بورسفرابورس

استارت‌آپ‌ها پایداری در کسب‌وکار را فدای رشد لحظه‌ای نکنند

به گفته معاون سرمایه‌گذاری جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان استارت‌آپ‌ها نباید پایداری در کسب‌وکار را فدای رشد فانی و لحظه‌ای کرده و تصور کنند که به راحتی می‌توانند سرمایه جذب کنند.

در سومین روز از رویداد فین استارز ۲۰۱۸ پنل تخصصی «سرمایه‌گذاری جسورانه (VC و CVC در نوآوری)» با حضور میثم زرگرپور مدیرعامل شرکت سیناتک، روح‌الله میرامینی مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین، حسن کاظم‌زاده معاون سرمایه‌گذاری لوتوس، رضا زرنوخی رئیس انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر، حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا و سعید باجلان عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در این پنل رئیس انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر، سال ۹۶ را سال خوبی برای سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌ها ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و هم نهادهای بورسی آماده ورود به این حوزه شدند. همچنین استارت‌آپ‌ها با سرمایه‌گذاران جدید وارد مذاکره شده و قراردادهای مختلفی منعقد شد.

رضا زرنوخی سال ۹۷ را نیز سال جدی‌تری برای حضور سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرد و گفت: دستاوردهای گذشته شرایط را برای حضور پررنگ‌تر و سرمایه‌گذاری بهتر آماده کرد که این حضور، رقابت‌ها را جدی‌تر کرده و تاثیر زیادی روی ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها خواهد داشت.

وی با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه اظهار کرد: به نظر  می‌رسد در سال ۹۷ تعامل میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، زبان مشترکی به وجود آورد تا سرمایه‌گذاران جدید با حوزه استارت‌آپی آشنا شوند.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر در ادامه به اینکه با توجه به شرایط بین‌المللی موجود اگر محدودیت سرمایه‌گذاران خارجی افزایش یابد، بار تامین مالی بر دوش سرمایه‌گذاران داخلی خواهد بود اشاره کرد و افزود: در همین راستا توصیه دارم سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر پروژه‌های مناسب‌تر و کم‌ریسک‌تری را انتخاب کنند.

در بخش دیگری از این پنل، مدیرعامل شرکت شناسا عنوان کرد: اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر هنوز به طور کامل شکل نگرفته و رشد لایه‌های پیشین از لایه‌های پسین سریع‌تر بوده است.

لزوم نشان دادن اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه به جامعه

حامد ساجدی یکی از مسائلی که پیش از نگاه تولیدی و رشد اولیه استارت‌آپ‌ها باید به آن توجه کرد را نشان‌دادن اهمیت سرمایه‌گذاری جسورانه به جامعه دانست.

مدیرعامل شناسا همچنین در مورد آثار منع بانک‌ها از سرمایه‌گذاری مستقیم روی VCها عنوان کرد: با تقویت سازوکارها ورود بانک‌ها به این حوزه امکان‌پذیر خواهد شد.

به گفته وی این اکوسیستم با توجه به ظرفیت جذب سرمایه قابل توجه بانک و اعتماد مردم به این نهاد، به حضور و فعالیت بانک برای توسعه خود نیاز دارد.

دسترسی شرکت‌ها به سرمایه؛ مهم‌ترین چالش سال ۹۷

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران نیز مهم‌ترین چالش سال ۹۷ را دسترسی شرکت‌هایی که از مرحله علمی عبور کرده و وارد اکوسیستم شده‌اند به سرمایه دانست و گفت: این شرکت‌ها به‌گونه‌ای نیستند که با سرمایه کم بتوان آن‌ها را تامین مالی کرد و باید شرایط لازم برای رشد را در اختیارشان قرار داد.

سعید باجلان با اشاره به اینکه بانک‌ها ثابت کرده‌اند که اگر بخواهند کاری کنند راهی برای انجام آن پیدا می‌کنند، افزود: در کشور ما بانک‌ها بزرگ‌ترین بازیگران بورس هستند اما با نگاهی به دنیا خواهیم دید که بانک‌ها مستقیما بازیگران اصلی بازار سرمایه نیستند بلکه می‌توانند با راه‌هایی به این حوزه کمک کنند.

در پنل سرمایه‌گذاری جسورانه همچنین مدیرعامل صندوق توسعه فناوری‌های نوین اظهار کرد: با گذشت زمان و کامل‌تر شدن نهادها، صنعت وی سی هم موفق‌تر شده است اما نکته مهم آن است که استارت‌آپ‌ها باید برای جذب سرمایه ارزش‌های واقعی‌تری داشته باشند.

سید روح‌الله میرمیرامینی با اشاره به اینکه برای موفق بودن باید به عنوان نهادهای وی‌سی، جسورانه‌تر و با ارزش‌گذاری واقعی‌تری عمل کنیم، گفت: به علاوه باید زنجیره ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها را توسعه دهیم تا استارت‌آپ‌ها بتوانند از کمک ظرفیت نهادها یاری بیشتری بگیرند.

میرامینی در خصوص مشکلات این حوزه گفت: فرار سرمایه‌ها از کشور به دلیل نوسانات مختلف ارز موجب شده تا همه سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه شود و اگر ما به عنوان بازیگران حوزه جسورانه به درستی به وظایف خود عمل نکنیم نمی‌توانیم اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنیم.

در انتخاب شریک تجاری مشکل عدم اعتماد داریم

میرامینی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های وی سی و تامین مالی گفت: متاسفانه برای شریک انتخاب کردن در حوزه بیزینس مشکل فرهنگی داریم و نمی‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم؛ به نظر من زیرساخت‌های فرهنگی یک نیاز است برای اینکه LP به GP اعتماد کرده و بتواند کار تخصصی خود را انجام دهد اما نباید ناامید شویم چراکه بعد از یک دوره چه GP‌ها و چه LPها در حوزه اکوسیستم به این نکته واقف خواهند شد که باید کار را به نهادهای تخصصی سپرد زیرا آن‌ها می‌توانند ارزش‌افزوده قوی را برای موقعیت‌های بیشتر آماده کنند و ما باید سعی کنیم تا مدل‌های مختلفی از استارت‌آپ‌ها داشته باشیم.

معاون سرمایه‌گذاری جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز گفت: استارت‌آپ‌ها نباید پایداری در کسب‌وکار را فدای رشد فانی و لحظه‌ای کرده و تصور کنند که به راحتی می‌توانند سرمایه جذب کنند. شاید بتوان ارزش خوبی از سرمایه‌گذار مطالبه کرد اما قانع کردن سرمایه‌گذار بسیار جدی‌تر خواهد بود.

رقابت برای استارت‌آپ‌ها صرفا در جذب سرمایه نخواهد بود

 

حسین کاظم‌زاده با بیان اینکه انتظاراتی که از استارت‌آپ‌ها وجود دارد به مراتب در حال گسترش است، عنوان کرد: به همین دلیل رقابت برای استارت‌آپ‌ها صرفا در جذب سرمایه نخواهد بود بلکه تمرکز روی این است که استارت‌آپ‌ها با چه پیشنهاداتی می‌توانند سرمایه‌گذار را قانع کنند تا اطمینان او جلب شود.

کاظم‌زاده ادامه داد: فعالان بازار سرمایه باتوجه به پویایی بیشتر نسبت به حوزه‌های دیگر و سازوکارهایی که برایشان تعریف می‌شود اگر تمایل داشته باشند حتی قبل از آی‌پی‌ها می‌توانند وارد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شوند.

‍ وی با اشاره به اینکه تمرکز ما روی حوزه فین‌تک و سلامت است و اخیرا با پژوهشگاه رویان شروع به همکاری کرده‌ایم، گفت: در حوزه سلول درمانی و بیوتکنولوژی‌های حوزه درمان نیز سرمایه‌گذاری‌هایی کردیم و انتظار داریم در آینده این سرمایه‌گذاری‌ها به اهرمی برای پیشرفت کسب‌و‌کار ما بدل شود.

فعالان بازار سرمایه باید به دنبال شکار فرصت‌ها باشند

به گفته معاون سرمایه‌گذاری جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، متولیان بازار سرمایه باید شرایطی فراهم کنند تا سرمایه‌گذاری به سمت شرکت‌های جدید میل کند. ساختار اقتصادی در حال تعویض است و اگر سرمایه‌گذاران داخلی از فرصت استفاده نکنند سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت‌ها را شکار می‌کنند بنابراین فعالان بازار سرمایه باید به دنبال شکار فرصت‌ها باشند.

کاظم‌زاده در پایان اظهار کرد: یک فضای جدی و شرکت‌های چندین هزار میلیاردی برخواسته از اکوسیستم کارآفرینی در آینده ایجاد خواهد شد که اگر خود را آماده نکنیم شرکت‌های موفق خود را از جای دیگر تامین مالی کرده و تنها خودمان ضرر می‌کنیم. 

میثم زرگرپور مدیرعامل سیناتک نیز در پنل سرمایه‌گذاری جسورانه (VC و CVC در نوآوری) اعلام کرد که وظیفه این نهاد حل چالش‌های استراتژیک بنگاه‌هاست و با نگاه استراتژیکی که به بنگاه‌ها دارند، مایل هستند در بلندمدت در استارت‌آپ‌ها باقی بمانند؛ چراکه سود آن‌ها از باقی ماندن و ایجاد شبکه‌های ارزشمند تامین می‌شود.

 

منبع

روابط.عمومی فرابورس ایران

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا