امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

آب کشت تابستانه به طور مساوی بین کشاورزی و نیشکر توزیع شود

اهواز – سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی خوزستان گفت: آب اختصاص یافته برای کشت تابستانه در حوزه کارون باید به طور مساوی بین کشاورزی و نیشکر توزیع شود.

سید فاضل شرفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سهمیه آب محصولات کشاورزی دائمی و نیشکر یک هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب برای حوزه کارون در نظر گرفته شده است که وظیفه تفکیک این سهیمه به عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

شرفی بر ضرورت تقسم عادلانه آب کشت تابستانه بین کشاورزی و نیشکر تاکید کرد و گفت: امیدواریم و اطمینان داریم سازمان جهاد کشاورزی که همواره حامی کشاورزان بوده است، سهمیه لازم از منابع آب تخصیص داده شده را برای کشاورزان استان معین کند.

همچنین بخوانید

وی گفت: امکان اینکه آب به کل مزارع نیشکر برسد اما کشاورزان با ممنوعیت کشت روبرو شوند وجود ندارد و غیرممکن است زیرا معیشت کشاورزان از طرفی به دلیل نکاشتن محصول و از طرفی فشار بانکها برای دریافت مطالبات خود به خطر خواهد افتاد و تبعات خوبی در پی نخواهد داشت.

سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای کشاورزی خوزستان گفت: انتظار داریم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از سهمیه ای که از سوی استانداری برای کشاورزی و نیشکر در نظر گرفته شده است سهم مورد نیاز کشاورزان را معین و به سازمان آب و برق اعلام کند.

شرفی با بیان اینکه در مصوبه استانداری اعلام شده است که آب کشت های دائمی به صورت کامل تامین شود تاکید کرد: اینکه استاندار با معرفی کردن نیشکر به عنوان یک محصول دائمی باعث شود ده ها هزار کشاورز مستضعف از کشت و کار محروم شوند نه به صلاح دولت و نظام بوده و نه عملا امکانپذیر است.

وی گفت: با توجه به اینکه در بند دیگری از مصوبات ستاد خشکسالی، کشت فصلی ممنوع شده است اگر رئیس جهاد کشاورزی خوزستان توان در نظر گرفتن سهمیه کافی برای کشاورزان را ندارد رسما در این مورد مسئولیت را از خود سلب و به استانداری و آب و برق واگذار کند چرا که کشاورزان به هیچ وجه تحمل این موضوع را ندارند که ببیند جهاد کشاورزی که متولی حمایت از کشاورزان است به عنوان مسئول و عامل ممنوعیت کشت کشاورزان باشد بنابرانی پیشنهاد می دهیم بهتر است جهاد کشاورزی این مسئولیت را از گردن خود ساقط کند. البته ما شنیده ایم نه نماینده کشاورزان و نه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، این مصوبه را امضا نکرده اند که این موضوع جای تقدیر دارد که متولیان و حامیان کشاورزان، مصوبه نابودی کشاورزان به بهای حفظ شرکتهای نیشکری را امضا نکرده اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا