بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نشست راهبردی فناوران و صنعت بیمه برگزار شد / فناوری در صنعت بیمه چه جایگاهی دارد؟

نشست راهبردی فناوران و صنعت بیمه؛ امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و صنعت بیمه برگزار شد. سخنرانان در این نشست به مباحث فناوری اطلاعات پرداختند که به صنعت بیمه مربوط می‌شود، جایگاه کشورمان را در این مسیر مورد بررسی قرار دادند و راهی که باید پیموده شود را تحلیل کردند. مشروح این نشست در ادامه آورده می‌شود.

در ابتدای نشست راهبردی فناوران و صنعت بیمه محمد علیپور، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران با بیان اینکه بیمه در کشور ما یکی از ارکان بازار سرمایه است، گفت: «هر چقدر بیمه خدمات خود را ارتقا دهد به توسعه کشور کمک می‌کند. امیدوارم نتیجه این نشست باعث تاثیرگذاری در فعالیت صنعت بیمه و دست‌اندرکاران فناوری اطلاعات باشد. عرصه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه سه عنصر مهم دارد؛ سیستم و ارائه‌کننده که عمده آن فناوران است، عنصر دیگر شرکت‌ها و بهره‌برداران از این سیستم هستند و دیگری اطلاعات است. پس از حدود ۱۵ سال فعالیت، اطلاعات حجیمی وجود دارد که باید در استفاده از آنها برنامه ریزی شود.»

او ادامه داد: «بیشترین بار توسعه در صنعت بیمه برعهده فناوری اطلاعات است. در این مسیر باید اصول علمی وجود داشته باشد، استاندارد کردن اطلاعات نیز باید اعمال شود که این کار با همکاری سیستم و شرکت‌های بیمه صورت می‌گیرد و باید جدی‌تر به آن پرداخته شود. امنیت اطلاعات موضوع دیگری است که متولی سیستم باید به آن توجه کند. از موارد دیگر تنوع بیمه‌گری و تنوع محصول است که بهترین کمک را فناوری اطلاعات می‌تواند به این فرآیند بکند. بحث مهم دیگر اطلاعات متمرکزی است که صنعت بیمه ایجاد کرده و با فعالیت‌های جدید بیمه مرکزی این اطلاعات ارزشمندتر خواهد شد.»

علیپور با تاکید بر بحث داده‌کاوی در سطح کلان، گفت: «این موضوع در شرکت‌های بیمه بسیار مهم است. متمرکز کردن اطلاعات پایه مشترک است که در سطح ملی باید انجام شود. همچنین درحال حاضر استارت‌آپ‌ها بیشتر در حوزه فروش فعال هستند ولی می‌توانند در سایر عرصه‌ها هم فعالیت کنند تا وب سرویس‌ها، API ها و ارتباطات سهل‌تری داشته باشند. هر چقدر تعاملات، بیشتر باشد فهم واحدی بین دست اندرکاران ایجاد و جامعه از خدمات بهتر و به‌روزتری برخوردار می‌شود و نتیجه آن به کل کشور و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.»

مجید خاکور، مدیرعامل شکت فناوران خبره دیگر سخنران این مراسم بود. او با طرح این سؤال که نگاه صنعت بیمه جهان به فناوری چگونه است، صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: «دنیای امروز ما با پنج سال قبل تفاوت‌های بنیادی دارد. در دنیایی زندگی می‌کنیم که تا سه سال آینده بشر به اندازه کامل تاریخ خود اطلاعات تولید می‌کند. تعداد اختراعات ثبت شده در دنیا در حال رشد است و کسب‌وکارها بدون نوآوری با چالش مواجه می‌شوند. قدرت پردازنده‌ها یکی از ارکان رشد فناوری است. ما امروز توانسته‌ایم در راستای دیجیتالیزه کردن کسب‌وکارها بهتر عمل کنیم و به واسطه ظهور ابزارهایی مانند موبایل شاهد این هستیم که سرویس به محلی که مشتری حضور دارد، می‌رود. تکنولوژی به ما این امکان را داده است تا دنیای فیزیکال با دنیای دیجیتال همگرا شود و این امکان تحول در کسب‌وکارها را فراهم می‌کند.»

او تصریح کرد: «امروز اگر تأثیر انقلاب صنعتی چهارم را بیشتر از سه انقلاب صنعتی در نظر نگیریم، قطعاً این اثر کمتر نخواهد بود. در آینده تحولات جدی در صنعت بیمه رخ خواهد داد. بحث فناوری زنجیره‌بلوک جدید است اما جزو جذابیت‌های صنعت بیمه است. بحث هوش مصنوعی که ربات‌های هوشمند جایگزین انسان می‌شوند نیز یکی از بخش‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات است و شرکت‌های پیشرو در صنعت بیمه به آن می‌پردزاند. ما با استفاده از ابزارها و امکانات جدید می‌توانیم جلوی ریسک‌ها را بگیریم. آیا صنعت بیمه آمادگی مواجهه با این تغییرات را دارد؟ اگر امروز همه ما نگران این قضیه نباشیم عجیب است. محصولات جدید، کسب‌وکارهای سنتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» خاکور با بیان اینکه در فناوران در یک نگاه دو راهبرد جدی را دنبال کرده‌ایم، گفت: «نخست اینکه سرویس مشتریان همواره باید بدون اخلال ارائه شود و به پاسخ‌های جاری مشتریان پاسخ داده شود. همچنین فناوران از چهار سال گذشته بر روی پلتفرم اپن اینشورنس سرمایه‌گذاری جدی خود را آغاز کرده است. ما تا انتهای امسال بیمه مستمری را ارائه خواهیم داد و در حوزه سایبر اینشورنس هم ورود کرده‌ایم. در این راستا راهبردهای فناوران، حرکت به سمت مرزهای باز، ایجاد سکوی توسعه محصول، یکپارچگی درون صنعتی و یکپارچگی بین صنعتی بوده است. صنعت بیمه برای رسیدن به سودآوری راهی جز تمرکز بر فناوری اطلاعات ندارد. باید محصولات مناسب تولید کنیم و از قالب سنتی خارج شویم و به ریسک‌های مشتریان توجه جدی کنیم.»

در ادامه عبدالمحمود ضرابی، مدیرعامل شرکت بیمه کارآفرین به بررسی روند تکامل فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور پرداخت و گفت: «بیمه ایران از سال ۱۳۴۹ در حوزه فناوری اطلاعات ورود کرد اما این سرمایه‌گذاری به نتیجه مطلوب نرسید چراکه امکانات همان‌قدر بود. دنیا، دنیای رقابت است و باید با فناوری همسو شد.»

رضا باقری اصل، عضو هیات مدیره و معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران، به بررسی شکل‌گیری دولت الکترونیک پرداخت و گفت: «نسل اول دولت الکترونیک با اتوماسیون‌ها شکل گرفت. در نسل‌های بعد بحث‌های یکپارچگی مطرح شده که تحولات چشمگیری را ایجاد کرده است. تلاش ما این بوده که دولت، معماری الکترونیکی کردن سرویس‌ها را بپذیرد و ساختارهای دولت مبتنی بر این معماری شکل بگیرد. چارچوب تعامل‌پذیری این است که اطلاعات شخص چگونه نگهداری شود.»

او از رونمایی اپلیکیشن دولت همراه خبر داد و گفت: «دولت همراه ۵۵ سرویس را به همراه دارد و چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه رونمایی می‌شود.»

باقری اصل ادامه داد: «تغییرات ترند در حوزه سرویس عجیب است. زنجیره‌بلوک در حال استفاده است و قراردادهای تجاری مقررات گذاری می‌شود. ما ترندها را پنج ساله می‌بینیم و این درحالی است که ترندها تغییر کرده است و این کار دست ما نیست که بخواهیم آنها را تغییر دهیم. ماشین هوشمند در سرزمین هوشمند بیمه نمی‌خواهد. درترند جدید ارزیاب‌ها و کسب‌وکارهای سنتی حذف خواهند شد و بیمه باید برای آن راه حل داشته باشد.»

سید ولی‌الله فاطمی، صاحب نظر در حوزه فناوری مالی دیگر سخنران این مراسم بود. او با اشاره به تحولات دیجیتال در وب ۲، گفت: «انتظار مدیران از فناوری، توسعه دهندگی آن است و اگر کسب‌وکارها به فناوری نگاه جدی نداشته باشند، فناوری نقش در هم گسیخته خواهد داشت. اوج تحول در همه فضاهای کسب‌وکار در دنیا گذار از اقتصاد تولید محور به سمت اقتصاد داده محور است. اگر بیمه برای انقلاب صنعتی چهارم بخواهد آماده شود باید چه ابزارهایی در اختیار داشته باشد؟ برای این موضوع روند دگرگونی صنعت بانکداری باید مورد توجه قرار گیرد؛ فناوری وقتی به جایی ورود می‌کند، پلتفرم‌ها به جای سازمان نقش خود را ایفا می‌کنند.»

او با اشاره به چک لیست آمادگی برای بانک‌ها گفت: «مانند همین سؤالات برای صنعت بیمه هم مطرح می‌شود، از جمله اینکه آیا آنها آمادگی ورود به دوران جدید را دارند؟ آیا برای افتتاح حساب نیاز به کارت امضا دارید؟ آیا همچنان حساب اصلی خود را حساب جاری می‌دانید؟ آیا یک مدیر رسانه اجتماعی به صورت مجزا با اختیارهای لازم و نقش اجرایی دارید؟ در سالی که گذشت بازاریابی از طریق تغییر الگو بوده است و یا افتتاح شعبه و از طریق کارمندان شعب بیشتر بوده است؟ آیا مدیر کانال همراه دارید؟ آیا برنامه‌ای برای از رده خارج کردن چک دارید؟ آیا مدیرعامل، مدیر بازاریابی و مدیر مشتریان بانک شما در توییتر عضو هستند؟ آیا در طول ساعات اداری، کارمندان خود را از حضور در توییتر منع می‌کنید؟ آیا می‌توانید به صورت آنلاین وام شخصی مشتریان را تأیید کنید؟ آیا در سازمان شما کسی متولی ارزیابی دست‌یابی به اهداف و عملکردهاست؟»

فاطمی اضافه کرد: «این دگرگونی دیجیتال چیست و چگونه قرار است ما را تهدید کند؟ فضای اقتصادی قرار است از تولید محور به داده محوری برسد. نگاه ما به اطلاعات، ملاک برتری و قدرت سازمان‌هاست. فرآیند آماده شدن سازمان جهت حضور در اقتصاد دیجیتال نیز شامل تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، تفاوت در نحوه اندیشیدن و تغییر نقش انسان و ماشین است. الزام اقتصاد دیجیتال در کارایی در محیط بدون اعتماد است و تکنولوژی زنجیره‌بلوک ادعا می‌کند که می‌تواند این کار را انجام دهد.»

فاطمی به هزینه فناوری اطلاعات در صنایع مختلف اشاره کرد و گفت: «بانک‌ها سالانه چهار هزار میلیارد تومان هزینه فناوری اطلاعات کرده‌اند درحالی که در صنعت بیمه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.»

سخنران بعدی این نشست ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه آسیا بود. او با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی یک کشور در اقتصاد کلان از چهار بازار بزرگ اقتصادی تشکیل شده است، گفت: «صنعت بیمه چگونه در این بازار اقتصادی می‌تواند نفوذ کند؟ در گذشته کشورها بر روی چهار ستون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پایه‌گذاری شده بودند. حالا کشورها روی دو ستون اطلاعات و انرژی پایه‌گذاری شده‌اند. وقتی سیر تحول فناوری اطلاعات را در صنعت بیمه نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که در ابتدا صنعت بیمه از فناوری اطلاعات برای افزایش کارایی و سود خود به آن سو رفته است. وقتی اینشورتک‌ها وارد عرصه شده‌اند نیز شرکت‌های پیشرو متوجه شدند برای بقا باید همکاری تنگاتنگی با آنها داشته باشند تا پرتفوی خود را بهینه و ریسک را کاهش دهند. فناوری اینترنت اشیا، Telematics، کلان داده‌ها و فناوری‌های پوشیدنی بر روی این صنعت تاثیرگذار هستند.»

در ادامه ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان به بررسی چالش‌های پیش روی شرکت‌های بیمه پرداخت و گفت: «این چالش‌ها ارزیابی ریسک بر اساس رفتار مشتری، ظهور پلتفرم‌ها و ابزارهایی برای تحلیل و رتبه‌بندی مشتریان و مصرف‌کنندگان و ازدیاد انواع منابع داده است. پیش بینی آینده سخت است اما باید روی آن سرمایه گذاری کرد. صنایع دیگر انتظار مصرف کننده را افزایش داده‌اند و نگرشی نوین به کسب‌وکار لازم است. مدل کسب‌وکار ما قدیمی است و به احتمال زیاد به زودی منقرض می‌شود. ما باید نگاه جدی به روشی که کار می‌کنیم داشته باشیم. باید دسترسی به اطلاعات ما ایجاد شود که از دانش و نخبگان کشور استفاده کنیم.»

او اضافه کرد: «بهره گیری از API ها در این راستاست. API ها روند تکاملی داشته‌اند و مقوله‌هایی که در حال حاضر می‌خواهیم پیاده‌سازی کنیم یک الزام است. باید از بسترهای دیجیتال استفاده کنیم تا نیاز مشتری را در لحظه و از کانال مورد نیاز او ارائه دهیم. API های دریافتی به چهار دسته تقسیم می‌شوند؛ زندگی- عمر، عمومی، lookup ها و اتومبیل- ثالث.»

ضرابیه به بررسی مدل درآمدی کسب‌وکار در Dlass برای شرکت‌های بیمه و مزایای بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها پرداخت و گفت: «افزایش حق بیمه‌های دریافتی، دریافت حق عضویت، ارائه محصولات نوآورانه، افزایش مشتریان بیمه، افزایش جذب نقدینگی، کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش مطالبات معوق و اقلام باز، ایجاد وفاداری در مشتریان، شراکت در محصولات توسعه داده شده، کاهش هزینه‌های بیمه در زمینه تولید، خدمات فناوری، کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه، افزایش نفوذ بیمه در کشور، امکان حضور در بازارهای بین‌المللی از جمله این موارد است.»

امید ترابی، عضو هیات مدیره شرکت توسن، به بررسی Bancassurance پرداخت و گفت: «Bancassurance ازدل نیاز بازار آمده است و سالیان سال است که ارائه می‌شود. ما انعطاف‌پذیری لازم برای رقابت با رقبای جدید در این حوزه نداشتیم. به طور کلی به عنوان رویکرد کلان، تکنولوژی به سوی openness می‌رود و بانک‌ها و بیمه‌ها را به این سو می‌برد. صنایع به این سمت می‌روند که فرآیندها را به گونه‌ای که مد نظر سازمان است، مدیریت کنند و پلتفرم‌ها به اینجا رسیده‌اند که به Open API برسند و پردازش داخل سازمان از هر جایی که سازمان صلاح می‌داند، فراخوانی شود.» او ادامه داد: «در اکوسیستم جدید و تحولات تکنولوژی، ایجاد خلاقیت بر اساس توانمندی‌های جمعی، نوآوری باز و اقتصاد مشارکتی ضروری است. برروی هزار VTM در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری شده است؛ چرا روی آن سرویس بیمه پرداخت نشود؟ ۶۰ هزار ATM و شش میلیون پوز در کشور داریم که همه آنها تکنولوژی و نرم‌افزار در کشور است و می‌توان سرویس‌های ترکیبی را روی آن ارائه داد. علاوه بر این موبایل‌ها و تبلت‌ها وجود دارد و خیلی از شرکت‌های PSP با ارائه اپ موبایلی از رقبای خود سبقت گرفته‌اند.»

سخنران آخر، قاسم نعمتی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی ایران به بیان نقش سامانه «سنهاب» در یکپارچگی درون صنعتی پرداخت و گفت: «قبل از سنهاب در خود بیمه مرکزی هیچ نرم‌افزار نظارتی وجود نداشت. سامانه سنهاب در مراوده داده‌های صنعت بیمه، مکانیزه کردن فرآیند این صنعت را ایجاد کرده است. ما همواره فکر می‌کنیم که در آغاز راه هستیم و باید جلو برویم. درواقع زیرساختی آماده شده که ایده‌های ارائه شده در اینجا در این سیستم پیاده‌سازی شود. سنهاب، نقش مهمی در ارتباط صنعت بیمه و اعضای دولت ایجاد کرده است که این ارتباط به غیر از سامانه‌ای مانند سنهاب ایجاد نمی‌شد.»

او تاکید کرد: «علی رغم تمام مسائل گفته شده در زمینه فناوری اطلاعات به خبرگی نرسیده‌ایم و خیلی با رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم. از سوی دیگر باید محیط شبیه‌سازی صنعت بیمه ایجاد شود تا تأثیر آیین‌نامه و مقررات را ببینیم. بحث دیگر داده‌کاوی است تا نقاط ضعف و قوت را بررسی کنیم.»

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا