امور زیربناییراه و ساختمان

ورود شرکت‌های ایرانی به ساخت پروژه‌های عمرانی ترکمنستان / ترانزیت بین ایران و ترکمنستان ارزان می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود اراده قوی برای توسعه روابط بین ایران و ترکمنستان در بین مسئولان هر دو کشور گفت: شرکت‌های ایرانی وارد پروژه‌های عمرانی ترکمنستان می‌شوند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، عباس آخوندی در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان که امروز با حضور هیاتی دولتی از کشور ترکمنستان در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: رئیس جمهور ترکمنستان اخیرا گفتند اراده سیاسی قوی برای توسعه روابط با ایران وجود دارد و تلاش می‌کنیم موانع پیش روی افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور برداشته شود.

وی افزود: همچنین آقای روحانی هم با تایید صحبت‌های رئیس جمهور ترکمنستان از وجود اراده قوی برای توسعه روابط بین دو کشور صحبت کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این برنامه فشرده نشان از عزم دو کشور برای عملی کردن اراده‌های سیاسی، افزایش توسعه‌ روابط بین دو کشور دارد.

آخوندی با اشاره به مذاکراتی که هیات ترکمنستان دیروز و امروز با بخش‌های مختلف دولت ایران داشتند گفت: بانک توسعه صادرات ترکمنستان با بانک مرکزی کشورمان مذاکراتی داشتند همچنین درباره شبکه برق دو کشور جلسات سازنده‌ای برگزار شد همچنین مذاکراتی هم در بخش‌های کشاورزی، حمل و نقل به ویژه ریلی بین دو کشور ایران و ترکمنستان انجام شد.

وی با اشاره به فعال سازی بیش از پیش کریدور آسیای میانه تاکید کرد: مذاکراتی در راستای فعال سازی بیش از پیش کریدور آسیای میانه متشکل از کشورهای چین، قزاقستان، ترکمنستان و ایران برای اتصال به جنوب ایران خلیج فارس انجام شد.

وی با اشاره به کریدور چهارجانبه ایران، ترکمنستان، عمان و ازبکستان اظهار داشت: تعاملاتی برای فعال‌سازی بخش ریلی این کریدور انجام شده است که با راه‌اندازی بخش ریلی آن این کریدور فعال خواهد شد که می‌تواند متمم کریدور شمال به جنوب کشورمان باشد.

آخوندی با بیان اینکه مذاکراتی در حوزه افزایش همکاری‌ها در بخش حمل و نقل جاده‌ای انجام شد، گفت: هدف ما رفع موانع ترانزیتی است و رویکرد کلی در تمام مذاکرات کاهش موانع و ارزان کردن تعرفه‌های ترانزیتی بوده است.

وزیر راه و شهرسازی از مذاکرات درباره مشارکت شرکت‌های ایرانی در ساخت شبکه راهی در ترکمنستان خبر داد و گفت: مذاکراتی درباره مذاکرات شرکت‌های ایرانی برای ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور ترکمنستان شد.

آخوندی با اشاره به مذاکرات بین دو کشور درباره مسائل شبکه برقی اظهار داشت: هدف این مذاکرات حل و فصل مسائل تجاری شبکه برق بین دو کشور است.

وی با بیان اینکه در حوزه منطقه‌ای شاهد همکاری‌های مثبت بین دو کشور بوده‌ایم گفت:‌با توجه به اینکه ایران و ترکمنستان کشورهای همسایه هستند فاصله جلسات برای اجرای مذاکرات بسیار کوتاه است و احتمالا دو ماه دیگر در عشق آباد جلسه‌ای برای پیگیری این موضوعات برگزار خواهد شد.

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا