صنعت، معدن، تجارت

ذوب‌آهن اصفهان ملزم به تهیه ۸۵درصد مایحتاج خود از داخل کشور است

دامغان- نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، بابیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان ملزم به تهیه ۸۵درصد مایحتاج خود از داخل کشور است، گفت: این امر فرصت رقابت را به معادن داخل کشور می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، سید حسن حسینی شاهرودی بعدازظهر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز کارگر در معدن طزره دامغان ضمن اشاره به مشکلات البرز شرقی و ذوب‌آهن اصفهان و بابیان اینکه دولت باوجود تولید زغالسنگ در داخل کشور همچنان به واردات آن مبادرت می‌ورزد، تأکید کرد: یکی از اقدامات نمایندگان برای مقابله با این مقوله، تصویب قانونی بود که ذوب‌آهن را مکلف می‌کند تا ۸۵ درصد مایحتاج زغالش را از داخل تأمین کند.

وی افزود: نمایندگان این مصوبه را تدوین کردند تا از واردات بی‌رویه زغال جلوگیری شود و این اجازه به تولیدکنندگان داده شود تا بتوانند با واردات زغال رقابت کنند.

قیمت زغال یکی از مشکلات حوزه معادن است

عضو خانه ملت گفت: امروز ذوب‌آهن ملزم شد فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد زغال موردنیازش را وارد کند و مابقی را از داخل کشور تهیه کند که در این مقوله کاهش مطالبات معادن زغال خصوصی و دولتی و همچنین جلوگیری از بیکاری بسیاری از کارگران معادن، دیده‌شده است.

حسینی شاهرودی درباره دیگر مصوبه مجلس برای ذوب‌آهن اصفهان و معاونی مانند البرز شرقی، توضیح داد: یکی از مسائل که معادن زغالی با آن روبرو هستند مقوله قیمت محصولاتشان است لذا دراین‌باره باید گفت متأسفانه درگذشته زغال توسط دولت باقیمت‌های تنی ۷۰۰ تومان واردشده و این در حالی بود که زغال تولیدی واحدهایی مانند البرز شرقی که با مشقت فراوان استحصال می‌شدند تنها تنی ۳۰۰ تومان خریداری می‌شد که این عامل بروز مشکلات مالی برای این واحدها بود.

وی افزود: دولت درباره واردات و عدم تبیین قیمت واقعی زغال داخلی بهانه‌های مختلفی بیان می‌کرد تا اینکه نمایندگان در کمیسیون اقتصادی طی جلساتی مصوبه‌ای را تدوین کردند که باید قیمت زغال مطابق نورم بین‌المللی باشد تا آنجا که امروز که این قیمت به تنی ۵۱۰ تومان افزایش‌یافته است که البته این میزان نیز باید افزایش یابد.

دغدغه کارگری در بین مسئولان وجود دارد

این عضو خانه ملت با تاکید بر اینکه دغدغه‌های کارگری در معدن طزره و مجموعه البرز شرقی وجود دارد اما در کشور با محدودیت‌هایی نیز روبرو هستیم، گفت: شرایط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و … در دولت و مجلس امروز به‌گونه‌ای دیگر است اما کارگران باید بدانند که همه مسئولان دغدغه کند هستند.

حسینی شاهرودی گفت:  هرچند کسانی هستند که پاداش‌ها و حقوق میلیاردی را دریافت کردند و بعضاً رفتند اما غالباً مسئولان دغدغه مندی وجود دارند که به دنبال قطع دستان افرادی هستند که از اموال کشور سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس اقداماتی برای کارگران، کارمندان، بازنشستگان و … صورت داده‌اند که نمونه آن برنامه توسعه ششم محسوب می‌شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم دیده شده است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس گفت: برنامه ششم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعم از دولتی و غیردولتی اقدامات خوبی در نظر دارد که قطعاً می‌تواند مشکلات را حل کند ولی از سوی دیگر این برنامه به دولت تکلیف کرده که برای معوقات بازنشستگان و کارگران بازنشسته فولادی اقداماتی را صورت دهد.

حسینی شاهرودی تأکید کرد: مجموع این مسائل نشان از دغدغه مندی نمایندگان برای رفع مشکلات حوزه کارگری است که ماحصل آن آرامشی محسوب می‌شود که پس از مدت‌ها اعتراض، تجمع و … در مجموعه البرز شرقی حکم‌فرما شده است.

وی افزود: درست است که امروز کارگران البرز شرقی و معادن آن هنوز حقوق قطعی و کامل خود را دریافت نکرده‌اند اما از وضعیت اسفبار سال گذشته نیز امروز خبری نیست و این نشان می‌دهد که مسئولان دغدغه فراوانی را برای رفع مشکلات حوزه کارگری دارند.

مخالف استیضاح ربیعی بودم

عضو خانه ملت درباره استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بیان کرد: بنده از همان ابتدا مخالف این مقوله بودم چراکه از نزدیک با ربیعی ارتباط داشتم و می‌دانستم که مشکل شخص او نیست و شاکله دولت و وضعیت اقتصادی دولت منجر به بروز برخی مشکلات می‌شد تا جایی که شخص وزیر تک‌وتنها در حال انجام‌وظیفه رهاشده بود چراکه سه وزارت خانه قوی در یک وزارت خانه ادغام و با تمام مشکلات به فردی مانند ربیعی، آن‌هم با اختیارات محدود سپرده‌شده بود و من معتقد بودم وزیر نمی‌تواند بیشتر ازآنچه صورت داده بود، انجام‌وظیفه کند و در همان برهه مخالف استیضاح بودم.

حسینی شاهرودی با یادآوری اینکه ربیعی در زمان تصدی وزارتخانه در دولت یازدهم با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود، افزود: مطالبات بسیار زیادی که روزبه‌روز افزایش می‌یافتند و به‌اجبار مجموعه‌هایی مانند ذوب‌آهن، البرز شرقی و … به‌جای طلب واگذار می‌شد و تمام طلب‌هایی که تأمین اجتماعی از این وزارتخانه داشت تبدیل به کارخانه‌ها و مؤسسات ورشکسته‌ای شد که در آن‌ها هزاران نفر کار می‌کردند.

وی افزود:  برای مثال البرز شرقی با ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی در حالی واگذار شد که مسئولان وقت چاره‌ای جز تحویل آن نداشتند که یکی از مطالبات بزرگ آن همین سازمان تأمین اجتماعی بود لذا مشکلات حوزه کارگری تنها به شخص وزیر بازنمی‌گشت بلکه سیستم ناکارآمد و اشتباه تعریف‌شده بود.

بازنشستگان فولاد نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس همچنین از رفع مشکلات صندوق بازنشستگی به‌مثابه یک اقدام قابل‌توجه در مجلس یادکرد و تأکید داشت: بازنشستگان فولاد نزدیک ۴۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند و این حقوق بابت صندوق‌های بازنشستگی است که سابقاً بهترین نوع خدمات بیمه‌ای را ارائه می‌کرد و کمترین نارضایتی را در پی داشت اما متأسفانه امروز با مشکلاتی روبرو است که خصوص سازی اصل ۴۴ برای آن به وجود آورد.

حسینی شاهرودی همچنین تصریح کرد: امروز این صندوق در حالی واگذار شد که بابت آن پولی هم دریافت نشد و در قبال آن مقررشده تا سال‌به‌سال حقوق بازنشستگان پرداخت شود که البته این امر نیز محقق نشد تا جایی که سال گذشته شاهد سه هزار میلیارد تومان بدهی هزینه حقوق از این صندوق بودیم که خوشبختانه با تدابیری که صورت گرفت، دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن تأمین‌شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا