امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

هشدار درباره احتمال شیوع تب کریمه/۴۰ درصد مرغداری‌ها احیا شدند

مدیرکل دامپزشکی تهران با بیان اینکه حدود۴۰درصد مرغداریهای درگیر آنفلوانزا در سال گذشته به چرخه تولید بازگشته اند، از احتمال شیوع تب کریمه خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید اصغر برائی نژاد در نشستی خبری در  پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان تهران اینکه چند درصد واحدهای تولیدی که سال گذشته بر اثر شیوع این بیماری از چرخه تولید خارج شده بودند توانسته اند فعالیت خود را از سر بگیرند، گفت: خوشبختانه در سال ۹۷ ما درگیری زیادی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ نزدیک به ۶۰ واحد مرغداری درگیر و حدود ۵.۵ میلیون قطعه طیور در استان تهران معدوم شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه تعدادی از این واحدها پاکسازی، بهسازی و بازسازی شده اند، گفت: تقریبا ۴۰ درصد واحدهای مذکور به چرخه تولید بازگشته یا در حال بازگشت هستند.

برائی نژاد با بیان اینکه تلاش می کنیم در واحدهای باقیمانده نقاط بحرانی را شناسایی کنیم، تصریح کرد: این واحدها نیز به زودی با رفع نواقص بهداشتی به چرخه تولید بازخواهند گشت.

این مقام مسئول اظهارامیدواری کرد: با برنامه ریزی های انجام شده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال مانند سال های گذشته عوارض شدیدی به دنبال نداشته باشد.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۸۰۰ پرونده قضایی در زمینه فرآورده های خام دامی داشتیم، گفت: ۴۵۰ حکم در این زمینه صادر شده و به باقی موارد نیز به شیوه اصلاح روش عمل شده است.

برائی نژاد با اشاره به اینکه جمع فرآورده های ضبطی در سال گذشته ۱۹۸۰ تن بوده است، افزود: نزدیک به ۸۷۰ تن از این فرآورده ها معدوم و باقی اصلاح و به مصرف صنعتی رسید.

به گفته وی، همه محصولات توقیفی غیربهداشتی نیستند و برخی قابلیت اصلاح و ورود به چرخه های صنعتی را دارند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی گفت: در سال ۹۶ مجموعا ۶ میلیون دوز انواع واکسن های دامی به جمعیت دامی استان تزریق شد که نزدیک به ۲ میلیون دوز آن مربوط به تب برفکی بوده است.

وی با بیان اینکه امسال تاکنون در فاز اول واکسیناسیون ۳۰۰ هزار رأس دام در استان واکسینه شده اند، ادامه داد: ۱۵۰ هزار رأس از این جمعیت گوسفند و بز و حدود ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین بوده است.

برائی نژاد با بیان اینکه با توجه به بارندگی های هفته های اخیر مجبور شدیم طرح واکسیناسیون جمعیت دامی استان را متوقف کنیم، گفت: با تثبیت وضعیت اقلیمی مابقی جمعیت دامی استان که حدود ۵۰ درصد آن است، واکسینه خواهند شد.

به گفته وی، کانون های تب برفکی در سال جاری تقریبا انگشت شمار بوده و تلفات چندانی در این زمینه ایجاد نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره اینکه آیا مانند سال گذشته با کمبود اعتبار و واکسن در این زمینه مواجه نبوده اید، اظهارداشت: استراتژِی ما در بیماری های دامی واکسیناسیون رایگان است. اگر منابع مالی تامین شود می توانیم به ویژه در واحدهای سنتی و روستایی پوشش رایگان و کامل داشته باشیم.

وی افزود: اما متاسفانه به دلیل محدودیت منابع مالی بخشی از واکسیناسیون رایگان است و بخشی از آن را دامدار می پردازد.

این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل محدودیت هایی که در تامین واکسن داشتیم، نتوانستیم صددرصد گله ها را پوشش دهیم، تصریح کرد: امسال واکسن موردنیاز برای این کار تامین شده و دغدغه ای در این زمینه نداریم.

تشدید نظارت های بهداشتی و دامپزشکی در ماه مبارک رمضان

مدیرکل اداره دامپزشکی استان تهران با اشاره به اجرای طرح ویژه تشدید نظارت های بهداشتی در ماه مبارک رمضان گفت: امسال برنامه ویژه ای برای ماه مبارک رمضان داریم که تفاوت هایی با سال های گذشته دارد چرا که تاکید شده تلاش بیشتری در زمینه نظارت انجام شود، ضمن اینکه برنامه ریزی کرده ایم از توان بخش خصوصی در این راستا بیشتر بهره ببریم.

برائی نژاد با بیان اینکه حدود ۴۵ اکیپ ثابت و سیار در این طرح فعال خواهند بود، گفت: حدود ۹۰همکار دولتی بخش دامپزشکی در اجرای این طرح همکاری می کنند، ضمن اینکه در حوزه کشتارگاه ها، بسته بندی ها و سردخانه ها نیز همکاران بخش خصوصی به کار گرفته می شوند.

وی افزود: حدود ۳۵۰ نفر دامپزشک و روحانی در مراکز عمده مصرف، سردخانه ها، کشتارگاه ها و مراکز بسته بندی به ما کمک می کنند.

به گفته برائی نژاد در مجموع حدود ۴۴۰ نفر درگیر اجرای این طرح خواهند بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه ریزی می کنیم گشت های مشترک با تعزیرات و دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشیم، افزود: این گشت ها به ویژه بر کار رستوران ها نظارت خواهند کرد.

وی افزود: امسال بحث نظارت بر واردات گوشت قرمز و فرآورده های دامی از فرودگاه امام خمینی (ره) و گمرکات استان نیز در دستور کار ما قرار دارد و اکیپ های ما در این مراکز مستقر هستند و بر آن نظارت می کنند.

احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرما

برائی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به مردم توصیه می کنیم با توجه به آغاز فصل گرما و احتمال شیوع تب کریمه، فرآورده های گوشتی موردنیاز خود به ویژه گوشت قرمز را از مراکز مجاز و مطمئن تهیه کنند. همچنین به تاریخ تولید و انقضای فرآورده ها دقت بسیار زیادی شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته حدود ۲ مورد مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه در استان داشتیم که خوشبختانه منتفی شد و امسال نیز تاکنون موردی گزارش نشده است.

برائی نژاد همچنین با اشاره به فروش جگر توسط دوره‌گردها در سطح شهر گفت: دوره‌گردها مخاطره شیوع بیماری هایی مانند تب کریمه را در کشور افزایش می دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه های متولی و شهرداریها باید با این مسئله برخورد کنند، گفت: اگر ما موردی مشاهده کنیم به دستگاه مسئول اعلام می کنیم اما بهترین راه پیشگیری این است که مردم از دوره گردها خرید نکنند به ویژه محصولاتی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ که باید به روش های خاص بهداشتی نگهداری شوند و احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران افزود: رویکرد ما این است که با شورای شهر تهران درباره ایام های ویژه تفاهم نامه ای تنظیم کنیم تا شورای شهر و شهرداری به تحقق وظایف و اهداف دامپزشکی کمک کنند.

برائی نژاد با اشاره به اینکه پیگیر هستیم تفاهم نامه مذکور به سرانجام برسد، گفت: در ایامی مانند عید قربان و عزاداری های ماه محرم شهرداری می تواند کمک زیادی به ما کند.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا