امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خسارت سرمازدگی به باغات۲۸استان/ لزوم اتخاذ تدابیر جدی ازسوی دولت

مدیرعامل اتحادیه باغداران با اعلام خسارت سرمازدگی بهاره به باغات ۲۸ استان، گفت: ضرورت دارد با اتخاذ سیاست های مناسب در دولت و مجلس، نسبت به تامین بخشی از این خسارت ها اقدام شود.

سید وحیدرضا ابطحی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه سرمازدگی بهاره در مجموع در چند استان کشور خسارت به بار آورده است، اظهارداشت: طبق اخبار و برآورد هایی که از استان ها توسط تشکلها و مدیران باغبانی و تولیدی بخش دریافت شده، تعداد ۲۸ استان در سطح کشور اعلام خسارت کرده اند ضمن اینکه این سرمازدگی در تاریخ های ۲۷، ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه سال ۹۷ رخ داده و در بعضی از استان ها دما تا حدود ۱۱ درجه زیر صفر رسید..

وی درباره اینکه به کدام محصولات در اثر این سرمازدگی خسارت بیشتری وارد شده است، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی استان های کشور میزان خسارت ناشی از سرمازدگی بر روی محصولات باغی به خصوص انواع سر درختی ها شامل هسته دار ها، گردو، دانه دار، انگور، فندوق، پسته، بادام، مرکبات، چای، کیوی، زیتون و خرمالو بوده است.

همچنین بخوانید

ابطحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه کمتر از ۳۰ درصد باغات تحت پوشش صندوق بیمه هستند، تصریح کرد: این ضعف در بخش باغداری کشور است که اعتماد کامل بین باغداران و صندوق بیمه محصولات حاصل نشده و در نتیجه مشارکت حضور باغداران در صندوق بیمه محصولات کمتر از حد انتظار است.

وی با اشاره به اینکه  درآمد باغداران خسارت دیده معمولا حاصل از عرضه تک محصولی باغات خود است، گفت: بنابراین این خسارت ها باعث می شود تا باغداران در چرخه تولید با مشکل مواجه شوند و همچنین در تامین معیشت زندگی کم توان گردند بنابراین ضرورت دارد با اتخاذ سیاست های مناسب در دولت و مجلس نسبت به تامین بخشی از این خسارت ها اقدام شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری باغداران کشور ادامه داد: علاوه بر این، تقویت بنیه مالی صندوق بیمه محصولات و از سویی افزایش زمان بازپرداخت دیون باغداران به بانکها، سرمایه گذاری در جهت مقابله با خسارت های طبیعی و غیر مترقبه امری انکار ناپذیر است.

 ابطحی همچنین بخشودگی کارمزد وام های بانکی در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت را ضروری خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه متاسفانه خسارت به باغداران، بهانه ای برای واردکنندگان است، تصریح کرد: این افراد بدون درنظر گرفتن منافع ملی به دنبال واردات محصولات باغی هستند و  متاسفانه در هفته های اخیر شاهد حضور و عرضه بخشی از اقلام میوه های وارداتی به صورت قاچاق در سطح شهر ها بوده ایم.

ابطحی تصریح کرد: سال حمایت از تولیدات داخلی باید فرصتی برای حمایت از محصولات باغی داخلی باشد نه اینکه بستر واردات یا قاچاق محصولات فراهم گردد.

وی تاکید کرد: آمار هم نشان دهنده این است که محصولات تولید داخل، نیاز مردم را تامین می کنند.

زهرا مهدوی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا