اقتصاد کلان

جدیدترین توصیه صندوق بین‌المللی پول برای افزایش رشد اقتصادی ایران

یکی از مدیران ارشد صندوق بین‌المللی پول از سیاست‌گذاران ایرانی خواست به اصلاح سیستم بانکی که با رویه فعلی، استقراض شرکتهای کوچک و متوسط را دشوار کرده است بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بلومبرگ، به گفته جهاد آزور – مدیر منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول- دولت ایران نیاز دارد تا اصلاحات اقتصادی را با سرعت بیشتری اجرا کند که یکی از آنها با توجه به تصمیم احتمالی دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – برای ترک توافق اتمی سال ۲۰۱۵، اصلاحات ساختاری و اساسی در سیستم بانکی این کشور است.

وی در جریان مصاحبه ای گفت: این احتمال که آمریکا از توافق هسته ای خارج خواهد شد باعث ایجاد بلاتکلیفی می شود و برای از بین بردن این بلاتکلیفی و ثبات بخشیدن به بازار باید کارهایی انجام داد.  

همچنین بخوانید

ترامپ تا دوازدهم ماه میلادی کنونی فرصت دارد در خصوص ترک توافق هسته ای تصمیم بگیرد. مقامات ایرانی اخیرا اقدام به یکسان سازی نرخ ارز کرده اند و همچنین بانک مرکزی عرضه ارز را در زمان کنونی متوقف و انتقال ارز توسط صرافی ها از طریق سیستم حواله را ممنوع کرده است.

آزور با حمایت از این اقدامات گفت: یکسان سازی نرخ ارز به حذف تحریفات بازار و بهبود رقابت پذیری کمک می کند و به تدریج کسری بودجه ایران که طبق تخمین های صندوق به ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۱۷ رسیده است را کاهش می دهد و به اقتصاد کمک می کند تنظیم شود.

وی اظهار کرد: صندوق بین المللی پول بارها از دولت ایران خواسته است نهادهای وام دهنده را بازسازی و سرمایه آن ها را افزایش دهد. اگر می خواهید سطح رشد خود را افزایش دهید باید دسترسی به منابع مالی را بهبود دهید و این امر مستلزم سیستم بانکی خوب است.

او گفت: بایستی قیمت ها سطح خاصی از ثابت را نشان دهند و بخش خصوصی امکان یابد به سرمایه گذاری علاقه مند شود.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا