انرژی

نماینده زابل: چرا در رابطه با حقابه ایران از هیرمند اقدام جدی به عمل نیامده است؟

نماینده مردم زابل در مجلس گفت: امسال ۹۸ آب زراعی سیستان کاهش یافته و کشاورزان علاوه بر این که هیچ محصولی برداشت نکرده‌اند بلکه همه چیز خود را از دست داده و در این جا همه چیز سوخته و خاکستر شده و بر باد رفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حبیب‌الله دهمرده در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس خطاب به محمد جواد ظریف پرسید: چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان اقدام جدی و لازم به عمل نیامده است؟

وی ادامه داد: سیستان در گذشته جزو انبار آسیا به شمار می‌رفته و مردم این منطقه در طول تاریخ دارای افتخارات فراوانی بوده‌اند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: با وجود اقدامات خوب نظام جمهوری اسلامی اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت فرصت‌ها، امروز با سرنوشت نامطلوبی روبررو هستیم. استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان وضعیت معیشتی مرزنشینان را در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داده است.

وی در جلسه سوال از وزیر امور خارجه از هیات رئیسه مجلس خواست مستندی از وضعیت کشاورزی و زندگی مردم در استان سیستان و بلوچستان از نمایشگرهای مجلس پخش شود. در این مستند  وضعیت نامطلوب تنفس مردم، اوضاع نامناسب کشاورزی و آب شرب وآب زراعی مردم ، دریاچه هامون و خشکسالی و تاثیر  آن  بر زندگی بومیان منطقه به تصویر کشیده شد.

نماینده مردم زابل در مجلس افزود: افغانستان روی رودخانه‌هایی که به دریاچه زابل سرازیر می شوند سد احداث کرده و با این کار مانع سرریز شدن حقآبه این دریاچه شده است که این مسئله موجب تداوم خشکسالی و مشکلات عدیده برای مردم منطقه سیستان شده است.

وی با یادآوری پیام امام خمینی (ره) در دهه ۵۰ گفت: اگر به یاد داشته باشید در خشکسالی دهه ۵۰ امام به شاه پیام داد که آنقدر ولخرجی نکند و به داد مردم سیستان برسد. حاصل این تشر امام اقداماتی بود که رژیم گذشته در سیستان و بلوچستان انجام داد. حالا نیز مقام معظم رهبری منطقه سیستان را تنگه احد نامگذاری کرده اند.

وی خطاب به ظریف گفت: دکتر عزیز تذکر، نطق، مکاتبه، نشست و صبحانه کاری متعددی با شما داشتم و البته در قوانین برنامه و بودجه هم برای حل مشکلات دریاچه هیرمند مصوباتی داریم. براساس این مصوبات دولت مکلف است حقآبه دریاچه هیرمند را از طریق اقدامات سیاسی از طرف افغان بگیرد. اما حاصل دیپلماسی شما چه بوده است؟ حتی یک مترمکعب آب هم به دریاچه هیرمند اضافه نشده است.

دهمرده ادامه داد: برای برون رفت از این وضعیت اسفناک لازم است در برنامه بلند مدت و میان مدت آب دریا به دریاچه هیرمند انتقال یابد. همچنین برای بهبود وضعیت زندگی مردم لازم است انتقال گاز با قطر ۳۶ اینچ از زاهدان به زابل انجام شود و گذرگاه های مرزی فعال شوند. همچنین به دلیل پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان فکری به حال تقسیم استان شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا