیط انسانی از سوی شرکت‌ها، برخی اقدامات آن‌ها برای جبران پیامدهای فوق در گذشته را احداث جاده، ساخت فضای سبز، مسجد یا مدرسه برشمرد و خاطرنشان کرد: مرکز ما در نیازسنجی و تعیین اولویت برای نحوه جبران تأثیرات و پیامدهای به جا مانده از فعالیت‌های شرکت‌ها مشارکت جسته و شیوه جبران آن‌ها را هدفمند می‌سازد.

رئیس مرکز تخصصی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: شرکت‌های نفتی چه در زمینه استخراج، پالایش یا توزیع و پخش بر مخاطبان محلی تأثیرگذارند؛ این تأثیرگذاری می‌تواند طیفی از محیط زیست گرفته تا زیست اجتماعی افراد اطراف محدوده‌های فعالیت این شرکت‌ها را در بر گیرد. در چنین طیفی می‌توان تخریب محیط زیست، ورود کارکنان غیر بومی به محدوده و تغییرات در  نگرش، رفتار، روابط و… افراد بومی را در نظر آورد.

برغمدی با بیان اینکه نحوه جبران شرکت‌ها در زمینه پیامدهای به جا مانده از آن‌ها، در برخی موارد تناسبی با نیازهای بافت محیطی و بومی ندارد، اظهار کرد: در وهله اول به شرکت‌ها کمک می‌کنیم که اگر قرار است هزینه‌ای در راستای مسئولیت اجتماعی انجام دهند، این هزینه را صرف چه امری کنند. 

وی برخی دیگر وظایف مرکز تخصصی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژی را آموزش مفهوم مسئولیت اجتماعی و چگونگی اجرای آن به کارشناسان، آموزش چگونگی استقرار iso26000  در نظام مدیریتی و نیز آموزش شیوه نگارش “گزارش‌ پایداری” (GRI) و مشاوره و پیگیری برای انجام آن از سوی مرکز عنوان کرد.

رئیس مرکز تخصصی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در حوزه نفت و انرژی “گزارش مسئولیت اجتماعی” را بیان پیامدهای عملکرد سازمان بر سه محور تشکیل‌دهنده مفهوم توسعه پایدار یعنی اقتصاد، محیط زیست و جامعه و نحوه مدیریت آن‌ها، تعریف و تصریح کرد: متأسفانه شیوه نگارش گزارش‌هایی که تدوین می‌شود از استانداردهای بین المللی دور بوده و این امر موجب شده است که شرکت‌های ایرانی جایگاه مناسبی در ارزیابی‌های صورت گرفته نداشته باشند. 

برغمدی در همین زمینه به تسهیل‌گری اجتماعی اشاره کرد و گفت: بافت محلی و بومی ممکن است پذیرای انجام کار عمرانی یا خدماتی در منطقه نباشد؛ بنابراین ما می‌توانیم نقش حلقه واسط بین شرکت‌های نفتی و بومیان را ایفاء کنیم.

وی از برگزاری چهارمین همایش ملی مسئولیت اجتماعی در حوزه نفت و انرژی از سوی مرکز تخصصی مسئولیت اجتماعی سازمان/شرکت‌ در این حوزه خبر داد و اضافه کرد: تاکنون وزارت نفت نیز ۳ همایش ملی تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی برگزار کرده است.

رئیس مرکز تخصصی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ در حوزه نفت و انرژی همچنین از تصویب برخی آیین‌نامه‌های داخلی این مرکز خبر داد و با بیان این‌که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی حامی و سازمانی است که این مرکز را در دل خود جای داده است، ادامه داد: این سازمان در زمینه ترجمه کتب مرتبط و اسناد بین‌المللی iso26000 ، پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط، آموزش در حوزه ممیزی و گزارش‌نویسی و… نیز برنامه‌هایی تدوین کرده‌ است. 

برغمدی در پایان خاطرنشان کرد: تصمیم داریم از مدرس‌های مرتبط در حوزه گزارش‌دهی بر مبنای GRI برای آموزش استانداردهای مسئولیت‌های اجتماعی به افراد داخلی بهره‌ برده و آن‌ها را به منظور نظارت بر شرکت‌های حوزه نفت و انرژی در زمینه اجرایی شدن این استانداردها به کار گیریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا