بین الملل

رشد اقتصادی وارکنندگان نفت خاورمیانه از صادرکنندگان پیشی می‌گیرد

طبق آخرین چشم‌انداز منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول، کشورهای واردکننده نفت در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، از نظر رشد اقتصادی، در سال‌های آینده از کشورهای صادرکننده نفت پیشی خواهند گرفت.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، طبق آخرین چشم‌انداز منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول، کشورهای واردکننده نفت در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی، از نظر رشد اقتصادی، در سال‌های آینده از کشورهای صادرکننده نفت پیشی خواهند گرفت.

آی‌ام‌اف در گزارش خود در مورد خاورمیانه، آفریقای شمالی، افغانستان و پاکستان (منطقه ام‌ای‌ان‌ای‌پی)، که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که کشورهای صادرکننده نفت در این منطقه باید شاهد رشد اقتصادی ۲.۸ درصدی در سال ۲۰۱۸ باشند و در سال ۲۰۱۹ هم ۳.۳ درصد رشد خواهند کرد.

همچنین بخوانید

اما پیش‌بینی می‌شود که واردکنندگان نفت، ۴.۷ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۴.۶ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد کنند.

جهاد ازعور، مدیر منطقه‌ خاورمیانه و آسیای مرکزیِ صندوق بین‌المللی پول، در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: خبر خوب آن است که این چشم‌انداز هم برای صادرکنندگان نفت و هم برای واردکنندگان نفت مثبت است.

او ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ رشد اقتصادی صادرکنندگان نفت در این منطقه، کمتر از باقی کشورها بود و ۱.۷ درصد شد، اما امسال انتظار می‌رود رشد این کشورها ۲.۸ درصد شود. برای کشورهای واردکننده نفت، پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد رشدی ۴.۷ درصدی باشیم که نسبت به رشد ۴.۲ درصدی سال گذشته به خوبی ارتقا یافته است.

ازعور اضافه کرد: این خیلی خوب است، اما برای برطرف کردن دائمی مشکلاتی که این کشورها با آن مواجه هستند، کافی نیست. مشکلاتی مثل ایجاد اشتغال و رشد پایدار.

کشورهای واردکننده نفت شامل مصر، پاکستان، مراکش و تونس هستند، درحالی‌که کشورهای صادرکننده شامل شورای همکاری خلیج‌فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت و قطر)، همچنین ایران، الجزایر و لیبی هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا